طرح شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین طرحهایی است که وزارت ارتباطات آن را دنبال میکند و شرکت ملی پست نقش مهمی در اجرای این طرح ملی دارد.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست بیان کرد: این سه پروژه هر سه بر اساس اساسنامه شرکت ملی پست و تکالیفی است که این شرکت در راستای اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات باید به ثمر برساند.
راهبر حوزه فناوری و برنامه ریزی شرکت ملی پست با بیان اینکه «پست» پیوند دهنده کسب و کارهای فیزیکی و فضای مجازی و دیجیتال است میافزاید؛ بدون در نظر گرفتن بعد فیزیکی نمیتوان شاهد توسعه اقتصاد دیجیتال بود. از این رو پست نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات دارد.
وی مدیریت یکپارچه خدمات متنوع با رویکرد پلتفرمی مبتنی بر فناوری اطلاعات در کسب و کار، تمرکز بر ارائه خدمات زیرساختی و توسعه سکوی تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای نوپا به عنوان شرکای استراتژیک را از اهداف کلان شرکت میداند و میگوید یکی از مهمترین پروژههایی که پست در اجرای شبکه ملی اطلاعات به آن پرداخته است بحث سامانه نقش بومی و جی نف است.
قادری در ادامه گفت: شرکت ملی پست متولی اجرای پروژه ملی جی نف و رئیس کار گروه آن است؛ لذا با توجه به اینکه تاکنون این سامانه را تا حدود ۸۰ درصد از نظر پوشش جغرافیایی اجرا کرده، پروژه نقشه بومی را نیز میتواند به انجام برساند.
وی در توضیح نقشه بومی گفت: ممکن است در اینجا عنوان شود «اپلیکیشنهای متنوعی در حوزه نقشه وجود دارد مثل نشان یا بلد» چرا باید شرکت پست در این بحث ورود پیدا کند؟ که باید در این باره گفت؛ در بحث نقشه مهم این است که این اپلیکیشنها عمدتا اپلیکیشنهای دسترسی و استفاده از نقشه هستند؛ که عمدتاً از نقشههای متن باز خارجی استفاده میکنند. آنچه که ما به آن نقشه بومی میگوییم عمدتا شامل دو لایه اطلاعاتی است، یکی لایه پارسلها که بواسطه پروژه ملی جی نف توسط پست گرد آوری شده و بعدی لایه معابر هست که بواسطه همین پروژه، شهرداریها مکلف هستند لایه معابر را به پست بدهند. یعنی اگر لایه معابر را به لایه پارسل اضافه کنیم توانسته ایم پایه و اساس نقشه بومی کشور را ایجاد کنیم، به علاوه اینکه در کنار آن توسعه و حمایت از فناوریهای توسعهای نقشه را نیز در دستور کار قرار داده ایم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست خاطر نشان میکند با توجه به اینکه سرویس نقشه بومی به عنوان سرویس داده زیر ساختی در شبکه ملی اطلاعات مطرح است میتوان گفت دارای اهمیت بالایی است و میتواند با مدلهای مشارکت و همکاری با بخش خصوصی فعال در حوزه نقشه حتی درآمدزایی خوبی برای شرکت ملی پست ایجاد کرد.
رئیس مرکز نوآوری پست، در ادامه از سکوی مدیریت و ارائه خدمت به کسب و کارهای اینترنتی نام برد و گفت: بر طبق اساسنامه نظارت بر تمامی عملیات قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع خرید فروشهای اینترنتی داخلی و خارجی مدیریت وجوه حاصله برعهده شرکت ملی پست است و از مزایای آن دارا بودن درگاهی یگانه برای صدور شناسه یکتای ثبتی حمل برای مرسولات است که قابل رهگیری میباشد.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پست یکی از بزرگترین و گستردهترین لجستیکهای کشور است گفت: این شرکت در حوزه مرسولات پستی با این طرح شروع به ساماندهی کردن خرید فروشهای اینترنتی میکند و هدف این است در این طرح سعی کنیم در بحث خرده فروشی به سهم حدود ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال برسیم.
این به آن معناست که ۱۰ درصد از خرده فروشی کشور به صورت الکترونیکی اتفاق بیافتد و این کار را با توسعه خدمات سکوی تجارت الکترونیک پست، توسعه ناوگان و ساماندهی ناوگان که ارائه کننده خدمات حمل هستند انجام میدهیم.
راهبر حوزه فناوری شرکت ملی پست از سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست نام برد و گفت: ستاپ سرویسی است که در لایه کاربردی و اپلیکیشنهای شبکه ملی اطلاعات میتواند استفاده شود.
وی ایمیل ملی یا ایمیل بومی را سومین سرویس داده زیرساختی میداند و در این خصوص مجددا قانون اساسنامه پست را یادآور شود و گفت: بر اساس این قانون شرکت ملی پست مجاز به ارائه سرویس صندوق پست الکترونیکی است.
قادری ادامه داد: پست سرویس رایانامه ملی را ایجاد میکند و در این سرویس نگاه این است که درگاهی ایجاد کنیم که سرویس دهندگان بومی از طریق این درگاه به کل مردم ایران سرویس بفروشند و ما یک ایمیل ملی برای تک تک مردم ایران بتوانیم در هر کجای کره زمین که هستند ایجاد کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه که این ایمیل رجیستر شده است، یعنی ایمیلی است که حتما صاحب آن احراز هویت میشود اضافه کرد: میتوان به عنوان جایگزین یا مکمل کارپوشه ایرانیان از این پروژه استفاده کرد و رابطه بین دولت و مردم نیز از این طریق انجام شود.