مسعود فراستی، منتقد سینما گفت: بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و بهترین بازیگر زن و مرد، حق فیلم «موقعیت مهدی» بود که البته فقط ۳ جایزه گرفت.
وی افزود: از نظر من این جشنواره بهترین جشنواره چند سال اخیر بود. چون برای نخستین بار در ۱۰ - ۱۵ سال گذشته، من از ۴ فیلم خوشم آمد. «موقعیت مهدی» افتخار سینمای ایران است؛ افتخاری است که باعث میشود جشنواره چهلم یک سر وگردن بالاتر باشد. بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و بهترین بازیگر زن و مرد حق این فیلم بود که البته فقط ۳ جایزه گرفت.
فراستی با انتقاد از اهدای جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول به «موقعیت مهدی» گفت: این جایزه به نظر من ننگ جشنواره بود. زیرا فیلم در حد فیلم اول نبود و بالاتر بود. بعد از مدتها ما چیزی در سینما دیدیم که به ما مربوط است و امروزی است.
این منتقد سینما همچنین به فیلمهای «شادروان» و «شب طلایی» اشاره کرد و با تأکید بر دیدهنشدن آنها در جوایز افزود: «شادروان» فیلمی کوچک است که نه به ابتذال میافتد و نه روشنفکری. فیلم «شب طلایی» هم همینطور؛ فیلمی به اندازه و کوچک که کارگردانی آن از کارگردانی بهترین کارگردانی بهتر است. فیلمسازان جوان مهمترین اتفاق این جشنواره است.
* جایزه کارگردانی به میرکریمی مصلحتاندیشی بود!
محمدتقی فهیم، دیگر منتقد برنامه «هفت» هم گفت: جوایز مثل هر سال فراز و فرود داشت. امسال به اسامی توجه نشد و آثار مورد بررسی قرار گرفتند. به نظر من از بین نامزدها جز دو مورد هیأت داوران خوب عمل کرد. در بین نامزدها «شادروان» نادیده گرفته شد. این یعنی ما به دنبال فیلم کسلکننده هستیم نه فیلمی که مردم را به سالن سینما میکشد! بازی نازنین بیاتی و بهرنگ علوی در این فیلم دیده نشد.
وی درباره «شب طلایی» هم گفت: در بین فیلم اولیها جای یوسف حاتمیکیا خالی بود. فیلم موقعیت مهدی بهترین فیلم شد در حالی که نه سیمرغ فیلمنامه را برد و نه سیمرغ کارگردانی را! به نظر من موقعیت مهدی باید بهترین کارگردانی را میبرد و حاتمی کیا بهترین کارگردانی فیلم اول را! بازی پژمان جمشیدی در علف زار باید جایزه می گرفت زیرا بهترین بازی در جشنواره شد. جایزه کارگردانی به میرکریمی هم مصلحتاندیشی بود. زیرا میرکریمی شخصیت بزرگی است.