وزیر آموزش و پرورش در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: تأثیر آموزش و پرورش بر اقتصاد بسیار زیاد و ملموس است و میتوان آن را در سطح جامعه مشاهده کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، یوسف نوری دیشب در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش بعد از معدن ، بالاترین ارزش افزوده را در جامعه دارد به طوری که از کل جمعیت جامعه ۸۰ درصد در دانشگاه تحصیل می کنند و ۱۵ درصد جذب بازار کار می شوند.
یوسف نوری عدالت آموزشی مناسب و برابر را از مهم ترین سیاست های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون، آموزش حضوری و توجه به نقاط مرزی کشور و محرومیت زدایی در این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی همچنین بر اجرای دقیق قانون شوراهای آموزش و پرورش و پیگیری همه مؤلفه های حاکم بر این قانون و بهره گیری از ظرفیت همه نهادهای جامعه برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت هنرستانها برای توسعه اشتغال را مهم دانست و گفت: هنرستان ها باید در کنار کارخانجات و ظرفیتهای اقتصادی استان مکان یابی و تأسیس شوند تا امکان آموزش عملی نیز برای دانش آموزان فراهم شود.
وی ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز، بر بهره گیری از ظرفیت عظیم مجموعه های خیریه تأکید و عنوان کرد: مصوبات شورای آموزش و پرورش میتواند برای فرآیندهای آموزشی، تربیتی و تجهیزاتی راهگشا باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه توسعه استان در سطوح مختلف را در گرو توسعه و تقویت آموزش و پرورش دانست و گفت: برای توسعه پایدار به آموزش و پرورش قدرتمند نیاز داریم که این موضوع نیازمند ایجاد فضای آموزشی مناسب است.
حسین مدرس خیابانی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان افزود: کمبود ۱۸ هزار کلاس درس و نیاز به ساخت سالانه ۲ هزار کلاس در استان نیازمند یک بسیج همگانی و نهضت مدرسهسازی و استفاده از ظرفیت دستگاه های درآمدزای کشور است.
وی بر ایجاد مدارس شبانه روزی در استان تاکید کرد و گفت: این مدارس نقش مهمی در کاهش هزینه های تحصیل دانش آموزان و پیشگیری از ترک آنان به دلیل مشکلات اقتصادی خواهد شد.
استاندار همچنین بر بکارگیری نیروهای فنی و بومی، ایجاد فضاهای آموزشی و دانش آموزی در سواحل مکران،ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ زاهدان و ساخت مدرسه در مدارس حاشیه شهر زاهدان و چابهار تاکید کرد.
هچنین مدیر کل آموزش و پرورش استان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: پراکندگی جمعیت دانش آموزان با نرخ 3.85 دانش آموز در هر کیلومتر مربع و رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی را از مهمترین مشکلاتی دانست که بر شاخصهای مختلف آموزشی و تربیتی تاثیر میگذارد
حسنعلی میرعبدی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۸۶۳ هزار و ۸۱۷ دانش آموز در مدارس سیستان و بلوچستان در حال تحصیل هستند که براساس پیشبینی انجام شده این رقم تا سال ۱۴۰۵به حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهد رسید.
وی بیان کرد: اگرچه ۳۲ هزار و ۷۷۹ نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند اما با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه جذب نیرو در آموزش و پرورش از ۲ طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ انجام میشود، گفت: تاکنون ۶۲ درصد سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و ۴۹ درصد سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان جذب شده است که برای افزایش میزان جذب میبایست حق انتخاب بیش از یک کد رشته و کد مکان در آزمون استخدامی به داوطلبان داده شود.
میرعبدی بازماندگان از تحصیل را یکی از معضلات استان عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در سیستان و بلوچستان است.