پوستر و نشان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با طرحی از مهدی دوایی رونمایی شد.
آقای محمود سالاری با بیان اینکه برگزاری افتتاحیه جشنواره در یزد، کار ارزشمندی است، گفت: «من سالها به این فکر میکردم که چطور میشود استانها را در فجر مشارکت داد، چون حیف بود از طوفانِ جوشوخروش جشنواره در تهران نسیمی به شهرهای دیگر نرسد؛ اما این کار بهتنهایی کافی نیست؛ میتوان تدبیری اندیشید تا یکی از جوایز گروههای شرکتکننده اعطای امتیاز و فرصتی برای اجرای تئاترشان در استان یا استانهای دیگر با تأمین هزینهشان از سوی دولت باشد تا این جریان تئاتر در سراسر کشور شکل بگیرد.»
وی ادامه داد: «همه گروهها تلاش دارند تا در فجر دیده شوند؛ بنابراین از شما میخواهم کاری کنیم که سطح فجر را پایین نیاوریم و قله بودن آن را تا جای ممکن حفظ کنیم تا جوانها برای حضور در آن تلاش کنند و از کشورهای دیگر تقاضای حضور در آن را داشته باشند.»
آقای سالاری با تأکید بر تبادلات فرهنگی با کشورهای منطقه گفت: «چشم کشورهای همسایه و مسلمان به ماست که برای آنها هم تولید فرهنگی داشته باشیم و فقط به خودمان فکر نکنیم. عراق، لبنان، پاکستان و یمن به ما نگاه میکنند که آثار فرهنگی تولیدشده در ایران را اجرا و ارائه کنند؛ بنابراین برای پاسخ به این نیاز، باید در یکسری کارها به اعطای این امتیاز هم فکر کنیم که گروهها و آثار برگزیده با تأمین هزینه و امکانات از سوی دولت، بتوانند کارشان را در کشورهای همسایه اجرا کنند؛ چون این عطش در کشورهای منطقه وجود دارد.»
وی با آرزوی برپایی جشنوارهای باشکوه در دوره چهلم تصریح کرد: «جشنواره فجر متعلق به همه هنرمندان جمهوری اسلامی ایران است و اگر بتوانیم آن را با گفتمانهای دینی و ملی خودمان عجین کنیم آن اتفاق بزرگ و مورد انتظار برای این رویداد میافتد؛ همانطور که حضرت آقا میفرمایند (نقل به مضمون): بلند بگویید که در تئاتر دنبال چه گفتمانی هستیم و میخواهیم آن را ترویج کنیم. خودمان بدانیم که در جشنواره نگران چه چیزی هستیم و میخواهیم چه چیزی را گسترش دهیم.»
بیشتر بخوانید: بلیت فیلمهای جشنواره فجر از ششم بهمن توزیع می شود
در این مراسم دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم گفت: «هر آنچه تاکنون در جشنواره اتفاق افتاده همان چیزی است که شورای سیاستگذاری به تصویب رسانده است و برخلاف دورههای گذشته که شاید نظر اعضای شورا در عمل اجرایی نمیشد، اما در دوره چهلم شورا، سیاستهای کلی جشنواره را تدوین کرد و دوستان دبیرخانه، همان مصوبات را اجرایی کردند.»
آقای حسین مسافر آستانه با بیان اینکه روال بررسی آثار در این دوره بسیار متفاوت با دورههای گذشته بود تشریح کرد: هم ثبتنام گروهها و هم انتخاب آثار از طریق تلویزیون تئاتر ایران، «کار بدیعی بود که در این دوره از جشنواره اتفاق افتاد و شک و گمانی که در دورههای گذشته پیرامون بررسی و انتخاب آثار وجود داشت در این دوره به صفر رسید، چون اعضای هیئت انتخاب را کسی نمیشناخت و ۱۵ نفر آنها از سراسر کشور بودند. امیدوارم این روند در دورههای بعدی ادامه داشته باشد. چون اتفاق تازهای است که تردیدها را در انتخاب آثار کاهش داده و میزان و نوع شرکت هنرمندان از سراسر کشور را تسهیل خواهد کرد.»
وی با اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره در این دوره قرار است در جایی غیر از پایتخت یعنی در یزد برگزار شود، ادامه داد: «خروجی جشنواره در دورههای قبلی هرگز به رؤیت سایر استانها نمیرسید؛ اما برگزاری افتتاحیه به اضافه برپایی تعدادی از اجراهای خیابانی و صحنهای در یزد، اولین گام در تغییر این رویکرد است. این ظرفیت در جشنواره وجود دارد که به شرط همت مسئولان استانها، بتواند بهصورت همزمان در شهرهای دیگر هم برگزار شود تا گستردگی فعالیت هنرمندان تئاتر کشور، بیش از این دیده شود و از این طریق، جشنواره بتواند سنگینی این همه تقاضا را بهتر پاسخگو باشد.»
آقای مسافر آستانه با اشاره به همکاری بسیار خوب و تنگاتنگ انجمن هنرهای نمایشی با جشنواره، یادآور شد: «محدودیت سالنها شاید اجازه تماشای همه آثار را بهصورت زنده ندهد، اما تلویزیون تئاتر ایران این فرصت را بهصورت آنلاین برای همه مخاطبان فراهم میکند.»
دبیر این دوره از جشنواره همچنین با اشاره به جنبه بینالمللی جشنواره تصریح کرد: «برخلاف دورههای گذشته که نگاه جشنواره اغلب به کشورهای غربی و اروپایی بود، در این دوره، توجه به کشورهای منطقه را مدنظر قرار دادیم. چراکه ارتباطات فرهنگی و ایجاد همدلی و دوستی بین کشورهای منطقه هدف اصلی این رویداد است؛ امسال هم مهمان ویژه جشنواره با توجه به روابط کلان بینالمللی و سیاستهای کشور، تاجیکستان خواهد بود.»
آقای مسافر آستانه ادامه داد: «این کار به معنای نادیده گرفتن کلی کشورهای دیگر نیست. نوع مراوده ما با کشورهای اروپایی و منطقه شکل دیگری است؛ قبلاً صفر تا صد هزینه میزبانی از گروهها را ما تأمین میکردیم، اما در این دوره بخش مهمی از هزینه حضور گروهها در جشنواره به عهده کشور مهمان است. چراکه معتقدیم اهمیت جشنواره بهقدری رسیده است که در دوره چهلم، حضور در این رویداد افتخاری برای گروههای خارجی باشد. برای همین بخشی از هزینههای حضور در جشنواره فجر، بهصورت مشارکتی تأمین میشود. جشنواره تئاتر فجر باید به جایی برسد که حضور در آن، یک افتخار فرهنگی برای کشورهای دیگر تلقی شود و برای حضور آنها هزینهای نپردازیم.»
آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدای این مراسم گفت: «هر آنچه تاکنون در جشنواره اتفاق افتاده همان چیزی است که شورای سیاستگذاری به تصویب رسانده است و برخلاف دورههای گذشته که شاید نظرات اعضای شورا در عمل اجرایی نمیشد، اما در دوره چهلم شورا، سیاستهای کلی جشنواره را تدوین کرد و دوستان دبیرخانه، همان مصوبات را اجرایی کردند.»
آقای هوشنگ توکلی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره چهلم هم گفت: «امیدوارم امسال با توجه به شرایط موجود، جشنواره به شکل باشکوهی برگزار شود و بتوانیم دستاوردهای آن را تحلیل کنیم تا به نگاهی جهانی برای آن برسیم.»
آقای دوایی مدیر هنری جشنواره و طراح پوستر و نشان این دوره توضیح داد: «خط» مهمترین عنصر هنر تجسمی ماست و برای همین اصرار داشتم برخلاف روال معمول این سالها، این خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی نوشته شود.
وی درباره مفهوم کلی پوستر هم توضیح داد: «روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در دو سال کرونایی، نمادی از چهلسالگی با چراغ عقل و پختگی و مفهوم فجر که با نور دلالت پیدا کرده سه عنصری بوده که تلاش کردم در نماد طراحیشده برای جشنواره بروز داشته باشد. ضمن اینکه آقای هوشنگ توکلی هم در کار تصویرسازی بسیار کمک کردند.»
در پایان این مراسم از پوستر و نشان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر رونمایی و به دست حاضران به یادگار امضا شد.