رئیس سازمان حمایت گفت: در سال ۹۷ شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذیکو) درخواست مجوز پیش فروش کرد که همان زمان، ۴۳۰ دستگاه از تعهد قبلی خود را تحویل مشتری نداده بود.
آقای عباس تابش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: در سال ۹۷ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان هیچ نقشی در صدور مجوزهای پیش فروش خودرو نداشت، ما به معاونت صنایع وزارت صمت اعلام کردیم که شرکت صنعت خودرو آذربایجان ۴۳۰ دستگاه خودرو از تعهد قبلی خود را تحویل نداده است، اما براساس تضامینی که این شرکت به معاونت صنایع وقت داده بود آنها مجوز پیش فروش جدید را صادر کردند.
وی گفت: این شرکت در سال ۹۷ اعتبار اسنادی لازم را ایجاد کرد و انتقال پول انجام داد، اما امکان واردات قطعات (ckd) خودرو ام جی را از دست داد، سازمان حمایت از اواخر سال ۹۷ به این نتیجه رسید که شرکت آذویکو توان ایفای تعهدات خود به مشتریان را ندارد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در تیرماه سال ۹۸ ما این موضوع را به قوه قضائیه و سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کردیم که پس از کش و قوسهای فراوان در شعب تعزیرات رای صادر شد و بر مبنای آن قرار بود ۴۰ درصد پول مشتریان را به روز تحویل دهند، اما این رای امکان درخواست تجدیدنظر را از مشتریان سلب کرده بود.
آقای تابش گفت: سازمان حمایت نسبت به رای تعزیرات درخواست تجدیدنظر داد که پذیرفته شد و نهایتا در رای تجدیدنظر بنا شد که خودرو به مشتریان تحویل داده شود، سپس شرکت آذیکو از خودروی دیگری رونمایی کرد و در ایفای تعهد خودروی جایگزین هم ناموفق عمل کرد به طوری که مشتریان با مشکلات مختلف روبرو شدند.
وی افزود: امروز تنها نهادی که میتواند تکلیف مشتریان را معین کند قوه قضائیه است.