پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینههای این امر هم باشند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند، گفت: اینکه بخواهیم به دلیل ارتقا رتبه دانشگاه ها در سطح جهان چنین تصمیمی را بگیریم عقلایی نیست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبدا، دکتر فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اسناد سیاست های کلی سلامت و سیاست های علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و هرکدام به صورت جامع وظایف وزارت خانه های علوم و بهداشت را مشخص کردند، ادامه داد: برای مثال در بند 8، مورد یک، ترویج، تصمیم گیری و اقدام مبتنی بر یافته های مقتن علمی در مراقبت های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری سلامت، استقرار نظام سطح بندی با اولویت خدمات، ارتقا سلامت و پیشگیری و ادغام آنها در نظام آموزش پزشکی بیان شده است که این موضوع در سیاست های کلی نظام سلامت آورده شده است، بنابراین جداسازی این بخش ها از آموزش پزشکی مغایر با سیاست های کلی سلامت کشور است.
دکتر محمدبیگی تصریح کرد: وقتی می توان از تربیت نیروی متعهد به اخلاق و دارای مهارت و شایستگی متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور صحبت کرد که مدل آموزش و تربیت نیروهای سلامت در تمامی مناطق متناسب با نظام شبکه و ارجاع تعریف شود که این زیرساخت به هیچ عنوان در وزارت علوم وجود ندارد.
دکتر محمدبیگی با بیان اینکه پیشنهاد دهندگان جدایی آموزش پزشکی از نظام سلامت باید به فکر هزینه های این امر هم باشند، بیان کرد: محاسبه سرانگشتی جداسازی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از بیمارستان ها و ساختار فعلی، هزینه های بسیار سرسام آوری را به دنبال دارد که با محاسبه آن هیچگاه چنین مصوبه ای را قابل اجرا نخواهد کرد. در حوزه تعارض منافع نیز باید جستجو کرد که کدام رشته ها تعارض منافع ندارند، آیا در نظام مهندسی تعارض منافع نیست؟، در بین هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم تعارض منافع نیست؟، این موضوع در همه جا دیده می شود اما باید برای رفع آن به صورت ریشه ای از طریق نظام ارزیابی و ارزشیابی دقیق و نظارت صحیح و شفافیت وارد عمل شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: از نخبگان، تصمیم گیران، تصمیم سازان و اعضای کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس انتظار می رود با درایت، مصلحت اندیشی و بهره گیری از نظرات تخصصی صاحب نظران و به دور از هرگونه شتاب زدگی و تصمیمات هیجانی از ایجاد بحران و چالش های جدید در کشور جلوگیری کرده و با نظام ادغام یافته و تجربه آموزش علوم پزشکی که در حوزه سلامت در هم تنیده است همچون گذشته در راستای اعتلای کشور عزیزمان گام برداشته و در جامعه بزرگ آموزشی علوم پزشکی و علوم دیگر کشور همبستگی ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه عرصه نظام سلامت و آموزش علوم پزشکی کاملا با عرصه آموزش در وزارت علوم متفاوت بوده و بهتر است با تربیت پزشکان توانمند و همکاران متبحر، زبردست و معتقد به ارزش های انسانی راه حل مشکلات وزارت خانه ها را از راه دیگری جستجو کنیم، عنوان کرد: اینکه بخواهیم به دلیل ارتقا رتبه دانشگاه ها در سطح جهان چنین تصمیمی را برای ادغام بگیریم عقلایی نیست. امروزه بسیاری از کشورها از فارغ التحصیلان ایرانی برای کار در حوزه سلامت دعوت می کنند زیرا به مهارت دانش آموختگان ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی به خوبی واقف هستند.
دکتر محمدبیگی در پایان تصریح کرد: بستر ارائه یکسان آموزش و خدمات سلامت، بستری کم نظیر برای افزایش بهره وری نیروهای تخصصی در حوزه سلامت و افزایش احساس مسئولیت تربیت شدگان حوزه سلامت است و سبب جذب سریع نیروها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در پست های تخصصی و رشته های تحصیلی اصلی خود می شود که همین امر باعث صرفه جویی در تبریت نیروهای تخصصی خواهد بود. همچنین انگیزه تحصیل و علم آموزی را در دانشجویان علوم پزشکی نسبت به وزارت علوم افزایش می دهد. از مزایای ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت می توان به افزایش میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه، تسریع رشد رشته های بالینی، افزایش سطح مهارتی نیروها و اشتغال در رشته های مرتبط با تحصیل اشاره کرد.