دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر درحال حاضر ۵۰ هزار حافظ قرآن داریم، باید بتوانیم با این برنامه تحولی جدید با شتابی به سمت افزایش دو میلیون حافظ قرآن برویم.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: امروز جمهوری اسلامی یک قدرت تعیین کننده در سطح جهانی و چه بسا قدرت سوم جهان با تواناییهای بسیار بالاست؛ این مهم محقق نمیشد مگر به خاطر نیت پاک امام خمینی (ره) که به مصداق فرمایش پیامبر اکرم (ص) «مَآ کَانَ لِلّهِ یَنْمُوُ» کاری که برای خدا انجام شود، رشد، شکوه و عظمت پیدا میکند.
نگاه الهی امام خمینی (ره) و در ادامه آن دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب منشاء اتفاق بزرگ شد و دائما باید به خودمان متذکر باشیم برای ظرفیتهایی که با انقلاب اسلامی ایجاد شده است، شاکر باشیم و در مسیر نهادینه شدن ارزشهای انقلاب اسلامی از مجاهدت و تلاش شبانه روزی دریغ نکنیم.
در این تردیدی نیست که افراد خطا میکنند، ولی خطای افراد را پای ارزشها بزرگ و معانی بزرگ نمیگذارند. اگر کسی دروغ میگوید از ارزش راستگویی کم نمیشود، بلکه انگیزه برای راستگویی باید افزایش پیدا کند. انقلاب اسلامی یک همت بزرگ بود برای استقرار اسلام در جامعه و هیچ خطایی از این ارزش بزرگ کم نمیکند.
وی با تاکید بر ظرفیتهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و انتظارات رهبری در این زمینه اظهار داشت: با ظرفیتهای بزرگ جمهوری اسلامی یک جریان معکوس حاکم بر جهان ایجاد کردهایم و خلاف جهت آب شنا کردن، کار آسانی نیست، اما انقلاب اسلامی بر این کار فائق آمده است و در ذیل آن توفیق و توجه به قرآن را پیدا کردهایم که بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد: دائم باید این موضوع را متذکر شویم که نسبت ما با قرآن کریم و انقلاب اسلامی چیست؟ و اگر از تحول سخن میگوییم باید روح و معنای انقلاب اسلامی در این تحول وجود داشته باشد.
وی گفت: از آقایان شیخ اکبری و حجت الاسلام و المسلمین محمدی و دوستانی که در کمیته مشارکت کردند و در زمان مقرر سند را تهیه کردندسپاسگزارم.
استاد دانشگاه تهران باتاکید بر کار تحولی با مشارکت جمعی تصریح کرد: با مشارکت جمعی همگی با هم همفکر و همراه شویم اگرچه مواقعی کارها نیازمند جراحیِ است. به عنوان مثال، در حوزه نگرشی باید بر مردمی سازی فعالیتهای قرآنی و تفکر مردم مدار تاکید شود. ما در کارهای دولتی در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی خیلی موفق نیستیم. نهادی، بودجه کلانی برای یک کاری میگیرد، اما برای هدف معین شده، هزینه نمیشود.
زمانی پول قرآن معنادار است که درحقیقت پول به نهادهایی برسد که حافظ قرآن و... پرورش میدهند. برخی از دستگاهها که از سایر بودجه کم میآورند، از همین سایر قرآنی، کم میکنند و بودجه قرآنی را برای پروژههای عمرانی یا پرداختهای مرتبط با منابع انسانی هزینه میکنند. جابه جا کردن اعتبارات را همه میدانند، اما درست نیست و باید بودجه قرآنی در مسیر خودش هزینه شود.
دکتر عاملی ادامه داد: بودجه صندوق توسعه فرهنگ قرآنی را تمام و کمال میخواهیم و توسعه آن از مطالبات ما از سازمان برنامه و بودجه است که این موضوع را خدمت رییس جمهور منعکس میکنیم تا بودجه صندوق قرآنی توسعه پیدا کند، اما به هیچ وجه بودجه سایر دستگاهها را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیخواهیم، اما سیاستهای ناظر بر هزینه کرد بودجههای اعتباری باید در اینجا تصمیم گرفته شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: پول در اختیار سازمان برنامه و بودجه است و تدبیر نحوه هزینه آن به لحاظ سیاستهای کلان را ستاد توسعه فرهنگ قرآنی به عهده دارد تا یکپارچگی در نحوه کار ایجاد شود. به عنوان مثال اگر ما سیاستی در حوزه نگرشی با موضوع توسعه قلمرو مردمی گسترش فرهنگ قرآنی را در نظر داشته باشیم، یعنی هر سیاستی در زمینه قرآنی ناظر بر قدرت یافتن قلمرو مردمی و مشارکت آنها باشد؛ بنابراین باید بودجههای نهادی را بکاهیم که این خود یک جراحی است. بدین صورت که بودجههای نهادهای قرآنی به یک دهم کاهش یابد و نه دهم آن به حوزه و قلمرو مردمی تعلق گیرد؛ درنتیجه خود دستگاهها باید این هزینه را انجام دهند البته قصد محدودیت برای دستگاهها را نداریم.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طرفدار غیر مرکزی کردن فعالیتها است، کار را تنها در دبیرخانه نمیتوان متصور شد. درواقع قصد داریم دستگاههای مربوط به این حوزه را با وجود امکاناتشان فعال کنیم. وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و... با کلی امکانات، اگر کمیسیون این دستگاهها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاورم، اتفاقی رخ نمیدهد بلکه مناسب است کمیسیونها در دستگاههای پردامنه به لحاظ کار قرآنی باشند. البته به درستی با آسیب شناسی کارشناسان بیان شده که کمیسیونها فرا دستگاهی عمل نمیکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از اینکه کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی فرادستگاهی عمل نمیکنند، افزود: اگر کمیسیونی در وزارت علوم مستقر شده، بدین لحاظ است که خدماتی در حوزه آموزش قرآن انجام بدهد.
دکتر عاملی گفت: اگر اعضای شورای توسعه قرآنی مصلحت بدانند کارگروه کار تدوین بیانیه را ادامه دهند.
وی با پرسش «وضعیت تحولی شورای توسعه قرآنی چیست؟» اضافه کرد: اگر درحال حاضر ۵۰ هزار حافظ قرآن داریم، باید بتوانیم با این برنامه تحولی جدید با شتابی به سمت افزایش دو میلیون حافظ قرآن برویم. حال تا چه اندازه ظرفیتها لحاظ شده است جای بحث دارد. باید دید خروجی کار تحول شورای توسعه قرآنی چیست؟ بنابراین چالشها را با احصاء در سند منظور و موارد دستگاههای ذی ربط هم لحاظ و موارد تحولی و چرخشی را مشخص کنیم.
استاد دانشگاه تهران با توجه به لزوم تحول ساختاری گفت: دستگاههای محوری ما مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی به لحاظ نهادی کارگزاران مهمی هستند و نیز آموزش و پرورش با توجه به پوشش جمعیت بزرگ و آموزش عالی کشور حوزههای مهمی هستند. همچنین حوزه بینالملل هم یک کارگزار اصلی این حوزه است و بحثمان فقط ایرانیان خارج کشور نیست.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: فعلا بیانیه را در این جلسه مصوب نکنیم و در کمیته تحول، دستگاههای مربوط هم دعوت شوند و با یک توافق جمعی جمعبندی کنیم بنابراین جمع بندی سند تحول شورای توسعه قرآنی برای جلسه بعد منظور شود.