درست نویسی در کتابهای درسی، موضوعی که ۱۶ میلیون اموزگار و دانش آموز با آن سرکار دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رسم الخط یک دست نویسی کلمات فارسی را هشت سال پیش طبق مصوبه ای به آموزش و پرورش ابلاغ کرد مصوبه ای که آموزش و پرورش وعده اجرایش را هم داد، آن طور که علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در بیستم آبان سال 1392 گفت این مصوبه را در کتاب های درسی اجرا خواهد کرد.
اما وعده ای که مصوبه سند تحول نیز هست در این هشت سال هنوز رنگ اجرا به خود نگرفته و نوشتار بر خی کلمات جدا و پیوسته در کتاب های درسی با یکدیگر مغایرت دارد.
مریم دانشگر رئیس گروه زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی می گوید؛ همچنان برخی کلمات جدا و پیوسته در کتاب های درسی به صورت یک دست نوشته نمی شوند و دریک درس به صورت جدا و در درسی دیگر به صورت پیوسته نگارش می شوند که این در دانش اموزان مشکل یادگیری ایجاد خواهد کرد.
اموزگاران می گویند این اشکال باعث شده آنها در یاددهی برخی کلمات نیز دچار اشکال شوند.
نرگس میری آموزگار پایه چهارم یک مدرسه به ما می گوید: به علت این مشکل نمی تواند درست نویسی کلمات را به دانش آموزان آموزش دهد.
او می گوید کلمه خوشحال در کتاب پایه پنجم به صورت جدا از هم و در پایه ششم به صورت پیوسته نوشته شده است.
دانش آموزان در مصاحبه با ما می گویند برای یادگیری این کلمات دچار سردرگمی شده اند آنها می گویند نمی دانند که برخی کلمات را باید جدا از یکدیگر بنویسند یا پیوسته.
طبق توافق آموزش و پرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار است کتاب ها طبق رسم الخط واحدی تعریف و منتشر شوند.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت این مصوبه فرهنگستان را امسال برای برخی دروس اجرایی کرده ایم و برای برخی دروس نیز از سال آینده اجرا می شود.
او می گوید کتاب های درسی در سال های آینده مشکل آشفتگی در جدا و پیوسته نویسی را نخواهند داشت.
طبق توافق آموزش و پرورش این طرح قرار است در همه کتاب های درسی و در همه پایه ها اجرا شود.
بچه ها اگر درست نویسی را از دوران ابتدایی فرا نگیرند در بزرگسالی دچار مشکل خواهند شد.
اجرای مصوبه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کتاب های درسی می تواند این مشکل را از همین امسال برطرف کند.