سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای گفت: دانشگاه فنی و حرفهای میتواند بصورت زود بازده خلق ثروت کند.
در بازدید چهار ساعته از کارگاههای مکانیک خودرو، صنایع چوب و مدل سازی، ماشین ابزار و قالب سازی، تأسیسات، جوشکاری، آسانسور، عمران و نقشه برداری، برق و کامپیوتر، هنر و معماری، لوازم خانگی گلدیران، آزمایشگاه ملی احتراق و حرارت مرکزی و مجموعه خوابگاهی، سلف سرویس، سالن تربیت بدنی و سالن آمفی تئاتر از نزدیک با فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی آشنا شدند.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای بالقوه این دانشگاه یا دیده نشده و یا آزاد نشده افزود: با طراحی سامانه ارتباطی که به زودی طراحی خواهد شد این ظرفیتها شناسایی کرده و با تجمیع سیاستهای مطروحه با یک مدل ماتریسی در کشور تمام قسمتهای دانشکده و آموزشکدهها را در حوزههای مهم دخیل کرده و با مدیریت واحد اجرایی کنیم.
آقای خسرویان افزود: دانشگاه فنی و حرفهای در فعالیتهای خود تفاوت معنایی بسیاری با سایر دانشگاههای نظری کشور دارد، زیرا اکثر این دانشگاهها مبتنی بر بودجه عمومی است و در همین راستا با شناختی که از آموزشهای عالی مهارتی دارم معتقدم دانشگاه فنی و حرفهای امروز برای کشور فرصت ملی است و میتواند بصورت زودبازده خلق ثروت کند.
وی گفت: این دانشگاه دهه اول عمر خود را سپری کرده و در این مدت کوتاه توسعههای خوبی هم رقم خورده است، از این رو در دهه دوم فعالیت این مرکز علمی و مهارتی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این مجموعه بزرگ ملی باشیم.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه تقریباً تمامی دستگاههای اجرایی بحث پایدار سازی بودجه را دارند و بسیاری از مشکلات مطرح شده هم به بودجه بر میگردد گفت: انعطاف پذیری در فصل و ساختار بودجهای سخت و برنامه ریزی شده است، ولی از طرف دیگر در دانشگاه فرصتهای بزرگ و مغتنمی وجود دارد.
وی افزود: اکثر دانشگاهها با تعداد و خروجی مقالات و کتاب ارزیابی میشوند، ولی در این دانشگاه ما نیروی کار ماهر برای صنایع تربیت میکنیم و مأموریت و خروجی کار ما همین خواهد بود از این رو دانش آموختگان این دانشگاه در اصطلاح بازار پسند بوده و سریعتر جذب بازار کار خواهد شد.
سرپرست دانشگاه با عنوان اینکه بنده تعدد کادر تخصصی متعهد در حوزههای کارمندی و آموزشی و هیأت علمی، همینطور وجود بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاه در سراسر مراکز از مزیتهای عمده دانشگاه تلقی میکنم افزود: فرصت ما از چالش ها، مسایل و مشکلات بزرگتر است بنابراین باید با برنامه ریزی صحیح حرکت کرده و در این مسیر بایستی مسایل را به قسمتهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی و تقسیم کنیم که تمامی مشکلات حل و فصل شود.
دکتر خسرویان از شکل گیری کمیته مانع زدایی و پایش مقررات برای حل مشکل و هموار کردن تنظیم قرارداد با بنگاههای کسب و کار اقتصادی و صنایع کشور خبر داد و گفت: باید طوری برنامه ریزی شود که هم صنعت و هم دانشگاه به صورت برد برد فعالیتها را آغاز کنند و به سرانجام برسانند.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای گفت: تجربه دانشگاهها با بخش خصوصی رضایت بخش نبوده و شعار ارتباط صنعت و دانشگاه تحقق نیافته است و صنعت هم به دانشگاه اعتماد مطلوبی ندارد بنابراین معتقدم باید دانشگاه بازار پسند شود و خود را با نیاز صنایع تنظیم کند بنابراین برنامه اصلی دانشگاه فنی و حرفهای تربیت دانشجوی ماهر با توجه به نیازهای بازار کار و آمایش سرزمینی رشتهها و بروزرسانی سرفصلها با سرعت با انعطاف پذیری بالا و منطبق با فناوریهای روز جهان به عبارت دیگر لزوماً تولید پایه و دانش پایه است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای میتواند بصورت زود بازده خلق ثروت کند افزود: باید به دنبال بازارهایی برویم که نزدیک باشد به عنوان مثال منطقه یافت آباد که دانشکده انقلاب اسلامی در آن قرار دارد قطب صنعت مبلمان و چوب در پایتخت است و بیش از ۳ هزار واحد صنعتی در این منطقه وجود دارد. دانشگاه باید به سرعت نیازهای صنایع را احصا کرده و صنایع بزرگ و کوچک را مجاب کند با مراکز وارد قرارداد شود.
خسرویان با تأکید بر اینکه معیار ارزیابی بنده برای مدیران و اعضای هیأت علمی، میزان و سطح قراردادهای فی ما بین با صنعت است گفت: هر چه قدر حجم قراردادهایی که اجرایی میشود بیشتر شود سهمی از آن به صورت کارانه برای کارکنان و استادان تزریق خواهد شد و ما بقی به صورت زیر ساخت و ارتقای کارگاها ها اختصاص خواهد یافت. منابع مالی ما در سازمان مرکزی محدود است، ولی به هر اندازهای که مراکز تولید منابع مالی و درآمد اختصاصی داشته باشند سهم ایشان برابر مقررات تخصیص خواهد یافت.
دکتر خسرویان با اشاره بر اینکه در کشور پیشرفتهای خیلی خوبی داشتیم و یکی از معظلات کشور این است که از پیشرفتها و توانمندیها با خبر نیستیم افزود: در بسیاری از نقاط کشور که چالشی وجود دارد در بخشی دیگر راه حل آن موجود است و بزرگترین مزیت دانشگاه فنی و حرفهای این است یک دانشگاه شبکهای مبتنی بر مهارت و نه مبتنی بر تئوری و مقاله است. استادکاران و پنجههای کارآمد ما در کشور درگیر صنایع هستند و در اکو سیستم صنایع قرار دارند و باید سازمان مرکزی به عنوان تجمیع کننده عمل کند و این شبکه گسترده مهارتی ارتقاء دهد.
وی گفت: با تغییر نگرش، باید برای مجموعههای گسترده کارگاهی طرح کسب و کار بنویسیم و نگاه فنی صرف نداشته باشیم. بیشترین ساعات کارگاهها و آزمایشگاهها باید وقف آموزش عملی، یادگیری و یاد دهی به دانشجویان شود و این یادگیری به سمت انجام امور گام بردارد.
وی گفت: در حوزه فناوری بحثی با عنوان سطح دسترس پذیری به فناوری داریم. فناوری محور توسعه است و این فناوری اجزای مختلفی دارد در نگاشت نهایی دانشگاه فنی و حرفهای جزء بازوهای مهارتی فناوری به حساب میآید. از این رو برنامه داریم کارگاهها و آزمایشگاههای این دانشگاه تجهیز و به سمت فعالیتهای کاربردی زود بازده حرکت کند.
دکتر خسرویان با عنوان اینکه در برنامههای اصلی دانشگاه به دنبال جذب «سرباز مهارت» به عنوان نیروی کار ماهر صنعت هستیم گفت: ان شاءالله در روزهای آینده رایزنیهای اولیه این امر با ستاد کل نیرویهای مسلح صورت خواهد پذیرفت.