برای سنجش یادگیری دانشآموزان آزمون حضوری ضروری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، معاون آموزش متوسطه استان، در خصوص میزان تاثیر کلاسهای غیرحضوری بر یادگیری دانشآموزان، گفت: حضور دانشآموزان و معلمان در فضای مجازی بهصورت ناخواسته بود و پس از شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا در تمامی دنیا و لزوم رعایت قرنطینه تنها راهکار برای ادامه آموزش دانشآموزان بهره بردن از فضای مجازی و آموزش غیرحضوری بود.
سید فیروز عسگری افزود: طبیعی است که آموزش غیرحضوری کیفیت آموزش حضوری را ندارد و نخستین علت آن این است که زیرساختهای موردنیاز برای آموزش غیرحضوری در کشور وجود نداشت، سرعت پایین اینترنت، در دسترس نبودن امکانات سختافزاری برای تمامی دانشآموزان و نبود پوشش اینترنت در برخی نقاط دور افتاده از مشکلاتی بود که در مسیر آموزش مجازی وجود داشت.
عسگری افزود: برخی معلمان و دانشآموزان سواد رسانهای کافی نداشته و بر تولید محتوای الکترونیکی مسلط نبودند، بنابراین معلمان و دانشآموزان در تولید و ارائه محتوا و بهره بردن از این محتوا مبتدی بودند و به همین دلیل مشکلات فراوانی در این زمینه ایجاد شد و تمامی افراد اعم از دانشآموزان ابتدایی تا دانشجویان دانشگاهی دچار افت تحصیلی شدند.
وی گفت: در بسیاری از مناطق دوردست متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت لازم و در دسترس نبودن اینترنت برخی دانشآموزان امکان حضور در کلاسهای مجازی را نیافتند و در حقیقت به دانشآموزان خودخوان تبدیل شدند، اما از ابتدای مهر امسال آموزشهای غیرحضوری کاهش یافته و آموزشهای حضوری در حال پررنگ شدن است.
وی افزود: درحال حاضر میتوان گفت تمامی مدارس موجود در چهارمحال و بختیاری به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه میدهند، اما باتوجه به جمعیت کلاس، دانشآموزان روزهای مشخصی سرکلاس حاضر میشوند و کلاسها در مدارس با جمعیت پایین هرروز بهطور حضوری برگزار میشوند.
عسگری تصریح کرد: در زمان چندماهه که کلاسهای درس به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شد، متاسفانه دانشآموزان دچار افت تحصیلی شدند و این موضوعی است که نمیتوان آن را انکار کرد، اما درحال حاضر تلاش بسیاری برای جبران این افت تحصیلی از سوی معلمان و دانشآموزان میشود، زیرا دانشآموزان نیز بهصورت کامل از وضعیت افت تحصیلی خود آگاهی دارند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه باتوجه به نتایج حاصل از امتحانات میتوان به میزان تاثیر آموزشهای غیرحضوری در افت تحصیلی دانشآموزان پی برد، یادآور شد: یکی از راههای جلوگیری از افت بیشتر در تحصیل دانشآموزان برگزاری حضوری امتحانات است، زیرا در آزمون غیرحضوری امکان کنترل بر نحوه برگزاری امتحان وجود ندارد و امکان سواستفاده و تقلب از سوی برخی افراد وجود دارد و حتی معلم نمیتواند اطمینان حاصل کند خود دانشآموز سر جلسه امتحان غیرحضوری در حال پاسخگویی به سوالات است.
وی بیان کرد: البته امتحانات در حال حاضر به صورت استاندارد برگزار میشوند و درحقیقت مطالبی که در کلاسهای حضوری و غیرحضوری بیان میشود، مورد ارزیابی قرار میگیرند و شرایط برگزاری کلاسها در سطح سوالات طرح شده موثر است.
عسگری افزود: فسلفه امتحان این موضوع است که در فرآیند آزمون یک ارزیابی از وضعیت درسی دانشآموز انجام شود و در نتیجه به خود فرد و معلم یک شناخت از میزان یادگیری مطالب درسی ارائه میکند، پس از پایان امتحانات نیز توسط معلم، مدرسه و اداره آموزش و پرورش تجزیه و تحلیل انجام میشود و در این صورت میتوان نقاط ضعف و نقاط قوت در درسهای مختلف را شناسایی کرد و برای جبران ضعفهای درسی دانشآموزان برنامهریزی انجام داد.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: بنابراین برای دستیابی به یک شناخت از سطح تحصیلی دانشآموزان و جلوگیری از افزایش افت تحصیلی آنها لازم است امتحانات بهصورت حضوری و در شرایط کنترلشده و استاندارد برگزار شوند و با توجه به نتایج حاصل شده در امتحانات نوبت اول برای جبران ضعفها و کمک به دانشآموزان ضعیف برنامهریزی انجام شود که میزان افت تحصیلی در امتحانات نوبت دوم کاهش پیدا کند.