نشست تخصصی سرود فجر با حضور دبیر، مدیر هیات علمی و نمایندگان سرود کشور در محل نشست های برج میلاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست تخصصی سرود فجر با حضور دبیر، مدیر هیات علمی و نمایندگان سرود کشور در محل نشست های برج میلاد برگزار شد.
در این نشست که با حضور مصطفی زیبایی نژاد مسول مرکز آفرینش هنری سازمان بسیج و دبیر جشنواره بین المللی سرود فجر، محمد گلریز دبیر علمی جشنواره و حسین اسرافیلی دبیر شعر جشنواره سرود فجر برگزار شد، به بررسی تخصصی موسیقی به طور اعم و سرود پرداخته شد.
در نشست مذکور که همچنین با حضور نمایندگان گروههای سرود فعال کشوری و نیز اعضای نوجوان سرودی برگزار شد، مسولین این نشست در ابتدای برنامه توضیحاتی مبسوط در خصوص هدف و غایت اصلی این رویداد ارائه کردند.
مصطفی زیبایینژاد دبیر جشنواره بین المللی سرود فجر گفت: سرود در کشور ما و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی وجهه اصلی خود را یافت. در اوایل انقلاب شور انقلابی مردم و هنرمندانی که میخواستند احساسات درونی آن دوران را بیان کنند از قالب سرود بهره بردند و همانطور که مستحضر هستید، سرودهای انقلاب به برجسته ترین، تاثیرگذارترین و ماندگارترین، قالب هنری توصیف کننده انقلاب و آن روزهای شور و حماسه تبدیل شدند که همچنان هم این سرودها شنیده و اجرا میشوند.
وی با تشریح فراز و فرودهای سرود طی گذشت چهار دهه از انقلاب، اظهار داشت: با اینکه سرود در بحبوحه انقلاب برجسته ترین قالب هنری بود و ماندگارترین شد، اما پسز از دهه شصت به مدت دو دهه با افت شدید کارکرد و جایگاه سرود مواجه شدیم و سرود در این مقطع کم فروغترین دوران خود را پشت سر گذاشت.
دبیر جشنواره بینالمللی سرود ضمن تاکید بر تاثیر بیانات رهبر معظم انقلاب بر رونق گرفتن دوباره سرود گفت: و اما در سال ۱۳۹۵ توصیه رهبر انقلاب برای بازیافتن جایگاه سرود، فصلالخطاب شد و از آن پس سرود به جایگاهی رسید که شایستهاش بود و به لطف خدا و عنایت مقام معظم رهبری سرود سیری صعودی در پیش گرفت و بسیاری از ارگان ها و نهادها، برای آفرینش و کار در حوزه سرود، با مدارس همگام شدند.
وی افزود: متاسفانه در برههای، مردم ارزش واقعی سرود را نمیدانستند و همین باعث کم فروغ شدن این هنر والا شده بود. برای مثال شما وقتی «سرود» جمهوری اسلامی ایران را میشنوید چه احساسی دارید؟ مگر غیر از افتخار حس دیگری میتوان داشت؟ آیا از نظر دیپلماتیک و سیاسی موسیقیای بالاتر از سرود ملی داریم که هرجا که میخواهیم کشور را معرفی کنیم برای هر سیاستمدار و دولتمرد خارجی، اول سرود ملی را برایش پخش میکنیم؟ اینها را عرض کردم که بگویم این همان جایگاه سرود است و سرود را همچون «سرود ملی» پاس بداریم اما متاسفانه در مقطعی، شرایط به گونهای بود که بسیاری فکر میکردند سرود یک قالب خشک و کم اعتبار موسیقایی است در صورتیکه اصلا اینگونه نیست و خوشبختانه جایگاه سرود روز به روز در حال ارتقاء است و جامعه بیشتر دارد با کارکرد سرود آشنا میشود.
خواننده آهنگ معروف «خجسته باد این پیروزی» توضیح داد: در زمان قبل از انقلاب سطح موسیقی از نظر ارزشی و ادبی پایین بود و با اینکه آثار بسیار خوبی هم در آن دوران تولید میشد اما انبوهی از آثار بسیار سخیف و سطح پایین هم تولید میشد که واقعا منزلت این هنر والا را پایین آورده بود.
گلریز گفت: قدر انقلاب را بدانیم. ما الان در جنگ فرهنگی هستیم و باید خود را مقید به مبارزه در این راه بدانیم و نگذاریم تهاجم فرهنگی نفس بکشد. ما آنقدر زمینهها و شرایط کار خوب هنری و موسیقایی داریم که در این حوزه میتوانیم اثرگذار باشیم و باعث شویم جوانان و نوجوانان از آسیبهای این تهاجم فرهنگی در امان بمانند. ما همواره در کنار کار موسیقی باید بر ریل اعتقادات و اصول ارزشی دینی مان حرکت کنیم. من در اوایل انقلاب آموزشگاهی تاسیس کردم و به کودکان و نوجوانان موسیقی آموزش میدادم که خیلی هم درآمد بالایی برایم داشت، اما بعد که فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر نبود آموزش موسیقی به کودکان صادر شد، با وجودیکه میتوانستم همچنان به کارم ادام دهم و درآمد چشمگیری از این راه بدست بیاورم، اما تدریس در آن گروه سنی را تعطیل کردم. به نظر من هنر ارزشی که مادامیکه ارزشهای هنری خود را داراست و در آن نگاه اعتقادی هم باشد، به غایت زیبا و ماندگار خواهد شد.
در بخش بعدی نشست تخصصی سرود فجر، حسین اسرافیلی دبیر بخش شعر جشنواره با ارائه پیشینه ای از شعر و شاعری در کشورمان گفت: شاید به جرات بتوان گفت هیچ کجای جهان اندازه مردم ایران اهل شعر و ادب نباشند چراکه این امر از تاریخ ما سربرمی آورد از اینکه شاعران بزرگی داشته که همواره به خلق اشعاری منحصر به فرد می پرداختند از رودکی و خیام گرفته تا نظامی و سعی و حافظ و مولانا و تا فردوسی بزرگ، شعر در این مملکت همواره ساری و جاری بوده است.
وی افزود: اکثر شماها بالاخره در خانه پدربزرگ هایتان دیوان حافظ یا شاهنامه فرودسی را دیده اید، کمااینکه بسیاری از خانواده های ایرانی همچنان کتب شعر و ادب بزرگان خود را دارند و همین بر اهمیت جایگاه کلام در فرهنگ این مرز و بوم صحه میگذارد. ازینرو همواره در خلق آثار هنری در حوزه موسیقی شعر از جایگاه والا و ویژه ای برخوردار بوده است.
اسرافیلی در مورد تاثیر انقلاب بر ارتقاء جایگاه شعر توضیح داد: در قبل انقلاب موسیقی بخصوص در بخش کلام در سطح گسترده ای رو به افول نهاده بود و بسیاری از موسیقی های موسوم به رو حوضی از اشعاری سخیف بهره می بردند که واقعا نباید اسم شعر بر آن ها نهاد اما با پیروزی انقلاب وضعیت شعر بخصوص در تلفیق با موسیقی جایگاهی بس رفیع یافت. از اینرو من خطاب به شما که در کارسرود فعالیت می کنید توصیه و تاکید می کنم که به شدت به مقوله انتخاب شعر فاخر و کلام و مفهوم نظم موجود در موسیقی و سرودی که قرار است کار کنید، اهتمام داشته باشید زیرا همانطور که گفتم، شعر بخش جدایی ناپذیر حافظه شنیداری و فرهنگ ادبی مردم کشورمان است و آثاری که از نظر شعری ضعیف باشند به سرعت محو خواهند شد و کاری ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود که در تلفیق درست شعر و موسیقی باشد.
دبیر شعر جشنواره بینالمللی سرود فجر در آخر گفت: امیدوارم مربیان گروههای سرود در پروسه خلق آهنگهایی که میخواهند با گروه کار کنند، علاوه بر در نظر گرفتن تمام ملاکهای ارزشی، ادبی و موسیقایی، حتما حتما در کنار خود یک مشاور موزیسین داشته باشند که بی شک موجب باکیفیت تر شدن خروجی آهنگ و سرود خواهد شد.
بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ گروههای سرود و نمایندگانشان با دبیران و مسولان جشنواره سرود فجر بود که در این بخش، سوالات بیشتر پیرامون بحث آهنگسازی و نگاه به شیوههای مدرن و بهره از علوم موسیقی کلاسیک همچون هارمونی و کنترپون در آفرینش آثار سرودی، چگونگی شناسایی عوامل پیوند مطلوب شعر و موسیقی در کانتکست سرود، نوع و مضمون محتواهای انتخابی برای گروههای شرکتکننده در جشنواره، چگونگی اجرای حضوری گروههای سرود در این رویداد با توجه به شرایط شیوع سویه جدید اُمیکرون، و موضوعاتی از این دست مطرح و پاسخ داده شد.