رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از اجرای طرح کاربینی (تجربه اندوزی) مربیان سازمان در بازار کار خبر داد.
آقای حسینی نیا گفت: مدت هاست که مربیان حرفهای، به عنوان متخصصان دوگانه در نظر گرفته میشوند و به دو دسته از مهارتهای حرفهای نیاز دارند.
وی ادامه داد: نخست آنها باید در آموزش و فرآیندهای یاددهی -یادگیری و اجرای رویکردهای آموزشی متخصص باشند و در مرحله بعد در زمینه حرفهای خود نیز از تخصص لازم برخوردار شوند.
حسینی نیا تصریح کرد: مربیان سازمان آموزش حرفهای برای به «روز نگه داشتن» و بهبود هر دو مجموعه از تخصص حرفهای خود و حفظ یک هویت دوگانه متوازن به توسعه حرفهای مستمر نیاز دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: برای جنبه آموزشی ممکن است به یادگیری رویکردهای جدید برای ارزیابی تکوینی، روشهای جدید استفاده از فناوری برای تضمین رویکردهای فراگیر در آموزش یا تأمل در عملکرد آنها از طریق رصد تحولات در این زمینه و شرکت در دورههای آموزشی نیاز باشد.
همچنین جنبه دوم این امر مستلزم یادگیری استفاده از آخرین پیشرفتهای فناوری در محل کار، یا توسعه خود در زمینه فشارهای جدیدی باشد که صنعت به دلیل تحولات فناورانه ناشی از پیشرفتهای فناورانه و جهانی شدن بر آنها تحمیل میکند.
حسینی نیا گفت: به همین دلیل در کشورهای مختلف جهان رویکردهای متفاوتی را برای جنبههای دوگانه شغل مربیان در نظر میگیرند، در برخی از کشورها، مربیان از بخش صنعت استخدام میشوند و کارنامه و عملکرد صنعتی محل کار آنها برای پذیرش شغلی موفق بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در برخی کشورها هم صلاحیت تدریس، دغدغه اصلی متولیان جذب و نگهداشت مربیان حرفهای را تشکیل میدهد.
معاون وزیر تعاون بیان کرد: با این حال چالشهای مختلفی وجود دارد که مربیان در اولویت دادن به توسعه حرفهای مستمر در مواجهه با فشارهای متعدد زندگی شغلی خود با آنها مواجه هستند.
حسینی نیا افزود: مطالعات مختلف نشان میدهد که دسترسی به امکانات و منابع استاندارد صنعتی یکی از راههای کلیدی برای حفظ افق دید کاری در توسعه و ارائه خدمات آموزش حرفهای است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: واژه «job shadowing» اصطلاحی است که برای بهبود مسیر شغلی از طریق قرار گرفتن در صنعت و صرفاً ازطریق مشاهده نحوه کار افراد متخصص در حوزه مورد نظربکار میرود، از این رو اخیراً در برخی از کشورهای توسعه یافته، صحبت از «حرفهگرایی سهگانه» شده است: مجموعه سومی از تخصص حرفهای که مربیان به آن نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود مهارتهایی که به فراگیران خود میدهند، مطابق با نیازهای محلی، ملی و جهانی محل کار است.
حسینی نیا در توضیح اهداف این طرح بیان داشت: شناخت نقش مراکز آموزش حرفهای در جامعه، ظرفیت مطالعه نیازهای جامعه به منظور شناسایی نیازها و ایجاد تغییرات مثبت، توانایی انجام کار بین سازمانی و همکاری با سایر متخصصان، درک خط مشیهای کاری و نحوهی ترجمه آن در عمل در نظام آموزش فنی و حرفهای و توسعه مهارتهای ارتباطی و مردمی از جمله اهداف اجرای طرح کاربینی (تجربه اندوزی) مربیان میباشد.
وی افزایش شناخت و درک متقابل نظام آموزش مهارتی و بنگاههای اقتصادی از قابلیتها، ظرفیتها و انتظارات طرفین، هم افزایی و همکاری تنگاتنگ ارائه دهندگان آموزش و بنگاههای مختلف اقتصادی در ارتقای قابلیتهای منابع انسانی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مهارتی در بخشهای مختلف بازارکار، افزایش هر چه بیشتر نقش ذینفعان آموزشهای مهارتی در فرآیندهای سیاستگذاری، مهم دانست.
همچنین اجرا و ارزیابی آموزشهای مهارتی مربیان، ایجاد ساختارهای به رسمیت شناخته برای اعتباربخشی به کارآموزی، کارورزی و تجربه اندوزی مربیان در صنعت و بنگاههای اقتصادی به عنوان بخشی از رویکرد نظام تربیت مربیان حرفه ای، تبیین نقشهای شغلی متنوع و درحال تغییر و فراگیری شایستگیهای مهارتی مرتبط با آنها و ایجاد زمینههای مناسب برای شناخت بنگاههای اقتصادی کشور و فناوریهای مورد استفاده در صنعت و بازار کار و بهره برداری از آنها از دیگر اهداف این طرح است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اظهار داشت: از آنجایی که تعامل بین مراکز آموزش حرفهای با صنایع و بازار کار به ویژه ارتباط مربیان حرفهای با صنعت، نقش تعیین کنندهای در رشد اقتصادی دارد لذا مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفه ای، به عنوان متولی توانمندسازی مربیان حرفهای سازمان در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن مزایای مذکور و به منظور تقویت ارتباط و ارتقای سطح آگاهی مربیان سازمان از نیازهای صنعت و همچنین تجهیز آنان به تجارب صنعتی، طرحی با عنوان «کاربینی (تجربه اندوزی)» در قالب فرصت مطالعاتی در صنایع و بنگاههای اقتصادی تهیه و درچارچوب تقویم برنامههای اجرایی سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی اجرا شد که مورد استقبال مربیان و مراکز آموزش فنی و حرفهای قرار گرفت.
حسینی نیا اعلام کرد: با هدف حضور پررنگ مربیان در صنایع و آشنایی آنان از نزدیک با فرآیندهای اجرایی، مقرر شد در چارچوب برنامههای اجرایی توانمند سازی مربیان در سال آینده، هر مربی به میزان ۳۰ تا ۱۲۰ ساعت در صنعت مربوط به رسته خود و با توجه به نیازهای منطقه به امر تجربه اندوزی مبادرت ورزد که این میزان ساعت قابل افزایش نیز
میباشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تهیه و آماده سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم از ثبت نام تا صدور گواهینامه، تدوین دستورالعملهای اجرایی و کتابچههای راهنمای و اطلاع رسانی لازم به ذینفعان از جمله اقداماتی است که تا کنون اجرا شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت صنایع، بنگاههای اقتصادی، به ویژه ادارات کل آموزش فنی و حرفهای استانها و سایر شرکای اجتماعی در راستای تحقق این مهم گامهای موثری برداشته شود.
شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی کم سرمایه در کشور
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: حدود ۴۴۰ فرصت شغلی مهارت محور در کشور شناسایی شده است که برخی از آنها کمتر از یک میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.
غلامحسین حسینی نیا درباره این فرصتهای شغلی گفت: مولفه مهم این مشاغل مهارتی است که فرد کسب میکند و سرمایه زیادی به جز چند ابزار کار نیاز ندارد.
وی افزود: البته این مشاغل کم سرمایه شناسایی شده بین ۱ تا ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد تا فرد آموزش دیده ماهر بتواند شغل خودش را آغاز کند.
حسینینیا اظهار داشت: این مشاغل بیشتر در زمینه مشاغل خانگی، صنایع دستی و تعمیرات لوازم خانگی و به ویژه در زمینه IT است.