معاون کیفیت خودروسازی سایپا گفت: در کشورمان زیرساختها و تجهیزات لازم برای آزمون تصادف وجود ندارد و ما نمونهها را فقط یک بار هنگام گرفتن تاییدیه تولید در هر نوع خودرو به خارج از کشور ارسال میکنیم.
آقای محمدحسن جبلی جوان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: آزمونهای مربوط به استانداردهای ۸۵ گانه خودرو با حضور نماینده سازمان استاندارد در سال دو بار انجام میشود، اما برخی از موارد فعلا به دلیل تحریمها اجرا نمیشود.
وی گفت: در سال جاری ۱۵۱ مورد آزمون بر روی همه محصولات سایپا انجام شده است و نماینده سازمان استاندارد به صورت نمونه گیری تصادفی خودروها را برای آزمون انتخاب میکند.
آقای جبلی جوان با اشاره به باز نشدن کیسه هوا در خودروهای حادثه بهبهان افزود: برای بررسی این موضوع باید خودروها را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم حافظه کیسه هوا را بازخوانی کنیم.
وی گفت: مشاهدات فعلی ما حکایت از این دارد که خودروهای حادثه دیده در تصادف زنجیرهای بهبهان، از قسمت جلو ضربه شدید نداشتند و این در حالی است که برای باز شدن کیسه هوا باید حد مشخصی از ضربه به قسمت جلوی خودرو وارد شود و یا شاید هم رانندگان به دلیل موقعیت جاده در زمان حادثه خودرو را خاموش کرده و از خودرو خارج شده بودند که همین باعث شده کیسه هوا باز نشود.
معاون کیفیت خودروسازی سایپا افزود: هنوز گزارش رسمی پلیس و آتش نشانی درباره این حادثه منتشر نشده است، اما در مورد ایمنی خودرو نمیتوان فقط به کیسه هوا بسنده کرد و ما مواردی نظیر کمربند ایمنی، ترمز خودرو، سیستمهای تعلیق و حتی اتصالات چرخها را داریم که در ایمنی دخیل هستند و هیچ مشکلی در این موارد مشاهده نشده است.