نمایشگاه مطبوعات تاریخی دوران قاجار در آیینه پست با حدود ۷۰ اثر و موضوع در موزه ارتباطات تا ۱۵ بهمن، نقش پست را در آن دوره به عنوان یک رسانه به نمایش گذاشت.
این نمایشگاه با همکاری موزه ارتباطات و همچنین موزه مطبوعات تبریز برگزار شده است.
خانم فرینوش اکبرزاده مسئول تجهیز موزه مطبوعات تبریز که در برگزاری این نمایشگاه با موزه ارتباطات همکاری داشته است، گفت: در دوره قاجار اثربخشی و دامنه گسترش رسانهها و به ویژه مطبوعات کم بود، اما به وسیله پست دامنه خود را به مرزهای فراتر از ایران توسعه داد.
وی افزود: نمونههایی را داریم که مطبوعات داخل کشور که حاوی اطلاعاتی از روند جریان زندگی مردم به ویژه در حوزه انقلاب مشروطه بود به خارج از کشور رفت و اثرگذاری خود را نشان داد.
خانم اکبرزاده گفت: در این نمایشگاه علاوه بر نمونههایی از نشریات آن دوران، نامهها و مکاتباتی که از طرف دفتر نشریات با افراد و اشخاص صورت میگرفت، به صورت اسنادی قابل نمایش در این نمایشگاه است که تأثیر پست و ارتباطات را در شکل گیری تحولهای اجتماعی نشان میدهد.
وی افزود: در این نمایشگاه حدود ۷۰ قطعه مختلف از آثاری مانند روزنامه ها، نامههای دفاتر مطبوعات، تمبرهای خاص ارسال مطبوعات، پاکتهای پستی و قبضهای حمایتی از مطبوعات که به وسیله پست جابجا میشد به نمایش گذاشته شده است و از نظر ما سرآغازی است بر روند پژوهشی که میتواند در این زمینه شکل گیرد.
آقای سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزههای کشور هم در این مراسم تأسیس موزههای ارتباطات در چندین شهر ایران در دو سال گذشته را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد: این اقدام در دیگر شهرهای کشورمان هم ادامه پیدا کند.
وی افزود: ۴۵ سال پیش پس از آن که خانهای تاریخی در تبریز که به خانه مشروطیت معروف است از طریق وزارت وقت فرهنگ در اختیار قرار گرفت، تصمیم گرفته شده بود که موزه ملی مطبوعات ایران در تبریز تأسیس شود و اگرچه آن زمان محقق نشد، اما بعدها ایجاد شد که نشانه جایگاه تاریخی تبریز در رابطه با آغاز چاپ و نشریات در کشور ماست.
طباطبایی گفت: در دهه ۴۰ بسیاری از روزنامهها و نشریاتی که چاپ میشد از طریق پست به خانهها میرفت و پست و تلگراف دو پدیده نوینی بود که حتی در جریان انقلاب مشروطه تأثیر عمدهای از خود به جا گذاشت و یکی از عوامل تغییر و تحولات و توسعه محسوب میشد.
آقای طباطبایی که درباره تأثیر پست در ارتقاء سطح سواد فرهنگ عمومی در رساندن مطبوعات به مردم سخن میگفت، افزود: آن زمان که رادیو و تلویزیون و رسانههای امروزی نبود، مطبوعات، رسانههایی بود که از طریق پست نه فقط به داخل بلکه به خارج کشور ارسال میشد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: نقش ارتباطات در عصرهای مختلف، متفاوت است و پست امروز با فناوریهای جدید یک نقش دارد و در گذشته هم نقشهای دیگری را در ارتباطات داشته است.
آقای رمضانعلی سبحانی فر افزود: زمانی که رسانههای دیداری نبود و فقط شاهد رسانههای مکتوب بودیم، رساندن آن به دست مردم کار سادهای نبود و ما در این نمایشگاه میبینیم که چه طور روزنامهها و جراید که نقش رادیو و تلویزیون امروز را ایفا میکرد به دست مخاطبان در داخل و خارج از کشور میرسید.
وی گفت: تمبر روی مطبوعات زده میشد و مسئولان داخلی و خارجی علاوه بر مردم اشتراکهایی داشتند و از این طریق از اطلاعات و اخبار ممالک و جوامع مطلع میشدند.
آقای حسن عمیدی رئیس موزه ارتباطات در افتتاح این نمایشگاه گفت: این مراسم امروز با سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن و سی و یکمین سالگرد افتتاح موزه ارتباطات تقارن پیدا کرد و ما در این نمایشگاه نقش پست را در دانایی و مسئولیت اجتماعی نشان میدهیم و امیدواریم بخش مطبوعات تاریخی را در موزه ارتباطات بتوانیم دایر کنیم.
وی با اشاره به این که ما بخش عمدهای از هویت شرکت پست را در آیینه مطبوعات به نمایش میگذاریم، افزود: این نمایشگاه اقدامی مشترک میان موزه ارتباطات و موزه مطبوعات تبریز است و نقش پست را به عنوان پیام رسان در حوزه مطبوعات به نمایش میگذاریم تا همه بدانند که در ۱۲۰ سال گذشته چگونه پست، روزنامهها و جراید را به داخل و خارج ارسال میکرد.