عضو کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس گفت: جدایی آموزش از وزارت بهداشت خلاف سیاستهای کلی حوزه سلامت است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص جدایی آموزش و تحقیقات از نظام سلامت گفت: مسائلی که در خصوص انتزاع آموزش و تحقیقات از نظام سلامت مطرح میشود، خلاف نص صریح قوانین بالادستی است و سیاستهای کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبری دقیقا اشاره بر ادغام آموزش، بهداشت و درمان دارد، طرح آن موضوعیتی در دایره قوانین ما ندارد.
دکتر خاتمی افزود:مراکز بهداشتی درمانی که آموزشی هستند، از کارآیی بسیار بالایی برخوردارند، به طوریکه تعداد بیماران مراجعه کننده به این مراکز گویای این واقعیت است که مردم رغبت بیشتری برای مراجعه به مراکز آموزشمحور دارند؛ لذا این انتزاع، به ضرر آموزش پزشکی، بهداشت و درمان و در نهایت نظام سلامت است.
نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که در کمیته زیر مجموعه کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده، از طرف کمیسیون بهداشت مقرر شده است، در این خصوص گوشزد شود که این موضوع پیگیری نشود چراکه به شکل نظامیافته به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور لطمه میزند، ازطرفی تجربهای که در اثر ادغام آموزش و نظام سلامت حاصل شده، کاملا موفق بوده است.
دکتر خاتمی با اشاره به تجربه ۲ ساله شیوع ویروس کرونا نیز ادامه داد: هماهنگی و همافزایی بین آموزش، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و تدوین و بهروزآوری پروتکلهای درمانی در مراکز آموزشی درمانی، یک آزمون بسیار مثبت و ثمربخشی را به جای گذاشته است که به جز این روش، شاید نمیتوانستیم به یک فرمول پایداری در درمان این بیماری برسیم.
وی افزود: امروز به جایگاهی رسیده ایم که کمیته علمی ستاد ملی کرونا دقیقا میتواند با بهرهگیری از بعد آموزشی مراکز درمانی کشور، روشهای مختلفی که در دنیا درخصوص این بیماری آزموده و نتیجه گیری که حاصل میشود را آموزش دهد و وضعیت موجود نیز موید همین وضعیت است که آموزش باید در کنار بخش بهداشت و درمان کشور قرار داشته باشد.