مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: جایگاه «اردو» از منظر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، به عنوان یک موقعیت تربیتی رشد دهنده است.
وی افزود: این جشنواره از منظر مدیریت دانش و جمع آوری دانش مدیریتی به عنوان گنجینه ارزشمند اهمیت دارد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای این که دانشآموزان را به اهداف طراحی شده نزدیک کند، راهبرد ایجاد موقعیتهای تربیتی را مطرح کرده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ایجاد تربیت به معنای نهادینه شدن ارزشها باید موقعیتهای تربیتی ایجاد شود هیچ موقعیت تربیتی برای دانش آموزان اثرگذارتر و ماندگارتر از اردو نیست. آموزههای پیدا و پنهان در اردو در مراوده با مربی اردو و دانشآموزان یاد گرفته میشود که ماندنی و لذت بخش است.
وی با بیان این که جایگاه اردو از منظر سند تحول به عنوان یک موقعیت تربیتی رشد دهنده است، گفت: اردوی راهیان نور یکی از اردوهای ارزشمند تربیتی بوده و ضروری است در دوره جدید به بحثهای تربیتی بیشتر توجه کنیم. اردوها باید هدفمند و منطبق با اهداف دورههای تحصیلی باشند لذا باید معلمان و مربیان را به این حوزه مرتبط کنیم تا برای هر اردو یک برنامه مبتنی بر اهداف درسی داشته باشند.
کاظمی افزود: نیازمند زیرساختها و الزاماتی هستیم که باید محقق شود و در طرح جامع تحول در اردوها و اردوگاهها نیز خلاهای قانونی پر شود. یک هیأت اندیشه ورز قوی شکل بگیرد تا به تعالی و تکامل این جشنواره کمک و بخشهایی از خلأها را پر کند.
وی گفت: رویکرد نظام تعلیم و تربیت نسبت به زیست بوم جدید باید مورد توجه معاونت پرورشی و فرهنگی باشد. شکل گیری، شکل دهی و طراحی و اجرای اردوها در فضای مجازی مهم است.
آقای کاظمی در مورد جذابیت اردوگاهها برای دانشآموزان گفت: ساختار اردوگاهها باید به کانونهای آموزش و تربیت تبدیل شود؛ لذا میتوان در داخل اردوگاهها پارکهای مختلفی تعریف کرد. بهترین پارکهای علمی و فناوری و پارکهای مذهبی را میتوان برای تربیت ساحتهای مختلف دانشآموزان ایجاد کرد.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تجارب و ایدههای برتر اردویی و اردوگاهی امروز ۲۲ دی در کانون شهید مفتح منطقه ۳ تهران برگزار شد.