رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه، فهم و درک تحولات رسانهای را در پیروزی در جنگ شناختی بسیار ضروری دانست.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به سابقه جنگهای مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت فناوریهای ارتباطی، تغییر در آرایش رسانهای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنشگران سیاسی و رسانهای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانهای مخاطبان و میزان دسترسی آنان به رسانههای مختلف، جنگها در حال حاضر به سمت جنگهای شناختی تغییر پیدا کرده و در همه مناطق و از سوی همه کُنشگران با استقبال روبرو شده است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات فناوریهای ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت فناوریهای ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده است و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به فریضه دانستن جهاد تبیین و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانهای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانهها محدود شود.
دکتر نصراللهی افزود: ابزار جنگ شناختی فناوریها ارتباطی بویژه اپلیکیشنهای تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیر رسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانهای و تغییرات و تحولات آن است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه تاکید کرد: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانهای، استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بویژه شبکههای اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان پذیر نیست.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانهای گفت: پیشرفت فناووریهای ارتباطی از سال ۱۹۶۰ به بعد، پدیدهای "ارتباط جمعی شخصی»، را موجب و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخشهای رسمی و سنتی خارج و نقش آنها کم رنگ شود.
وی با بیان اینکه پدیدهی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانهای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقعی، مثلاً کُنشگران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچکسی جرأت نمیکرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله سلبریتیها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساسترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بینالمللی مداخله و نسخه تجویز کنند.
نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباط جمعی شخصی، کُنشگری بهویژه کُنشگری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه میدهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هر زمانی، در هر مکانی و با هر ابزاری تولید ومنتشر کند و این میتواند در کنار فرصتهایی که ایجاد کرده است، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزهها و دانشگاهها، برای مردم بویژه جوانان تهدید جدی باشد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کم نظیر منبر و مسجد گفت؛ در کنار استفاد ظرفیت این رسانههای بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید فناوریهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر در ذایقه و نوع و میزان مصرف رسانهای مردم، از شبکههای اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانهای کمک به دشمن است.
نصراللهی افزود: هیچ چیزی نمیتواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه باشد، اما نباید از ظرفیتهای و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین با اشاره تغییرات در انتظارات مخاطبان گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع، کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیامهای مختلف، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن سواد رسانهای، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریز ناپذیر کرده است.
وی همچنین افزود: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنشگران مختلف، بسیار گران تمام میشود و غیرقابل جبران است.