وزیر آموزش و پرورش: سند آمایش سرزمینی سازمان نوسازی مدارس براساس بررسی وضعیت سرانه فضاهای آموزشی هر منطقه تهیه میشود تا در صورت لزوم اقدامات لازم براساس اطلاعات همین سند انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در برخی استانها افزود: با تدوین این سند میتوان خیّران مدرسهساز را به سمت استانهای دارای کمبود فضاهای آموزشی راهنمایی کرد.
نوری خیّران مدرسهساز را یکی از ارزشمندترین سرمایههای اجتماعی توصیف کرد و گفت: فعالیت خیّران مدرسهساز علاوه بر نقش آنها در عمران و آبادانی کشور دارای تأثیرات مثبت بر روی دانشآموزان نیز هست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان با مشاهده رفتارهای ایثارگرانه و اخلاقمدار خیّران، آنها را الگو قرار میدهند و دستگاه تعلیم و تربیت به طور غیرمستقیم به هدف پرورش دانشآموزان دست مییابد.
آقای نوری افزود: جامعه خیّران و نهادهای خیّری دارای تواناییهای بالایی هستند که میتوان از ظرفیتهای آنها در زمینههای مدرسهداری، مدرسهیاری، نگهداشت، تجهیز مدارس و حتی تأمین توسعه زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان بهرهمند شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کیفیت بالای ساخت مدارس توسط خیّران گفت: در زلزله اخیر، برخی از مدارس نوساز، به هیچ عنوان تخریب نشدهاند که این نشان دهنده استفاده از مصالح مرغوب و نظارت دقیق سازمان نوسازی مدارس بر این امر مهم است.
وی با تأکید بر این که تغییر نام مدارس خیّرساز ممنوع است، گفت: سرویسهای بهداشتی مدارس باید با استفاده از ظرفیت خیّران و گروههای جهادی تا پایان خردادماه احداث و به مدارس تحویل داده شود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی دانشآموزان در مناطق محروم و کم برخوردار بیان کرد: در زمینه مهارتآموزی و هوشمندسازی مدارس در مناطق محروم و کمبرخوردار نیز میتوان از ظرفیت خیّرین استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای برچیده شدن کلاسهای سنگی و کانکسی در مناطق مرزی و کم برخوردار، نیازمند ۶ هزار میلیار تومان اعتبار هستیم که از این مجموع ۲ هزار میلیارد تومان توسط وزارتخانه، ۲ هزار میلیارد تومان توسط خیّران و مابقی نیز توسط نهادها تأمین اعتبار میشود.
نوری با اشاره به طرح تغذیه رایگان در مدارس مناطق مرزی گفت: با حمایتهای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان و نهادهای مردمی، این طرح از سال آینده در مناطق هدفگذاری شده، اجرا خواهد شد.