اگر در خودرو یک دنده بیشتر وجود داشته باشد مصرف سوخت در سرعتهای بالا کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ خودروهای ایرانی طی بیش از ۲۰ سال گذشته، همواره از گیربکسهای ۵ سرعته دستی استفاده میکردند و محصولات ایران خودرو عمدتا به گیربکس سری BE پژو (که بعضا در برخی خودروها با تغییرات اساسی عرضه شد) مجهز میشدند که ۵ سرعته بود.
گیربکس ۶ سرعته دستی ایران خودرو که روی رانا پلاس نصب کرده است و به مرور روی دیگر محصولات خودرویی نیز نصب میشود، تحولی در راستای کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی است.
بدون شک هر چه تعداد سرعتها در یک گیربکس افزایش پیدا کند، قابلیت جدیدی در اختیار راننده میگذارد و دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو، وظیفه پایین نگاه داشتن دور موتور (RPM)، کاهش محسوس مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصدی و کاهش فشار روی موتور در سرعتهای بالا و در نتیجه افزایش عمر پیشرانه را خواهد داشت.
اگر خودرو شما به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز باشد معمولا خودروسازان برای خودروهای کنونی بازار ایران توصیه میکنند روی سرعت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اقدام به تعویض دنده به ۵ یعنی سبکترین دنده کنید و سپس روی سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در یک مسیر مسطح دور موتور روی حدود ۴۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود. حال تصور کنید مسیری ۲۰۰ کیلومتری پیش رو دارید و قرار است برای مدت دو یا ۳ ساعت سرعت خودروتان را روی ۱۰۰ تا ۱۲۰ نگاه دارید و برای اینکار تنها به دنده ۵ یعنی دنده سبک و آخرین دنده نیاز دارید لذا همه چیز در زمینه استهلاک خودرو شما و مصرف سوخت به این دنده وابسته خواهد بود.
با تعویض گیربکس ۶ سرعته به جای گیربکس ۵ سرعته این تعریف به کلی تغییر میکند به گونهای که دور موتور حدود ۵۰۰ دور در دقیقه در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا میکند و در نتیجه با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده۶، سرعت پیستون در سیلندر (احتراق در دقیقه کمتر) کاهش پیدا میکند که موجب کاهش محسوس استهلاک پیشرانه میشود. نیاز به حفظ سرعت بالا مساله مهم دیگری است که با کاهش فشار روی پیشرانه استهلاک را به حداقل میرساند و مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصد کاهش پیدا میکند.
آخرین دند (3 یا 4 یا 5 یا 20) در هر وسیله با سرعت موتور یک به یک Ratio 1:1
به این معنی است: دور موتور با دور محور چرخ یکی باشد Float.
زیاد کردن دنده ها برای بهره بیشتر از قدرت موتور استفاده کرد وبه موتور کمتر فشار وارد میشه.
ودنده آخر(هر شماره باشد) برای همه وسایل نقلیه یکی باشد. واز آخرین قدرت موتور بهره میبره.
راننده ها حرفه ای به دنده های بیشتر نیاز دارند.
خانمها بیشتر یک دنده میفهمند ودوست دارند و با ماشینها برقی یا گیربکس اتوماتیک دارند؛ راحترند أمّا بیشتر به موتور آسیب میرسانند.
ضمنا هر چه موتور ضعیف تر میشود تعداد دنده های گیربکس بیشتر میشود. برای مثال با یک گیربکس 20 دنده میتوان با یک موتور کولر یک اتومبیل را بحرکت در آورد.