معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به برنامهریزی برای میزبانی شایسته از گردشگران عراقی از لحظه ورود به مرز زمینی یا فرودگاه جمهوری اسلامی ایران تا لحظه پایان سفرشان در همان نقطه تاکید کرد.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تاکید کرد: «ساماندهی بازار عراق از نقطه آغاز سفر در مرز زمینی یا فرودگاه تا پایان سفردر همان نقطه علاوه بر اینکه انتفاع کسب و کارها و ارتزاق فعالان گردشگری ایرانی و عراقی را در پی خواهد داشت، سبب ارائه خدمات مطلوب، شایسته و استاندارد به گردشگران و زائران عراقی خواهد شد.»
شالبافیان تاکید کرد: «آنچه برای ما اهمیت دارد این است که گردشگران عراقی که با اهداف مختلف درمان، زیارت، سیاحت و... ایران را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب میکنند، بتوانند از خدمات رسمی کشورمان از جمله مراکز اقامتی دارای مجوز و استاندارد، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان متخصص گردشگری، مراکز درمانی معتبر و سایر امکانات و شرایط استاندارد مورد نیاز بهرهمند شوند.»
او خاطرنشان کرد: «آنچه در این روند برایمان اهمیت دارد همکاری رایزنان اعزامی به عراق برای فرهنگسازی سفر به ایران است تا تلاش شود گردشگران و زائران عراقی از خدمات استاندارد موجود در ایران آگاهی پیدا کنند و بدانند که اگر از مسیر تایید شده وارد کشور شوند، میتوانند خدماتی متمایز و با کیفیت دریافت کنند.»
معاون گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه تلاش برای توزیع جغرافیایی گردشگران و زائران یکی از اهداف اصلی مدیریت بازار گردشگری عراق است، گفت: «در بسیاری از مواقع مسافران ورودی از عراق فقط با چند استان ایران آشنا هستند و ظرفیتهای متعدد دیگر سایر استانها مغفول میماند. از این رو رایزنان فرهنگی میتوانند با همکاری بخش خصوصی در توزیع جغرافیایی گردشگران عراقی موثر عمل کنند.»
او خاطرنشان کرد: «ضرورت ایجاد زمینههای مناسب برای تردد گردشگران عراقی با خودروهای شخصی نیز در توزیع جغرافیایی و ماندگاری آنان مؤثر است.»
شالبافیان همچنین از رایزنان بازرگانی که به کشور عراق اعزام خواهند شد، خواست تا در به روزرسانی و غنابخشی به تحقیقات بازار یاریگر دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی باشند و اطلاعات جمعآوری شده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا در مواجهه با بازار گردشگری کشور عراق بهترین تصمیمات و تدابیر اخذ شود.»
او در پایان تاکید کرد: «انتظار میرود که رایزنان مستقر در کشورهای هدف گردشگری ایران بازخوردهای خدمات ارائه شده در ایران را منعکس کنند. این فرایند به بهبود و اصلاح نظام ارائه خدمات گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.»
همچنین در این نشست موضوع تمرکز بیشتر بخش خصوصی بر تبلیغات محیطی در شهرهای مهم عراق، اطلاعرسانی بیشتر پیرامون پیشرفتهای پزشکی ایران، امکانات گردشگری و سایر خدمات متمایز موجود در ایران، تولید محصولات فرهنگی مشترک، معرفی و حضور جدی ایران در شبکههای تلویزیونی مورد استقبال عراقیها و نیز استفاده از راهنمایان گردشگری متخصص عرب و کرد زبان از جمله مواردی بود که میان رایزنان بازرگانی اعزامی به عراق و روسای گروه و مدیران معاونت گردشگری در حضور معاون گردشگری کشور مطرح شد.
همچنین مصوب شد در زمینه به حداکثر رساندن رضایت گردشگران سلامت، فرایندی طراحی و اجرا شود تا قبل از ورود آنان سامانه ارجاع، بررسی، تشخیص و نیاز بیمار و نیز پیگیری مراحل درمان انجام پذیرد. همچنین شبکه منظمی پیاده شود تا در آن تمام فرآیندها و فعالیتهای مرز تا مرز یا فرودگاه تا فرودگاه تعریف و اجرا و تعامل بین دستگاههای دخیل در ارائه خدمات سلامت ایجاد شود.
در این نشست عبدالامیر ربیهاوی به عنوان رایزن بازرگانی ایرانی مستقر در شهر بغداد و ابراهیم محمدرضازاده به عنوان رایزن بازرگانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.