معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور از تشکیل هستههای پژوهش دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: آیین نامه این هستههای پژوهشی با هدف هم افزایی اعضای هیات علمی و ساماندهی اعضا در حوزههای مختلف در حال تدوین است.
ب
وی افزود: انتشار متوسط بیش از ۴۰ هزار مقاله در هشت سال گذشته با تلاش اعضای هیات علمی این دانشگاه ذخیرهای ارزشمند برای پیام نور است.
معاون پژوهشی و فناوری به مهمترین برنامههای معاونت پژوهشی اشاره کرد و گفت: تشکیل شبکههای نخبگان و اعضای علمی با استفاه از ظرفیتهای موجود، تشکیل هستههای پژوهش و شبکه سازی پژوهش ها، ایجاد مراکز کارآفرینی و خلاق، ایجاد مراکز رشد و فناوریهای نرم، توسعه آزمایشگاههای ملی، قطبی و منطقهای، ارتقای شبکه شاپنا، بازنگری منابع درسی و گسترش خدمات انتشارات دانشگاه و ارتقای نشریات علمی از جمله این موارد است.
آقای ابراهیمی گفت: برای گسترش پژوهشهای کاربردی، گسترش مراکز پژوهشی و پژوهشکدهها، ایجاد سامانه و سازمانهای پژوهشی و همچنین تشویق اعضای هیات علمی برای انجام پژوهشهای کاربردی و گروهی ضروری است.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور بر انجام پژوهشهای مشترک با سازمانها تاکید کرد و گفت: برنامه این معاونت سوق دادن پژوهشها به سمت خلق ارزش، ایفای نقش بیشتر در تامین منابع غیرشهریهای دانشگاه و تامین هزینههای پژوهش از محل درآمدهای حاصل ازفعالیتهای پژوهشی است.
وی افزود: دانشگاه پیام نور با گسترش فعالیتها در زمینه رشد مراکز کارآفرینی، نوآوری وخلاقیت، همچنین ایجاد مرکز صنایع خلاق و فناوریهای نرم و تاسیس پارکهای علم و فناوری با استفاده از فضاهایی که در اختیار دارد گام بر میدارد و اعتقاد دارد که باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال کشور عمل و فضا را برای رشد نخبگان کشور فراهم کند.
آقای ابراهیمی با اشاره به مرکز ملی صنایع خلاق و فناوری نرم دانشگاه پیام نور گفت: اکنون ۳۳ شرکت در این مرکز مستقر شده اند و ما باید مراکز رشد و صنایع خلاق و فناوریهای نرم را در تمام کشور گسترش دهیم که با هماهنگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، گامهای جدی در این خصوص برداشته شده است.
وی در ادامه بر توسعه آزمایشگاههای دانشگاه پیام نور در سطح ملی، قطبی و منطقهای تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت استثنایی موجود در دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور به دنبال ایجاد انسجامی گسترده برای شبکه سازی تجهیزات آزمایشگاهی است و شبکه شاپنای دانشگاه پیام نور نیز با این هدف ایجاد شده و باید برای افزایش کارایی و اثربخشی بیشتر، ارتقا یابد.
آقای ابراهیمی یکی از شاخصهای مهم دانشگاه پیام نور را تولید منابع درسی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۳ هزار عنوان کتاب در دانشگاه پیام نور منتشر شده و این دانشگاه به دنبال بازنگری در منابع درسی برای تحول علوم انسانی بر اساس سیاستهای مقام معظم رهبری و بهره مندی از ظرفیت استثنایی انتشارات دانشگاه برای تولید و توزیع کتب است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه همچنین از وجود ۲۶ نشریه معتبر علمی در دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از برنامههای مهم و جدی در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری، ارتقای مجلات علمی در نظامهای رتبه بندی نشریات علمی است که در این زمینه باید استانداردهای لازم رعایت و زمینه ارتقای رتبه بین المللی فراهم شود.
وی ارتقای رتبه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی آموزش عالی را عامل بسیار مهمی دانست و افزود: دانشگاه پیام نور دارای ظرفیت استثنایی و لازم است با درک مهارتها و تکنیکهای نظام رتبه بندی برای ارتقا گام بردارد.
دکتر ابراهیمی با عنوان اینکه باید به دنبال ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی بین المللی باشیم، افزود: امروزه انتخاب دانشجو بر اساس جایگاه رتبه بندی دانشگاهها صورت میگیرد و برای تعاملات بین المللی نیز نیاز است که جایگاه و رتبه دانشگاه در سطح مطلوبی قرار گیرد.
وی بر لزوم توانمندسازی اعضای هیات علمی تاکید کرد و گفت: تشویق اعضای هیات علمی برای حضور در فعالیتهای دانش بنیان ومبتنی بر خلاقیت و قناوری، تجاری سازی، برگزاری کارگاههای مهارت آموزی و دورههای دانش افزایی، در اولویت برنامههای حوزه معاونت پژوهشی و فناوری است.
معاون پژوهشی و فناوری یکی دیگر از برنامههای حوزه معاونت پژوهشی را ارتقای توانمندیهای دانشجویان و تربیت دانشجویان خودکارآفرین در سراسر کشور دانست و گفت: گذراندن یک یا دو واحد درس کارآفرینی، فرد را متبحر نمیکند بلکه باید دانشجو در کارگاههای مهارت افزایی و کارآفرینی قرار گیرد که این مهم با راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و برگزاری استارتاپها فراهم میشود.
وی افزود:به طور قطع زیست بوم ایجاد شده حاصل از کارآفرینی و نوآوری در محیط دانشگاه، شرایط ویژهای برای الگوسازی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان شاغل به تحصیل فراهم خواهد کرد.