اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین سال آینده فرصت دارند آثار خود را برای شرکت در دومین دوره جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) ارسال کنند.
محسن هوشمند درباره جایگاه رسانهها در پویش «همه خادم الرضاییم» اظهار کرد: چند سالی است که پویش «همه خادم الرضاییم» به عنوان یکی از کارهای محوری در آستان قدس رضوی به راه افتاده و رویکرد اصلی آن ارائه خدمت به همت مردم به نام مبارک حضرت رضا(ع) است که اهالی رسانه نیز جایگاه ویژهای در این پویش دارند و با توجه به اهمیت موضوع رسانه در حوزه فرهنگ رضوی، از سال گذشته و به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، برگزاری جشنواره رسانهای امام رضا(ع) پایهگذاری شد تا ضمن فراهم آوردن زمینهای برای قدردانی از رسانههای فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد که آثار رسانهای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند.
وی گفت: در نخستین دوره جشنواره حدود 2 هزار و 500 اثر در بخشهای «رسانههای خبری تحلیلی»، «رسانههای مجازی» و «رسانههای صوتی و تصویری» به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابیهای هیات داوران، همزمان با دهه کرامت برگزیدگان جشنواره در مراسم اختتامیه قدردانی شدند.
دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: این دبیرخانه در دومین دوره برگزاری خود، چهار هدف مهم را تعیین کرد که شامل «شناسایی و شبکهسازی خادمان رسانهای و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون به ویژه رسانههای نوین»، «شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی» و «عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی» است و محورهای موضوعی جشنواره نیز شامل چهار بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» است، ضمن آنکه توسعه بخشهای جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانههای بینالمللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) است.
همچنین در بخش سیره رضوی، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل در محور زائر و زیارت رضوی، تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امام رضایی و زائران غیرایرانی مورد نظر است.
وی افزود: در محور وقف و نذر رضوی نیز بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمترسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک آن حضرت و در محور خدمت رضوی تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک ثامن الحجج(ع) مورد نظر قرار گرفته است.
وی در مورد بخشهای دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) اظهار کرد: بخشهای اصلی ارسال آثار نیز شامل «مطبوعات و خبرگزاریها»، «رسانههای صوتی و تصویری»، «رسانههای مجازی»، «عکس و گرافیگ» و «پایان نامهها و رسالههای دانشجویی» است. بخش مطبوعات و خبرگزاریها شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر است. همچنین بخش فعالان رسانههای صوتی و تصویری با تمرکز بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود.
وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی نیز توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی است و محصولات تولید شده شامل بخشهای پست شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ،توییتر ،....)، حساب کاربری در شبکههای اجتماعی( اینستاگرام ،توییتر ،....) و بخش ویژه طراحی بازی و نرم افزار( رایانه و تلفن همراه) خواهد بود.
عضو هیئت علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) هم دراین نشست با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی در کنار اینکه یک زیارتگاه برای عموم مردم است پناهگاهی در حوزه معنویت نیز بشمار می رود، گفت: حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) و آستان قدس رضوی، یکی از بزرگترین کانونهای نشر معارف اسلامی است که این امر اهمیت این جشنواره را نشان میدهد.
دکتر حمیدرضا مقدمفر حرم مطهر رضوی را پناهگاه معنوی مردم دانست و اظهار داشت: حرم رضوی، در کنار اینکه یک زیارتگاه است، مرکز و کانونی برای اتصال مردم به خدا، معارف اهل بیت(ع) و توسل و ادعیه آنهاست و به عبارتی حرم مطهر همچون پناهگاهی برای مردم در حوزه معنویت است که با توجه به برگزاری برنامهها و جلسات مختلف در آن، به مرکزی برای تولید معارف دینی نیز تبدیل شده است.
وی افزود: اهالی رسانه با حضور فعال خود در بخشها و قالبهای مختلف جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، حضوری جهادی در تبیین معارف دینی، قرآنی و تشییع دارند و امروزه دشمنان اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) با تمام ابزارهای رسانهای خود و جنگ روانی، شناختی و ادراکی، تلاش میکنند افکار عمومی مردم را از معارف قرآن و اهل بیت(ع) دور کنند و در چنین شرایطی حضور فعال اهالی رسانه در یک جشنواره دینی مانند جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در مقابل دشمنی که میخواهد مردم را از این عرصه دور کند، جهاد رسانهای برای تبیین معارف دینی خواهد بود.
عضو هیئت علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع)، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان نیز گفت: سخنان اخیر ایشان، یک فراخوان در عرصه جهاد تبیین بود و مخاطب آن فقط مداحان اهل بیت(ع) و وعاظ نیستند بلکه این یک فراخوان برای تمام نخبگان کشور در عرصه جهاد تبیین بود.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی هم در عرصه جهاد سخت و دفاع از حرم اهل بیت(ع)، عالیترین مقام را داشت و والاترین شهید این عرصه بود که در عرصه جهاد تبیین هم موفق بود.
آقای مقدمفر شرکت در جشنواره را همانند خادمی امام رضا(ع) خواند و گفت: مشارکت اهالی رسانه در جشنواره رسانهای امام رضا(ع) مانند شرکت در دیگر جشنوارهها، یک مسابقه و رقابت نیست بلکه به نوعی خادمی امام رضا(ع) است و شرکتکنندگان در آن، باید تولیدات خود را به عنوان نوعی خدمت به آستان حضرت رضا(ع) و فرهنگ اهل بیت(ع) در نظر بگیرند و بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس، حرکت خود به سمت جبهه را از زیارت حرم رضوی آغاز میکردند و با امام رضا(ع) عهد و پیمان میبستند، چه خوب است اهالی رسانه نیز ورود به عرصه جهاد تببین را با شرکت در جشنواره رسانهای امام رضا(ع) و از حرم مطهر ایشان شروع کنند.
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره خرداد سال آینده برگزار میشود.