معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب طرح «ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان استثنایی»، خدماتی با هدف ایجاد فرصتهای برابر آموزشی با امکان حضور در مدرسه به آنان میدهد.
وی با اشاره به توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری افزود: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری تا سال ۱۳۸۶ تنها در بخش دولتی بوده که با توجه به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از مشارکتهای مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش آغاز شده است.
توسعه مراکز مذکور در سطح کشور
آقای طریفی حسینی درباره حوزه «توسعه خدمات توانبخشی کودکان و دانشآموزان استثنایی» نیز بیان کرد: «در سال ۹۹، ۳۱.۷ درصد نوآموزان پیشدبستانی و ۵۰.۱ درصد دانشآموزان ابتدایی خدمات توانبخشی داخل و خارج مدرسه دریافت کردهاند و این شاخص در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۰ درصد و ۶۰ درصد در نظر گرفته شده است».
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارائه خدمات حمایتی به کودکان و دانشآموزان استثنایی را از دیگر دستاوردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی برشمرد و عنوان کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با توجه به شرایط ویژه جسمی ونیازهای خاص درمانی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی در قالب طرح «ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان استثنایی» خدماتی به این عزیزان، با هدف ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و برخورداری از سطح قابل دسترسی از سلامت که امکان حضور در مدرسه را به آنان میدهد، همچنین ایجاد امنیت روانی والدین خود برای تأمین سلامت و ترمیم بخشی از هزینههای هنگفت درمانی، بهداشتی و کمک توانبخشی این دانشآموزان ارائه میدهد».
وی درباره پرداخت این کمک هزینهها افزود: «این خدمات در بخشهای خدمات جراحی و بستری بیمارستانی؛ خدمات پاراکلینیک (مانند آزمایش، سی تی اسکن، ام آر آی و ...)؛ داروهای مستمر (این دانشآموزان معمولا تحت درمانهای طولانیمدت با داروهای خاص طبق تجویز پزشک هستند مانند داروهای ضد تشنج، داروهای اعصاب و روان یا کمکهزینه خرید پوشک و سوند برای دانشآموزانی که عدم کنترل دفع دارند)؛ عینک؛ سمعک؛ ویلچر؛ اندام مصنوعی؛ ارتز و پروتز؛ کمک آموزشی بینایی؛ کفش و کفی طبی؛ واکر؛ عصای سفید؛ جراحی کاشت حلزون؛ تعمیر و تعویض قطعات پردازشگر کاشت حلزون؛ سمعک؛ خدمات دندانپزشکی و تعمیر سمعک به دانشآموزان ارائه میشود».
آقای طریفی حسینی بخش دیگر از دستاوردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را در بخش تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی دانشآموزان استثنایی اعلام کرد.
تألیف و مناسبسازی کتب درسی در سال ۱۳۹۹
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به شبکه آموزشی دانشآموزان «شاد» نیز اشاره و بیان کرد: «اگر چه همه گیری کرونا، مشکلات زیادی بر تمام شاخصهای جامعه از جمله سلامت، بر مردم تحمیل کرد، اما منجر به شکوفایی برخی قابلیتها در کشور شد که از آن جمله میتوان به فراگیرشدن و رونق یافتن آموزش مجازی در سراسر کشور اشاره کرد. به نظر میرسد که آموزش مجازی در کشور ما وارد یک فاز جدیدی شده است. در این راستا با طراحی شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد)، سامانهای امن، اختصاصی و پرکاربرترین پروژه فضای مجازی در کشور به کمک آموزش در ایام بیماری کرونا آمد».
وی فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را در قالب شبکه شاد در بخشهای پوشش کامل دروس ۵ دوره تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، اول متوسطه، اول متوسطه پیش حرفهای، دوم متوسطه و متوسطه حرفهای؛ تولید محتواهای آموزشی با مشارکت استانها، ویژه دانشآموزان کمتوان ذهنی، با آسیب شنوایی، با آسیب بینایی، با معلولیت جسمی - حرکتی، طیف اتیسم و دارای مشکلات ویژه یادگیری، محتواهای پرورشی، توانبخشی، مشاوره و بهداشت با ایجاد کانال در شبکه شاد؛ امکان تشکیل گروه برای معلمان مراکز مشکلات ویژه یادگیری، معلمان رابط، توانبخشی و مشاوره در سامانه شاد که نمیتوانند عضو کلاسهای درسی شوند، عنوان کرد.
آقای طریفی حسینی در ادامه با بیان اینکه تاسیس مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده ویژه دانشآموزان استثنایی میتواند در تحکیم خانواده و کاهش مشکلات آنان موثر واقع شود گفت: «بر این اساس، خدمات روانشناختی و مشاورهای برای کمک به والدین از طریق دریافت کمکهای فکری و تخصصی مشاوران در انتخاب تصمیمها و برخوردهای مناسب منجر به سازگاری بهتر خواهد شد».
توسعه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانشآموزان استثنایی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیرامون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستان نیز گفت: «برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستان با بهکارگیری نیروی انسانی متخصص و با استفاده از آزمونهای هنجاریابی شده غربالگری شامل ارزیابیهای بینایی و دید رنگ، شنوایی و تست فنوتیک، آمادگی تحصیلی اختلالات جسمی – حرکتی، اندازهگیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماریهای جلدی (پوست و مو)، بیماریهای نیازمند مراقبت ویژه و سابقه بیماری در خانواده و بررسی وضعیت واکسیناسیون نوآموز صورت گرفته و نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری مقدماتی مشکوک به مشکل باشند به مرحله تخصصی ارجاع میشوند و ادامه سایر مراحل تخصصی شامل ارزیابیهای بیناییسنجی، شنواییشناسی، جسمی حرکتی، هوشی و رفتاری برای نوآموزان ارجاع شده اجرا میشود تا جایدهی نوآموزان با ضریب اطمینان بالاتری صورت گرفته و اقدامات اساسی در جهت رفع یا کاهش مشکلات جسمانی، شناختی و رفتاری نوآموز انجام گیرد».
برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان
وی همچنین اضافه کرد: «در راستای اجرای برنامه مناسبسازی مبتنی بر توانمندسازی معلمان در ۳۲ استان ۲۲۸ کارگاه آموزشی برگزار شد و ۵ هزار و ۲۸۴ معلم، هزار و ۹۶ تن از والدین و هزار و ۸۵۵ تن از کارکنان نهادهای اجرایی (نیروی انتظامی- بهزیستی- دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرورش مناطق، بنیاد خیریه، بانک ملی، حوزه علمیه، اداره کل ورزش و جوانان، شرکت بیمه، مراکز مشاوره و توانبخشی، کانون پرورش فکری، نهضت سوادآموزی، فرمانداری و بخشداریهای برخی از استانها) در مجموع با شرکت ۸ هزار و ۲۳۵ فراگیر در سال ۱۳۹۹ تحت آموزشهای تخصصی فوق قرار گرفتند».