کارشناس حوزه اسباببازی و عروسک گفت: یکی از بزرگترین چالشهای تولیدات فرهنگی کشور آشنا نبودن صنعتگران و هنرمندان با تولید صنعتی عروسک است.
این مدرس بستهبندی و طراحی اسباب بازی ادامه داد: اسباب بازی یک کالای فرهنگی است و فرهنگیترین کالا در این حوزه عروسکها هستند.این عروسکها هستند که سبک زندگی و آرزوی مخاطبان کودکان و نوجوانان از ابتدای تولد را میسازند و اگر ما به این مسئله بیتوجه باشیم ، همواره مصرفکننده عروسک های وارداتی هستیم.
وی به ضرورت بهرهمندی از ظرفیتهای عروسک ایرانی پرداخت و گفت: اگر ما عروسک خارجی را که با فرهنگ دیگر کشورها ساخته شده و مغایر با نظام فرهنگی ماست وارد دنیای بچهها کنیم، ناهنجاریهای فرهنگی رخ خواهد داد. پس توجه به ایجاد ساختار تبدیل شخصیتهای فرهنگی ایرانی به عروسکهای صنعتی و ایجاد شیوهها و روشهای تولید صنعتی یکی از خلاءهای بزرگی است که بایستی به آن توجه میشده اما این اتفاق رخ نداده است.
قادری تاکید کرد: با تلفیق دانش فنی و هنر طی آموزشهایی میتوان کارآفرینان را دعوت به این حرکت کرد، اما باید بدانیم سرمایهگذاری قابل توجهی در این زمینه لازم است تا بتوان سابقه طولانی فرهنگ و هنر ایران را حفظ کرد و گسترش داد.
جایزه کالاهای فرهنگی در هفت دوره با شناسایی و تقدیر از طراحان و کارآفرینان حوزه عروسک فرهنگی، گامهای موثری را در توجه به این هنر برداشته است.