رئیس کمیسیونهای جامعه مدرسین در دوازدهمین اجلاسیه سراسری علمای بلاد، گزارشی از عملکرد این مجموعهها ارائه کردند.
وی به تاکیدات صورت گرفته در این کمیسیون اشاره کرد و ارائه متقن و عزم جدی در تحقق برنامهها در فضای عمومی به صورت فعال، سوق دادن رسالههای حوزوی در جهت تولید منظومه معرفتی نظام، حمایت معنوی و مادی از نخبگان در موضوع تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی، شناخت و تبیین نیازها و قوتهای نظام اسلامی، تهیه و تقویت متون آموزشی، تلاش جهت اقناع فکری، اندیشه سازی حکمرانی الهی در عصر جدید بر اساس خرد ورزی، استقرار عدالت و تلاش در جهت تحقق صلح جهانی را از مهمترین تاکیدات بیان کرد.
گزارش کمیسیون خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی
حجت الاسلام و المسلمین نبوی دبیر کمیسیون خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این جلسه ارائه و تبیین مبانی فقهی و تولید نظر برای مبانی فقهی اقتصاد مقاومتی، ایجاد واحدهای پژوهشی فقه و اقتصاد، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در خصوص اقتصاد مقاومتی را از مهم ترین موارد مطرح شده در کمیسیون برشمرد.
وی اضافه کرد: درخصوص ضرورت پرداختن به فقه اقتصاد، خاستگاه نظریه پردازی علمی، اهمیت پرداختن به فقه معاصر، شناسایی طلاب مستعد جهت تحصیل و پژوهش در خصوص ابعاد فقه مقاومتی نیز نکات ارزشمندی در کمسییون مربوطه ارائه شد.
دبیر کمیسیون خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی ضرورت شناسایی آسیب های اقتصاد وابسته از دیگر موضوعات مطرح شده در کمیسیون دانست و گفت: تبیین مفهوم خودکفایی و هدایت اقتصاد ایران به سمت استقلال اقتصادی به عنوان اصل عزت مندی جامعه و مقابله با اقتصاد و معیشت وابسته از دیگر موارد مطرح شده بود.
گزارش کمیسیون فرصتها و مواجهه با چالشهای انقلاب اسلامی
حجت الاسلام دیرباز نیز در این اجلاسیه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های کمیسیون فرصتها و مواجهه با چالشهای انقلاب اسلامی، گفت: در زمینه تهدیدها مواردی همچون استحاله طلبی، ارتجاع فکری طیف اندکی از جامعه، تلاش دشمن برای نفوذ و کمرنگ کردن ارزش های انقلاب در جامعه، وجود جریان های عقیدتی و انحرافی در جامعه، تلاش برای ایجاد تفرقه، تلاش برای تضعیف مرجعیت دینی و روحانیت و حوزه های علمیه، تلاش دشمن جهت تضعیف ولایت فقیه، تحریم و دامن زدن به مشکلات، بحران جمعیت، چالش های فضای مجازی، عدم تحقق کامل آرمان های اسلامی مانند عدالت اسلامی، ضعف برخی نهادهای نظارتی در زمینه پیشگیری از مفاسد، گسترش آسیب های اجتماعی و ضعف توجه به علوم انسانی اسلامی مطرح شد.
وی بیان کرد: در بخش پیشنهادها نیز تعمیق اعتقادات دینی، مدیریت هوشمند بر فضای مجازی، تقویت شبکه ملی اطلاعات، تقویت رابطه ملت و حاکمیت با حضور دولتمردان و مسؤولان در میان مردم، تحکیم و ترویج همدلی و مواسات مؤمنانه، تاکید بر انسجام ملی، تبیین و تحکیم مبانی معرفتی و کارآمدی نظام ولایت فقیه و نشان دادن زیبایی های نظام، تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه و تلاش بیشتر برای اجرایی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ سازی در جهت خنثی سازی تحریم، طراحی نظام جامع تعامل حوزه با حاکمیت و لزوم طراحی کامل برای جهاد تبیین و حضور مسؤولان و علما در کمیسیون فرصت ها و مواجهه با چالش های انقلاب اسلامی مطرح شد.
گزارش کمیسیون رسالت حوزههای علمیه در تحقق خودسازی فرهنگ سازی جامعه پردازی و تمدن سازی
حجت الاسلام و المسلمین ملانوری دبیر کمیسیون رسالت حوزههای علمیه در تحقق خودسازی فرهنگ سازی جامعه پردازی و تمدن سازی با ارائه گزارش این کمیسیون در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور فهرست وار راهکارهای مد نظر را مطرح کرد و گفت: حوزههای علمیه به گفتمان سازی شعارها و اهداف و آرمانهای خود بپردازند و ضعف اخلاق در حوزه و تحمیل سلیقه افراد را بررسی کرده و راه حل برون رفت از چالشهای مذکور را ارائه کنند.
وی افزود: ارائه الگوی مناسب از گفتمانهای انقلاب، تبیین و گفتمان سازی شعار ها، تدریس و تبیین وصیت امام خمینی میتواند در خودسازی طلاب و جامعه مؤثر باشد؛ در محور دوم حوزههای علمیه و اندیشه سازی حکمرانی اسلامی در عصر جدید بررسی شد که لازم است استخراج و تبیین مبانی با استفاده از منابع متقن دینی و معرفی عرصه حکمرانی دینی و تبیین مدل حاکمیتی ولایت فقیه در سطوح مختلف حوزه و دانشگاه انجام گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری اظهار داشت: بیان ظروف تحقق حاکمیت دینی، ایجاد ارتباط بین مجموعه دانشگاهی و علمی دینی حوزوی میتواند در الگوسازیهای اخلاقی و کاربردی مؤثر باشد؛ بررسی نهادینه شدن خدامحوری و باور به مهدویت در میان مردم بسیار ضروری است که پس از بررسی این امر ارزشهای معنوی و اخلاقی بر مبنای قرآن و سنت نیز میتواند برای تحقق جامعه بهتر مؤثر باشد.