نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی کارمزد تعهد پذیرهنویسی و کارمزد معاملهگران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت که در سال ۱۴۰۱ منتشر میشود، موافقت کردند.
در بند (ز) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیرهنویسی و کارمزد معاملهگران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت (منتشرشده در سال ۱۴۰۱) مشمول مالیات به نرخ صفر میشود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافتها و پرداختهای مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیتها و مستثنیات حکم ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱/۲/۱۳۹۴ میشود.
کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی تعیین شود که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی کند.
همچنین نمایندگان با جز (۱) بند (ی) بخش درآمدی تبصره (۵) این لایحه موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده میشود مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیشبینی شده است از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینهای این جزء را بررسی نکردهاند.
نمایندگان همچنین با بخش درآمدی جز (۲) بند (ی) تبصره (۵) موافقت کردند که در این بخش آمده است: به دولت اجازه داده میشود مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند که بر اساس پیشبینی انجام گرفته مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاومسازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینهای این جزء را بررسی نکردهاند.
وکلای ملت همچنین با بخش درآمدی جز (۳) بند (ی) تبصره (۵) لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس این بخش به دولت اجازه داده میشود مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، بر اساس پیشبینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرحهای روستائی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که نمایندگان هنوز بخش هزینهای این جزء را بررسی نکردهاند.
بر اساس این گزارش نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی (۱) بند (ی) تبصره (۵) لایحه مذکور موافقت کردند که در این بند آمده است: به دولت اجازه داده میشود تا سقف یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چارچوب عقود اسلامی باشد، منتشر کند.
موافقت مجلس با افزایش پلکانی آب بهای مشترکان پرمصرف
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۵ درصدی آب بهای مشترکان پرمصرف موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی، و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند (الف) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.
در بخش درآمدی بند الف تبصره ۶ ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آببهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیینشده توسط هیئت وزیران تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد (۱۵%) نرخ آب بها را افزایش داده و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کردند، به میزان هر مترمکعب مازاد ۳۵ درصد نرخ را افزایش و از آنها دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.
تعیین شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده
نمایندگان مجلس شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده در دوره سنوات ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۷، را مشخص کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند (ب) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.
در بخش درآمدی بند (ب) تبصره (۶) ماده واحده لایحه آمده است: به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده میشود ظرف یکسال، آن بخشی از پروندههای مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده دورههای سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷، که اظهارنامههای خود را در موعد مقرر تسلیم کرده اند و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یکماه بعد از ابلاغ قانون تهیه میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد، بدون رسیدگی، قطعی کند.
به بند مالیات سهم دولت به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانهداری کل کشور عوارض سهم شهرداریها و دهداریها حسب مورد به حسابهای مربوطه واریز میشود.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در جریان بررسی بند (ب) تبصره (۶) ماده واحده لایحه در پیشنهادی برای اصلاح این بند توضیح داد: ارزش افزوده دو سهم دارد که یک سهم آن مربوط به دولت بوده که به حساب خزانهداری واریز میشود و سهم دیگر مربوط به شهرداریها و دهداریها بوده که باید به حساب مربوطه واریز شود، اما در این بند دولت پیشنهادی مطرح کرده است که سهم شهرداریها نیز به حساب خزانهداری واریز شود لذا اینکه بعدا سهم شهرداریها به دستشان برسد، مشخص نیست از این رو برای تضییع حقوق شهرداریها پیشنهاد کردیم که سهم بخش شهرداریها و دهداریها از درآمد وصولی به حساب خودشان واریز شود.
عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس نیز در ادامه طی اخطاری با استناد به بند (۹) اصل (۳) قانون اساسی در خصوص رفع تبعیضات ناروا گفت: در این بند گفته شده بخشی از کسانی که اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کردهاند مورد رسیدگی قرار گرفته و بخش دیگر رسیدگی نشوند و هیچ اشارهای به واحدهای اقتصادی کوچک و بزرگ نیز نشده است از این رو ممکن است تبعیضاتی بر اثر این بند ایجاد شود و فردی که به موقع اظهارنامه خود را تسلیم کرده است، مشمول مالیات شده و فرد دیگری که به دلایلی رسیدگی به اظهارنامهاش به تأخیر افتاده است بدون رسیدگی تعیین تکلیف شود. حال اگر قرار است به مردم احترام گذاشته شود باید به صورت یکسان برای همه مردم باشد از این رو رسیدگی با شیوه این بند تبعیض ناروا است.
به دنبال طرح اخطار مذکور برخی از نمایندگان درخواست تذکر دادند؛ در همین راستا ابتدا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس با استناد به بند (۷) ماده (۲۲) آییننامه داخلی مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: برخی از همکاران در روزهای گذشته تقاضای وقت کردند که البته با نیت خیر جنابعالی و ضرورت طرح برخی از تذکرات به آنها وقت داده شد اگر آییننامه داخلی مجلس به صورت کامل رعایت شود به نفع همه ما است. متأسفانه به آقای مصری بدون ثبتنام وقت داده شد البته اگر نگوییم این امر به خاطر این است که نایب رئیس شما است، از این رو درخواست دارم که آییننامه داخلی رعایت شود.
علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس طی تذکری در این خصوص گفت: بنده از دستور قبلی به دنبال تذکر هستم، متأسفانه در جریان بررسی لایحه بودجه موافقان و مخالفان، دولت و کمیسیون صحبت میکنند و پس از رأیگیری به افرادی که برای تذکر ثبتنام کردهاند وقت داده میشود در حالی که تذکرات مربوط به بند مورد بررسی بوده و پس از آن فایدهای برای طرح آن نیست. در این بخش هم دستور صحن بررسی پیشنهاد آقای لارگانی بود، اما در کلیات فرصتی برای اخطار آقای مصری ایجاد شد. اگر قرار است چنین فرصتی به نمایندگان داده شود برای همه به صورت یکسان باشد هر چند که میدانیم ریاست مجلس در جریان این موضوع نبوده است، اما معتقدیم آییننامه باید با دقت اجرا شود تا حق همکاران ضایع نشود.
وی ادامه داد: همچنین در جریان ثبتنام موافقان و مخالفان پیشنهادات نابسامانیهایی وجود دارد که موجب میشود برخی افراد نتوانند مطلب خودشان را ارائه کنند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: این حرف را نزنید چرا که در لیست پیش روی من همان طور که اسم جنابعالی به عنوان اولین نفر برای تذکر ثبت شده، نام آقای مصری نیز اولین نفر برای ارائه اخطار ثبت شده است. چرا حاضرید به این صراحت خلاف واقع مطلبی را بیان کنید.
وی ادامه داد: تذکر شما وارد نبوده همان طور که حق شما است که صحبت کنید، حق آقای مصری نیز بود که مطالبشان را بیان کنند چرا که در لیست اخطار، نفر اول ثبت شده بودند.
رئیس مجلس همچنین از مجتبی یوسفی خواست تا توضیحاتی در خصوص مشکلات ثبتنام نمایندگان برای ارائه موافقت و مخالفت ارائه کند.