رئیس قوه قضاییه گفت: صاحبان کالاهای فاسد شده باید بازخواست شوند و در صورت اثبات قصور، هزینه امحاء کالاهای فاسد شده از آن ها گرفته شود.
وی با بیان اینکه ادارات گمرک و بنادر و دریانوردی هرمزگان در ماههای گذشته اقدامات خوبی در راستای تشدید نظارتها برای مقابله با قاچاق و همچنین تسریع در ترخیص کالاها داشتهاند، گفت: اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده ۴ تا ۵ ماه در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضاً از نیازهای ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست.
رئیس دستگاه قضا افزود: دستگاههایی از جمله وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و تشریک مساعی بیشتری داشته باشند.
در این بازدید، مسئولان مربوطه در مجتمع بندری شهید رجایی، جریمه تأخیر کشتیهای متوقف شده در لنگرگاه این مجتمع بندری را روزانه ۲۵ هزار دلار اعلام کردند.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای بر اتخاذ تدابیر ویژه نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از معطلی کشتیهای حامل کالاهای ثبت سفارش شده و تخلیه و ترخیص سریع محمولههای آنها هم تاکید کرد.
وی در ادامه بازدید در یکی از انبارهای مجتمع بندری شهید رجایی که چهار هزار تن گچ فاسد شده از سال ۹۸ در آن نگهداری میشود، حضور یافت و از مسئولان ادارات بنادر و دریانوردی، گمرک و اموال تملیکی هرمزگان خواست تا پایان بازدیدش اسناد و مدارک هر یک از بخشها را در خصوص این محموله و اقداماتی که روی آنها صورت گرفته است، ارائه شود.
توسعه و گسترش گمرکات هوشمند، راهاندازی و توسعه سامانههای الکترونیکی، رفع مشکلات سامانههای موجود، افزایش انگیزه مبارزه با قاچاق در بین مسئولان و مردم، همگرایی و همکاری بین دستگاهی برای تکمیل فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تاکیدات رئیس قوه قضائیه در راستای مقابله پرثمرتر با پدیده قاچاق کالا بود.
بیشتر بخوانید؛ سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای همچنین بر اراده استوار دستگاه قضایی برای پیگیری و اجرای راهکارهای عملیاتی مقابله با قاچاق کالا در صیانت از حقوق عامه نیز تاکید کرد.
رئیس دستگاه قضا در بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، به سراغ چند کانتینر کالاهای متروکه در یکی از انبارهای این مجتمع بندری هم رفت و سئوالاتی در خصوص زمان ورود، علت ترخیص نشدن، زمان دقیق اعلام متروکه بودن این کالاها به گمرک و سازمان اموال تملیکی، تعلق کالاها به بخش خصوصی یا دولتی و همچنین چرایی خالی بودن نیمی از ظرفیت برخی کانتینرها، مطرح کرد.
وی با بررسی وضعیت موجود در برخی انبارهای مجتمع بندری شهید رجایی که حاوی کالاهای متروکه و فاسد شده هستند، این رویه را که با صرف هزینههای هنگفت، کالایی وارد کشور شود و به سبب ناهماهنگیها یا تخلفات و جرائم رخ داده، ترخیص آن کالا محقق نشود و موجب فساد و متروکه شدن آن فراهم، و سپس هزینهای برای امحا صرف شود، غیرمنطقی و نامعقول دانست و بر اتخاذ تدابیر و راهکارهای ویژه برای جلوگیری از شکلگیری چنین رویههای زیانباری تاکید کرد.