نمایندگان مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهکبندی درآمدی کلیه خانوادههای یارانهبگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند.
در بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانهها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است، حداکثر ظرف سه (۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخصها و اطلاعات و دادههای متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند، شناسایی و دهکبندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میگیرد.
سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.
همچنین در بند (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه آمده است: منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول این تبصره بلافاصله توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانهداری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای. تی. اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف مصارف جدول این تبصره میشود.
درآمددولت از هدفمندی یارانهها مشخص شد
نمایندگان مجلس، درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانهها را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند (الف) تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس بند (الف) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور:
۱- در اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها تمامی دریافتیها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون به استثنای عوارض شهرداریها و دهیاریها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع ماده (۱۲) و ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود. سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتیها (منابع) اقدام نماید.
در جزء ۲ ارجاعی آمده است که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیهبندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیمدرصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران نمیشود.
۳- عوارض شهرداریها و دهیاریها از فروش حاملهای انرژی موضوع بند (الف) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و جداول پرداختیها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف یکماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز میشود تا به شهرداریها و دهیاریها پرداخت شود.
۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد (۱%) جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانهها قرار دهد. تنخواه مذکور باید حداکثر تا دوماه پس از دریافت از محل منابع جدول مذکور تسویه گردد. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه داری کل کشور نمی-شود. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی منابع را از سایر محلها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید و حداکثر تا دوماه پس از آن تسویه کند. شرط استفاده مجدد از این محل تسویه منابع قبلی است.
۵- حذف شد.
تکلیف مجلس برای هوشمندسازی مصرف آب و برق
نمایندگان مجلس نصب شمارشگرهای هوشمند برای واحدهای جدیدالاحداث را در نظر گرفتند که هزینههای مربوطه به صورت اقساطی از مشترکین دریافت میشود.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند (ج) و جزء ۱ بند (د) تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
غلامعلی کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر با پیشنهادی در زمینه کنتورهای هوشمند، هزینه تغییر کنتورهای خراب به کنتورهای هوشمند برق را برعهده دولت گذاشت.
وی توضیح داد: اگر بر جزء ۱ بند (د) تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نصب شمارشگرهای هوشمند را به عبارت "نصب شمارشگرهای هوشمند برای واحدهای جدیدالاحداث" تغییر دهیم، دولت باید تغییر کنتورهای برق خراب را به هوشمند برعهده بگیرد.
دولت و کمیسیون با این پیشنهاد اصلاحی مخالف کردند و هادی بیگی نژاد به نمایندگی از کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بین کنتور خراب و کنتور هوشمند تفاوت وجود دارد، در واقع ما با کنتورهای هوشمند میتوانیم متوجه شویم چه واحدهایی در مصرف برق تخلف میکنند و نسبت به استخراج رمزارزها از برق خانگی سوءاستفاده میکنند.
نمایندگان در نهایت با اصلاح پیشنهاد شده با ۱۷۹ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان با پیشنهادی تاکید کرد: اصلاح الگوی مصرف برق و گاز باید براساس شاخص تعداد اعضای هر خانه باشد، با این کار عدالت برقرار میشود.
براساس بند (ج) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هستهای ایران مکلف است جهت توسعه و تسریع در اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا پس از جداسازی را مطابق با قوانین و مقررات به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینهها (شامل قیمت تمامشده کالا و خدمات فروشرفته، اداری- عمومی و توزیع و فروش) به حساب خاصی نزد خزانهداری کل کشور واریز کند تا مطابق بودجه سالانه آن شرکت جهت سرمایهگذاری در طرحها و ردیفهای تملک داراییهای سرمایهای جهت خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکتهای مرتبط با چرخه سوخت براساس موافقتنامههای مبادلهشده با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه نماید. درآمد حاصله به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور و معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات آن با نرخ صفر محاسبه میشود.
براساس جزء ۱ بند (د) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور:
- به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، براساس شاخص تعداد اعضای هر خانواده تعیین میشود. شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیر دولتی (با اولویت شرکتهای کارور (اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای جدید الاحداث اقدام و هزینه مربوطه را به صورت اقساطی از مشترکین دریافت کنند.