سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت توجه جدی شرکتها به طراحی صنعتی محصولات گفت: این کار به توسعه صادرات ایران ساخت این مجموعهها کمک میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین بهشتی سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره جایزه طراحی ایران، گفت: یکی از چالشهای موجود در زمینه تولید محصولات دانشبنیان و خلاق، عدم توجه جدی به بازاریابی و فروش است. این مجموعهها بیشتر تمرکز خود را بر روی توسعه فناورانه محصولات معطوف کردهاند.
وی افزود: طراحی صنعتی با تاثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بستهبندی محصولات نقش مهمی در جلب رضایت مصرفکنندگان و بازاریابی محصول ایفا میکند؛ بنابراین طراحی صنعتی و بستهبندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و بازارسازی محصولات شرکتها است.
بهشتی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان و خلاق، بخشی از هزینههای طراحی صنعتی این محصولات را حمایت میکند. بر همین اساس نیز امسال نخستین دوره جایزه طراحی ایران با حضور فعال شرکتهای دانشبنیان و خلاق را برگزار کردیم.
سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: این دوره از جایزه همزمان با برگزاری نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرانساخت برگزار و ۳ شرکت به عنوان مجموعههای برتر معرفی شدند.
وی ادامه داد: توجه به طراحی صنعتی محصولات نقش تاثیرگذاری در توسعه صادرات و اقبال بازار خارجی به این تولیدات دارد. باید فناوران در کنار توسعه تخصصی و فنی محصولاتشان به مشتری پسند بودن آنها نیز توجه کنند تا بتوانند تولیداتشان را در بازار داخلی و خارجی به فروش برسانند.
بهشتی با اشاره به ایجاد خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت در کشورهای چین، کنیا، روسیه، سوریه و ترکیه، گفت: شرکتهای دانش بنیان وخلاق میتوانند از این ظرفیت ایجاد شده برای توسعه محصولات و ارائه آنها به بازار جهانی استفاده کنند.
سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت توجه جدی شرکتها به طراحی صنعتی محصولات گفت: این کار به توسعه صادرات ایران ساخت این مجموعهها کمک میکند.
محمدحسین بهشتی سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره جایزه طراحی ایران، گفت: یکی از چالشهای موجود در زمینه تولید محصولات دانشبنیان و خلاق، عدم توجه جدی به بازاریابی و فروش است. این مجموعهها بیشتر تمرکز خود را بر روی توسعه فناورانه محصولات معطوف کردهاند.
وی افزود: طراحی صنعتی با تاثیر در کیفیت، عملکرد، ارگونومی، شکل ظاهری، گرافیک و بستهبندی محصولات نقش مهمی در جلب رضایت مصرفکنندگان و بازاریابی محصول ایفا میکند؛ بنابراین طراحی صنعتی و بستهبندی دارای جایگاه مهمی در بازاریابی و بازارسازی محصولات شرکتها است.
به گفته بهشتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه بازار محصولات دانشبنیان وخلاق، بخشی از هزینههای طراحی صنعتی این محصولات را حمایت میکند. بر همین اساس نیز امسال نخستین دوره جایزه طراحی ایران با حضور فعال شرکتهای دانشبنیان و خلاق را برگزار کردیم.
سرپرست معاونت نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: این دوره از جایزه همزمان با برگزاری نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرانساخت برگزار و ۳ شرکت به عنوان مجموعههای برتر معرفی شدند.
وی ادامه داد: توجه به طراحی صنعتی محصولات نقش تاثیرگذاری در توسعه صادرات و اقبال بازار خارجی به این تولیدات دارد. باید فناوران در کنار توسعه تخصصی و فنی محصولاتشان به مشتری پسند بودن آنها نیز توجه کنند تا بتوانند تولیداتشان را در بازار داخلی و بازار خارجی به فروش برسانند.
بهشتی با اشاره به ایجاد خانههای نوآوری و صادرات فناوری ایرانساخت در کشورهای چین، کنیا، روسیه، سوریه و ترکیه، گفت: شرکتهای دانش بنیان وخلاق میتوانند از این ظرفیت ایجاد شده برای توسعه محصولات و ارائه آنها به بازار جهانی استفاده کنند.
جایزه طراحی ایران
مرکز طراحی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال ۱۴۰۰ برای ترویج طراحی صنعتی محصولات آغاز به کارکرده است. این مجموعه ابتدا با اختصاص حمایت مالی به طراحی صنعتی محصولات شرکتهای دانش بنیان و خلاق، برگزاری وبینار و کارگاههای مرتبط و فراهم کردن زمینه آشنایی شرکتها با طراحان صنعتی موفق و حرفهای فعالیت خود را شروع کرده است و درحال حاضر با هدف ارتقاء سطح طراحی صنعتی در ایران، زمینهی کاری خود را گسترش داده است.
این جایزه که به همت مرکز موسسات و شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده به دنبال آگاه کردن تولیدکنندگان از مزیتهای طراحی در سطح جهانی، افزایش بهکارگیری طراحی در توسعه محصول و استراتژی کسبوکار شرکتها، گسترش فرهنگ طراحی در زندگی مردم، ایجاد شبکه طراحان ایرانی و ارتقا سطح صنعت طراحی ایران متناسب با بازار جهانی است.
نخستین دوره این جایزه نیز برای شرکتهای حاضر در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به منظور ارزیابی و اعلام برترین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در حوزههای برترین طراحی تجهیزات، بستهبندی و خدمات برگزار شد.
فرآیند طراحی صنعتی در توسعه بازار شرکتهای تولید کننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، بویژه توسعه بازارهای صادراتی آنان نقش مهمی ایفا میکند. اندک محصولاتی با فناوری پیشرفته و بدون داشتن طراحی صنعتی مناسب در این حوزه، میتوانند مورد استقبال مشتریان قرار گیرند.
«دستگاه تشخیص مارجینهای سرطانی نانوحسگرسازان سلامت آریا»، «ربات جراحی از راه دور سینانوآوران رباتیک و پزشکی سینا» و «میکروسکوپ نیروی اتمی آرا پژوهش»، سه دستگاه و محصولی هستند که حائز رتبه اول تا سوم نخستین دوره این جایزه شدند.
مرکز طراحی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال ۱۴۰۰ برای ترویج طراحی صنعتی محصولات آغاز به کارکرده است. این مجموعه ابتدا با اختصاص حمایت مالی به طراحی صنعتی محصولات شرکتهای دانش بنیان و خلاق، برگزاری وبینار و کارگاههای مرتبط و فراهم کردن زمینه آشنایی شرکتها با طراحان صنعتی موفق و حرفهای فعالیت خود را شروع کرده است و درحال حاضر با هدف ارتقاء سطح طراحی صنعتی در ایران، زمینهی کاری خود را گسترش داده است.
این جایزه که به همت مرکز موسسات و شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده به دنبال آگاه کردن تولیدکنندگان از مزیتهای طراحی در سطح جهانی، افزایش بهکارگیری طراحی در توسعه محصول و استراتژی کسبوکار شرکتها، گسترش فرهنگ طراحی در زندگی مردم، ایجاد شبکه طراحان ایرانی و ارتقا سطح صنعت طراحی ایران متناسب با بازار جهانی است.
نخستین دوره این جایزه نیز برای شرکتهای حاضر در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به منظور ارزیابی و اعلام برترین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در حوزههای برترین طراحی تجهیزات، بستهبندی و خدمات برگزار شد.
فرآیند طراحی صنعتی در توسعه بازار شرکتهای تولید کننده تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، بویژه توسعه بازارهای صادراتی آنان نقش مهمی ایفا میکند. اندک محصولاتی با فناوری پیشرفته و بدون داشتن طراحی صنعتی مناسب در این حوزه، میتوانند مورد استقبال مشتریان قرار گیرند.