یکی از حوزههای راهبردی که بومی سازی آن بسیار اهمیت دارد، دارو و فرآوردههای پیشرفته حوزه تشخیص و درمان است.
شرکتهایی که با بکارگیری توانمندیهای دانشی و تخصصی خود توانستهاند بخش بزرگی از نیازهای داخلی را تامین و با ورود به عرصههای مختلف فناورانه، به توسعه علمی و اقتصادی کشور کمک کنند. یکی از این حوزههای راهبردی که بومی سازی آن بسیار اهمیت دارد، دارو و فرآوردههای پیشرفته حوزه تشخیص و درمان است.
میدانی بکر با بازاری وسیع که پیش از این چرخش اقتصادی آن به واردات وابسته بود، اما در چند سال اخیر با ورود شرکتهای دانشبنیان به این حوزه، تامین نیازها به متخصصان داخلی سپرده شد تا با استفاده از توان دانشی خود، زمینه خودکفایی کشور در این زمینه را فراهم کنند.
این کار با حمایت مرکز شرکتها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۳۰۱ شرکت دانش بنیان نوع ۲، ۸۹ شرکت دانشبنیان نوع ۱ و ۱۲ شرکت دانش بنیان نوع ۳ روند پرشتابتری گرفته است.
محصولاتی چون «سیستمهای اندازهگیری هستهای»، «قرص، کپسول، شربت، اسانس، عصاره و بستهبندی دمنوش گیاهان میوهای»، «مکمل دارویی ضد سرطان به دست آمده از شیر، گوشت و شیر غنی شده با ایزومرهای مختلف ضد سرطان و دوغ پروبیوتیک»، «داروی خوراکی شیمی درمانی»، «طراحی و ساخت و تولید تجهیزات و لوازم پزشکی و بیمارستانی و آزمایشگاهی» و «طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات در مقیاس میکرو و نانو» و... از جمله این تولیدات هستند.
نوآوریهای پزشکی برای رفع شکافهای موجود بسیار مهم است و بازارهای نوظهور، فرصتی بینظیر برای بهرهگیری از نوآوریهای پزشکی و سرمایهگذاری در مدلهای نوین ارائه خدمات مراقبتهای بهداشتی و سلامت به شمار میآیند. استفاده درست از این نوآوریها و توانمندیها به همت مدیران و بخشهای دولتی برمیگردد.