قیمت کالا یکی از مولفههای مهم در انتخاب و خرید کالاست ۵۰ درصد قیمت مصرف کننده، روی کالاها به واسطهها تعلق میگیرد که این رقم درباره محصولات کشاورزی به ۸۰ درصد نیز میرسد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ضرر شفاف نبودن همین قیمت کالا و سوء استفادهها در پوشش تخفیف های اغواکننده، همواره متوجه مصرف کننده نهایی بوده بطوری که مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس, نبود شفافیت قیمت را از مشکلات جدی نظام توزیع در سالهای گذشته می داند و معتقد است: 50 درصد قیمت مصرف کننده, روی کالاها به واسطهها تعلق میگیرد که این رقم درباره محصولات کشاورزی به 80 درصد نیز میرسد.
عباس تابش رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز می گوید: در قیمت 80 هزار قلم کالا سهم بری عادلانه رعایت نشده است.
این اشکال در شبکه توزیع و عرضه، مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت را بر آن داشت تا در راستای بند 23 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا، این شبکه را ساماندهی کنند.
بر اساس ابلاغ سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، از روز 27 آذر درج قیمت تمام شده کارخانه بر روی انواع نوشیدنیها و لوازم خانگی کوچک همچنین از 4 دی درج قیمت کارخانه بر روی محصولات پودر لباسشویی، پوشک بچه و دستمال کاغذی و انواع لوازم خانگی بزرگ الزامی شد.
از نوزدهم دی، سازمان حمایت مرحله دوم طرح درج قیمت تولید و یا واردات را بر روی انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی الزامی کرد.
رصد ما از بازار اگرچه اجرای طرح درج قیمت را در برخی محدود از کالاهای مشمول نشان می داد اما در موارد بیشتری از کالاهای مشمول، این طرح اجرایی نشده بود، برخی از صنوف از ضعف اطلاع رسانی می گفتند و برخی دیگر اما اجرای این طرح را برای خود دردسر زا می دانستند و معتقد بودند با اجرای این طرح، نمی دانند چه سودی برای خود لحاظ کنند ضمن اینکه باید برای هر کالا و با هر قیمتی با مشتری بحث کنند که میزان سود به قیمت تولید کالا اضافه می شود.
یکی از دغدغهها در اجرای طرح درج قیمت تولید و یا واردات این است که احتمال دارد شبکه تولید و یا توزیع برای فرار از شفافیت به سمت دو دفتری حرکت کند یعنی، قیمت واقعی با قیمت اعلامی تفاوت داشته باشد موضوعی که به گفته مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، با لحاظ شدن قیمت تولید به عنوان پایه مالیات، راه بر این سوءاستفاده احتمالی بسته می شود.
به نظر می رسد دستگاه های مجری طرح درج قیمت تولید و یا واردات کالا باید نتایج اجرای مراحل ابتدایی را رصد و بررسی کنند و در صورت موثر بودن این طرح، تکمیل آن را در دستور کار قرار دهند. به طور حتم نتیجه بخش بودن این طرح نیازمند اطلاع رسانی در سطح عرضه و نظارت مستمر در اجراست.
گزارش مکتوب از: غلامرضا بهرامی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما