معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو، ضمن اظهار تاسف از حادثه روی داده در جاده بهبهان به رامهرمز، رویکرد ایرانخودرو در حوادث رانندگی را مشتریمداری دانست و تصریح کرد: این خودروساز به تمامی تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است.
وی تصریح کرد: باز شدن ایربگ جلو در سمت راننده و یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا، شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.
معاون کیفیت ایران خودرو گفت: در هفت دستگاه از ۹ دستگاه باقی مانده نیز با توجه به بررسیهای به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است. نتایج بررسیهای دو دستگاه دیگر نیز با تکمیل اطلاعات کارشناسی مشخص خواهد شد.
استادرحیمی با بیان این که ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبرو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب و یا واژگونی باز نمیشود، گفت: در تصادفات زنجیرهای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل میکند که زمان ضربدیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد.
وی ضمن تاکید بر وجود شرایط تعریف شده و استاندارد برای عملکرد ایربگ، گفت: باز شدن بی مورد ایربگ نه تنها سبب نجات سرنشین خودرو نمیشود بلکه جان آنان را به مخاطره خواهد انداخت.
معاون کیفیت ایران خودرو تصریح کرد: وجود آمار تعویض بیش از ۲۵۰۰ ایربگ بازشده در تصادفات، برای خودروهای مشتریان مراجعه کرده به شبکه خدمات پس از فروش، بیانگر صحت کارکرد سیستم ایربگ خودروها است.
استادرحیمی با تاکید بر لزوم عدم اظهارنظر عجولانه و شتابزده در این حادثه، گفت: ایران خودرو خود را مکلف به شفافسازی موضوع دانسته و در این راستا آماده هر گونه همکاری با مراجع و سازمانهای ذیربط و ذیصلاح است.