موضوع برخورد ۵۹ خودرو در بهبهان و باز نشدن کیسه هوا (ایربگ) باعث شد تا بحث اجرای کامل استانداردهای ۸۵ گانه خودرو را از نهادهای ذیربط پیگیری کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از اینکه رئیس پلیس راهور اعلام کرد برای هیچ یک از ۵۹ خودرو حادثه دیده در تصادف زنجیرهای بهبهان، کیسه هوا باز نشده است به سراغ خودرو سازان رفتیم تا علت این موضوع را جویا شویم.
آقای مهدی رحیمی ندوشن مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو گفت: باز شدن کیسه هوا پیش شرطهایی نظیر، شدت ضربه، ناحیهای که ضربه وارد میشود و همچنین فعال بودن کیسه هوا، دارد و ما حاضریم در صورت صلاحدید نهادهای ذیربط با استفاده از حافظه ذخیره کننده اطلاعات در کیسه هوا موضوع را بررسی و کارشناسی کنیم.
آقای جبلی جوان معاون کنترل کیفیت شرکت سایپا نیز در این رابطه گفت: ممکن است شدت ضربه از ناحیه جلو بقدری نبوده که کیسه هوا باز شود، یا رانندهها خودرو را خاموش کرده و به دلیل شرایط جاده از خودرو خارج شده بودند و همین باعث شده کیسه هوا باز نشود.
بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد در سال ۹۸، خودرو سازان باید استانداردهای ۸۵ گانه را به طور کامل اجرا میکردند و اجازه نداشتند به بهانه تحریمها این استانداردها را زیر پا بگذارند، اما ۹ مورد از این استانداردها به حالت تعلیق درآمده است.
سهیل معماری باشی مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت میگوید: استانداردهایی که اجرا نمیشوند و تعلیق شده اند خیلی با ایمنی سرنشین مرتبط نیستند و مواردی نظیر چراغ روشنایی روز، چراغ نشانگر تعویض دنده یا چراغ زاپاس بودند.
از طرفی مسئولان سازمان ملی استاندارد معتقدند که اتفاقاً استانداردهایی که اجرا نمیشوند ارتباط مستقیم با ایمنی خودرو دارند.
آقای پیرایش معاون سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهایی که اجرا نمیشوند شامل استاندارد سیستم هشدار انحراف از مسیر، استاندارد استحکام کابین خودرو، سیستم ترمز اظطراری پیشرفته، استاندارد پایداری در ترمز گیریو یا استاندارد فشار باد چرخها هستند.
حال باید دید سرانجام نهادهای نظارتی مانند مجلس و یا خود سازمان ملی استاندارد، میتوانند خودرو سازان را به جاده کیفیت و رعایت استانداردها هدایت کنند؟!
گزارش از: امیر نوایی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما