مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم موظف است بر خرید تجهیزات آزمایشگاهی از سوی دانشگاهها نظارت داشته باشد، گفت: ما باید در این زمینه به دولت گزارش ارائه دهیم؛ از این رو این نظارت از دانشگاههای تهران آغاز شده و به سایر دانشگاهها تسری خواهد یافت.
دکتر نیسی در این کارگاه به بحث نظارت از خرید تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است در این راستا به دولت و دولت نیز باید به صندوق توسعه گزارش دهد و هم اکنون با همکاری سازمان بازرسی و بازرسان دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تجهیزات خریداری شده از سوی دانشگاهها برای آزمایشگاهها چک و اسناد مثبته جمعآوری و صورتجلسه میشود.
وی با بیان اینکه این نظارت از دانشگاههای تهران آغاز شده و به سایر دانشگاهها تسری مییابد، اظهار کرد: سامانه شاعا به منظور شناسایی، شبکهسازی و بهاشتراکگذاری تجهیزات و توانمندیهای آزمایشگاههای علمی کل کشور طراحی شده است و با استفاده از این سامانه تمامی پژوهشگران قادر خواهند بود تا در کوتاهترین زمان ممکن به تجهیزات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
آقای نیسی، سامانه شاعا را بستری مناسب به منظور تحقق اهدافی، چون تهیه شناسنامه و ایجاد بانک اطلاعاتی آزمایشگاهها و فضاهای کالبدی آنها (اعم از نیروی انسانی متخصص، امکانات، تجهیزات و ...)، بهرهگیری حداکثری از ظرفیتها، منابع و توانمندیهای آزمایشگاهی و بهرهبرداری بهینه اقتصادی از آنها عنوان کرد.
مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، فراهم آوردن امکان ارزیابی آزمایشگاههای شبکه و رتبهبندی آنها (رتبهبندی درونشبکهای) به منظور توسعه متوازن، تلاش برای استاندارد کردن فعالیتهای آزمایشگاهی در سطح ملی و بینالمللی و همکاری با دستگاههای استانداردسازی ملی و بین المللی، تجهیز و تکمیل آزمایشگاههای موجود و زنجیرههای ناقص آزمایشگاهی، شناسایی و رتبهبندی شرکتهای واردکننده و تولیدکننده تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی و ساماندهی تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی در قالب آزمایشگاههای مرکزی را از دیگر اهداف ایجاد شبکه شاعا نام برد.
وی خاطر نشان کرد: برقراری نظام تعمیر و نگهداری تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی مراکز آموزش عالی و همچنین تشویق اعضای شبکه جهت تدوین نظام ارائه خدمات به مراکز تحقیقاتی و محققان و متخصصان از دیگر اهداف ایجاد این شبکه است.
در ادامه این نشست، مهندس احمدپور، نماینده کنسرسیوم شرکتهای نرم افزاری پارک علم و فناوری کردستان درخصوص چگونگی ثبت نام شرکتها در سامانه شاعا توضیحاتی ارائه داد و گفت: در این راستا باید اطلاعات، پرسنل، مدارک و مستندات، داشبورد و نمایندگی و اطلاعات فروش شرکتها ثبت شوند تا در مرحله آتی مورد بررسی قرار گیرد.
وی به اقدامات لازم برای عملیاتی کردن گرنت خدمات اشاره کرد و افزود: هر دانشگاه باتوجه به اسناد بالادستی و سیاستهای دانشگاه باید ماموریتش را تعریف کند و با توجه به هر ماموریت دانشگاهها بایستی پروژههایی را در سامانه ثبت کنند.