جلسات هیأت امنای دانشگاهها بیشتر شود
قائم وزیر علوم و رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم: جلسات هیئتهای امنا دانشگاهها در حد امکان به صورت ماهانه تشکیل شود تا ضمن تعیین و ترسیم اقدامات و برنامهها، عملکرد آنها نیز مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد سلیمانی در نشست شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم که برای ارزیابی عملکرد سه ساله مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد؛ گفت: موضوع ارزیابی مسئله مهمی است و بسیاری از مشکلات ما در دستگاهها ناشی از عدم ارزیابی برنامههایمان است؛ به همین دلیل باید موضوع نظارت و ارزیابی را با جدیت پیگیری کرد و بر اساس چارچوبی علمی و شفاف برنامهها و مؤسسهها را ارزیابی کرد، علاوه بر این لازم است در ارزیابی عملکرد مؤسسات به تطابق اقدامات انجام شده با اساسنامه هر مؤسسه تأکید ویژه شود.
وی با تأکید بر اینکه در تصویب اساسنامهها نیز باید به اقدامات مهم که قابلیت اجرا داشته باشد، اشاره شود، گفت: به جای تعیین دهها هدف نامنسجم، باید یک یا دو هدف مهم و راهبردی در اساسنامهها به عنوان مأموریت اصلی هر نهاد علمی ذکر شود.
رئیس مرکز هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم اظهار داشت: اگر بعد از گذشت چندین سال مشاهده کردیم که با توجه به تغییرات جامعه و تحولاتی که در نوآوری و فناوری رخ داده است اساسنامه دانشگاهها و موسسات پژوهشی نیاز به بازنگری دارد، نسبت به این بازبینی و بازنگری اقدام کنیم.
ارزیابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
وی درباره ارزیابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: اگر با بررسیهای انجام شده نیاز به تغییر ساختار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و همچنین افزایش یا تغییر گروههای پژوهشی این موسسه نیز وجود دارد، در گزارش شورای نظارت به آن اشاره شود.
دکتر سلیمانی گفت: در مؤسساتی که نوع کار آنها فرهنگی یا پژوهشی است یا فعالیت آموزشی انجام میدهند باید نقش بخشهای سازمانی مرتبط با حوزه آموزش، فرهنگ و پژوهش پررنگتر باشد و بخشهای پشتیبانی و اداری در مرحله بعدی قرار بگیرند و شاید اصلاً نیازی به معاونت اداری و مالی نداشته باشیم، بلکه باید بیشترین تأکید بر آن بخشی از مؤسسات انجام شود که در راستای مأموریت اصلی مؤسسه هستند.
وی تعریف مشخص نیاز و مسئله را یکی از مشکلات عمده جامعه دانست و گفت: در برنامههای مؤسسات پژوهشی نیز باید یک یا چند نیاز اصلی تعریف شود تا عملکرد موسسه بر اساس میزان تحقق آن نیاز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
مدل ارزیابی مؤسسههای پژوهشی کشور
دکتر غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست با اشاره به اینکه ارزیابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی بر اساس الگوی ارزیابی مؤسسات پژوهشی گونه علوم انسانی و اجتماعی که به تصویب شورای نظارت و ارزیابی وزارت رسیده، انجام شده است گفت: هدف ارزیابی اشاره به نقاط قوت و نقاط ضعف مؤسسات است تا نسبت به اصلاح عملکرد برای حصول به نتایج مطلوب اقدام کنند.
دکتر منتظر با اعلام اینکه ارزیابی مؤسسات پژوهشی بر اساس مدل بومی و منبعث از مطالعات بین المللی و داخلی صورت میپذیرد؛ گفت: بر اساس این مدل، عملکرد مؤسسات پژوهشی بر اساس اهداف، نیازها، درون دادها، فرآیندها و پیامدها صورت میگیرد و میزان رضایت سیاستگذاران، پژوهشگران، بهرهمندان و عموم مردم از کارایی، اثربخشی و سودمندی عملکرد مؤسسه، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: مدل ارزیابی موسسات پژوهش کشور در کتابی با عنوان «دست نامه سنندج» توسط وزارت علوم و مرکز نشر دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است و در اختیار محققان، موسسات و مراکز دانشگاهی قرار دارد.
در ادامه این نشست گزارش مفصل ارزیابی عملکرد مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی توسط خانم دکتر داستانی معاون مرکز نظارت ارائه شد و هر یک از افراد حاضر در نشست، دیدگاههای خود را در خصوص گزارش ارزیابی ارائه دادند.