عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت یکی از علت های محرومیت باشگاه پرسپولیس و استقلال از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا , نبود خصوصی سازی واقعی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،سید احسان قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: مجلس شورای اسلامی در 4 سال گذشته در قانون بودجه سنواتی, الزام بر واگذاری و خصوصی سازی واقعی باشگاه های پرسپولیس و استقلال را داشتیم و دولت ها، مجری بودند زیرا این 2 باشگاه, مجمع واحد داشتند و مجمع آن ها وزارت ورزش بود.
او اضافه کرد: وزارت ورزش, الزام داشت و اکنون هم می توان بر او اعمال ماده 234 به عنوان ترک فعل صورت بگیرد که چرا قانون را جرا نکرده است؟
آقای قاضی زاده هاشمی گفت: آن چه که اکنون در مورد بحث خصوصی سازی به آن نیاز داریم، واقعی سازی میزان دیون و بدهی های این 2 باشگاه است.
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: هنوز شرکت های مختلف به نام برخی از مدیران گذشته و یا حساب های بانکی وجود دارد و طلبکاران زیادی برای این 2 باشگاه وجود دارند؛ این طلبکاران اعم از بازیکنان یا مربیان و حوزه پشتیبانی و لجستیک این 2 باشگاه هستند.
آقای قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: آن چه که امروز برای خصوصی سازی لازم داریم، شفافیت مالی و خصوصی سازی واقعی است نه اینکه از وزارت ورزش به وزارت صمت یا اقتصاد و مانند آن برود.
او با بیان اینکه واگذاری سهام این 2 باشگاه در بورس را به عنوان الزام قانونی در نظر گرفتیم, اضافه کرد: بورسی شدن، شرایطی دارد, باید کشف قیمت سهام صورت گیرد و در یک مرحله 10 درصد سهام و سپس 50 درصد سهام عرضه شود و سهامداران باید خرد باشند.
آقای قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه متولیان ورزش در زیمنه خصوصی سازی باشگاه های پرسپولیس و استقلال با افکار عمومی بازی کردند, گفت: حوزه نظارتی مجلس بر قانون تاکید دارد و به عنوان ابزار نظارتی مجلس می توانیم بابت ترک فعل، نسبت به مسئولان ورزش, ماده 234 را اعمال کنیم.
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: در تیم جدید مدیریتی هم عزم جدی ندیدیم.
او افزود: الزامات AFC الزاماتی ضروری است و باشگاه های ما به عنوان تیم های حرفه ای باید آن ها را رعایت کنند.
آقای قاضی زاده هاشمی درباره قراردادهای خارجی هم گفت: تا حدود زیادی مانع بستن قراردادهای بی نظم خارجی در ساختار ورزشی شدیم.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران نیز با حضور در این برنامه گفت: زمانی این باشگاه های پرسپولیس و استقلال بر اساس قانون تجارت، اداره نشدند و مجمع رسمی و بازرس قانونی نداشتند و حسابرسی سالانه انجام نشده است و مجمع سالانه را هم برگزار نکرده اند، این اتفاقات نیز متصور است.
آقای امیررضا واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه حسابرسی قانونی, یکی از شاخص های اندازه گیری میزان موفقیت مدیران باشگاه هاست, افزود: حسابرسی قانونی از چند منظر, به مجمع گزارش می دهد یکی اینکه به نظر مدیریتی آیا به اهداف مجمع رسیده است یا خیر؟ و اینکه حساب ها بر اساس استانداردهای مالی، عملیاتی شده است یا خیر؟ و آیا سود ده بودند یا زیان ده و در شرف سود هستند یا در شرف سقوط؟
او افزود: بر مبنای این اقدامات، مدیران، ابقاء و تشویق و یا تعویض می شوند؛ زمانی که این اتفاقات نیفتد چگونه می توانیم قضاوت کنیم که این باشگاه ها شفافیت داشتند یا خیر؟
آقای واعظ آشتیانی اضافه کرد: باشگاه هایی که بودجه تعریف نمی کنند و بودجه ریزی و حساب و کتابی ندارند یعنی اینکه بر اساس قانون اداره نشدند و بر آنها نظارت نشده است.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در پاسخ به این پرسش که آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا درست به این موضوع رسیدگی کرده است؟گفت: AFC به درستی به شفافیت اشاره کرده است زیرا شاهد این واقعیت تلخ هستیم که شفافیت وجود ندارد.
آقای واعظ آشتیانی افزود: البته AFC در برخی جاها سیاسی برخورد می کند و از منتقدان آن هستیم اما این موضوع واقعیت تلخی است که باید به آن اعتراف کنیم.
او با بیان اینکه کارهای نکرده خود را نباید به کسی منتسب کنیم, اضافه کرد: وظایف خودمان را انجام ندادیم و انتخاب افراد ناکاربلد و نا آشنا به محیط فوتبال و مدیریت، موجب شده است باشگاه های پرسپولیس و استقلال، به وضعیت کنونی دچار شوند.
آقای واعظ آشتیانی اضافه کرد: ای کاش AFC زودتر این اقدام را انجام می داد تا ما زودتر به این موضوع بپردازیم.
باشگاه استقلال 232 میلیارد تومان زیان انباشته دارد
رئیس کل سازمان خصوصی سازی در ارتباط تصویری با اشاره به صورت های مالی باشگاه استقلال گفت: این باشگاه, 232 میلیارد تومان زیان انباشته دارد و حدود 12 میلیارد تومان زیان پارسالش است و با این وضعیت، این باشگاه امکان عرضه در بازار سرمایه را ندارد و باید بندهای حسابرسی خود را اصلاح کند.
آقای حسین قربان زاده افزود: باشگاه پرسپولیس هم وعده داده است که صورت های مالی خود را به سازمان خصوصی سازی ارائه کند اما هنوز این کار را انجام نداده است.
او ادامه داد: باشگاه های پرسپولیس و استقلال، تفاوت چندانی با دیگر شرکت های در لیست واگذاری ندارند زیرا در آن جا هم خصوصی سازی برای ما، یک ابزار است و هدف، بهبود کیفیت حکمرانی این شرکت هاست و در مورد این 2 باشگاه ها نیز هدف این است که آن ها بهتر اداره و سودآور شوند.
آقای قربان زاده اضافه کرد: این 2 باشگاه با این حجم از هوادار، به راحتی می توانند به اشکال مختلف، درآمدزایی داشته باشند و حتماً در این سال ها، سوء مدیریت داشتیم.
او افزود: از باشگاهی که درآمد اصلی اش از حق پخش تلویزیونی است، نمی شود توقع داشت از او بخواهیم از مسیرهای دیگر مانند محیط و پیراهن، در آمدزایی کند.
آقای قربانزاده اضافه کرد: در جهان و در همه باشگاه ها، 80 تا 90 درصد درآمدشان از حق پخش تلویزیونی است.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه شرکت ها برای پذیرفته شدن در بازار سرمایه، باید سودآور باشند, گفت: شرکتی که زیان ده باشد در بازار سرمایه پذیرش نمی شود؛ سوآوری هر شرکتی از درآمد عملیاتی آن شرکت است و باید فروش کالا و خدماتی داشته باشد که موضوع فعالیت اساسنامه در آن شرکت باشد.
آقای قربان زاده افزود: باشگاه های پرسپولیس و استقلال، باشگاه هایی هستند که بازیکنان آن بازی می کنند و مردم بازی ها را تماشا می کنند و از دیدن بازی های این 2 باشگاه, درآمد، کسب می شود و تلویزیون باید زحمت آن را بکشد.
او ادامه داد: نمی گوئیم که حق انحصاری تلویزیون که در قانون اساسی آمده است از بین برود بلکه بر روی میزان مبلغی که به این 2 باشگاه باید تعلق بگیرد توافق کنند و به این باشگاه ها بدهند و این درآمد مستمری خواهد بود.
آقای قربانزاده اضافه کرد: در این حالت که باشگاه ها سودآور باشند سهام آنها نیز در بازار سرمایه عرضه و خریدار می شود.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت : لازمه رگ حیاتی این 2 باشگاه برای استمرارشان در فضای باشگاهی، این است که مسیر سودآوری مطمئنی پس از واگذاری داشته باشند؛ اگر این موضوع نباشد به هر شکلی این 2 باشگاه ها را واگذار کنیم، دچار ورشکستگی خواهند شد.
آقای قربان زاده افزود: ایراد اصلی AFC درباره باشگاه های پرسپولیس و استقلال این بود که هر شخص حقیقی یا حقوقی که درگیر در مدیریت، اداره و عملکرد ورزشی و سهامداری یک باشگاه باشد مستقیم یا غیر مستقیم نمی تواند در باشگاه دیگری، همین شئون و نقش ها را داشته باشد و در مورد دولتی بودن اشاره ای نشده است.
او گفت: برای اینکه مشکل AFC درباره باشگاه های پرسپولیس و استقلال, حل شود, 3 گواهی به این باشگاه ها دادیم یکی اینکه در فوریه سال 2022، این باشگاه ها وارد بازار سرمایه شوند و این که ترتیبات بدهی مالیاتی آن ها در بازپرداخت در حال رعایت است و سوم اینکه اعضای مجامع آن ها متفاوت باشد.
آقای قربان زاده افزود: این گواهی ها، هیچکدام خلاف واقع نبوده است.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران هم با طرح این پرسش که تحقیق و تفحص های مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته به چه سرانجامی رسیده است؟ افزود: این تحقیق و تفحص ها نتیجه لازم را نداشته است.
آقای امیر رضا واعظ آشتیانی افزود: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور چرا به موضوع 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال ورود و آن ها را حسابرسی نکردند؟
او با بیان اینکه مردم از دستگاه های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی انتظار دارند از بازوی نظارتی خود استفاده کنند, اضافه کرد: لابی هایی که وزیر مربوط انجام می دهد، همه چیز را خنثی می کند و شاید به همین علت، دست مجلس، بسته است.
آقای واعظ آشتیانی با بیان اینکه AFC و فیفا، مشکلی ندارند که دولت ها، تیم داشته باشند, افزود: در ارتباط با باشگاه های پرسپولیس و استقلال، AFC می گوید که نباید مجمع آن ها، یک شخص حقوقی باشد زیرا تالی فاسد دارد.
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی هم گفت: وظیفه نمایندگان، مطالبه گری است و چون دست های پشت پرده را افشاء کردیم هجمه هایی علیه مجلس مطرح می کنند و این سخنان برای ما عادی است.
سید احسان قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه مجلس, قانونگذار و ناظر است, افزود: پرونده های فساد فوتبال و پرونده ویلموتس توسط مجلس مطرح شد؛ پرونده فساد فوتبال که توسط مجلس نهم مطرح شد حدود 53 متهم دارد و سخنگوی قوه قضائیه روند پیگیری اتهام این افراد را باید تشریح کند.
او اضافه کرد: حق پخش تلویزیونی, مولفه جدی در اقتصاد ورزشی در همه جهان و پایه همه درآمدزایی ورزش است.
آقای قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه حق پخش بر در آمدزایی باشگاه ها اثر مثبت دارد, گفت: اقداماتی در این باره انجام شده است و در قانون برنامه ششم توسعه برای نخستین بار در نظام قانون گذاری، عبارت «حق پخش» را آوردیم و در بودجه سنواتی هم این موضوع را هر سال تکرار کردیم.
عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: باید ساختار و صندوق مشترک بین مجموعه باشگاه ها و ذینفعان ورزش شکل بگیرد و حتی سهم سازمان صدا و سیما را هم دیدیم.
او افزود: در ابتدای سال 1400 این چراغ روش شد و سازمان صدا و سیما، حدود 25 میلیارد تومان را به عنوان حق پخش واریز کرد و امیدواریم با تثبیت این حکم قانون در سال 1401 و در برنامه هفتم توسعه, بتوانیم برای آن ساختار اجرایی و عملیاتی ببینیم.
آقای قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود دولت و سازمان صدا و سیما، آئین نامه اجرایی را برای این منظور بنویسند اما هنوز نوشته نشده است.
او افزود: اکنون در مسیر باز کردن این راه هستیم و از سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش می خواهم با مجلس شورای اسلامی همکاری کنند تا این حکم قانونی، اجرایی شود.
آقای علی خطیر مدیر و کارشناس حقوق ورزشی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: خصوصی شدن باشگاه های استقلال و پرسپولیس از راه درست, اتفاق خوبی خواهد بود اما این که مسئله خصوصی سازی این 2 باشگاه را به مجوز حرفه ای این 2 باشگاه که متاسفانه توسط AFC ، باطل شده است, ربط دهیم کاملا نادرست است.
او ادامه داد: اصلا بحث مجوز حرفه ای، در سال های پیش، مطرح نبوده است و تنها موضوعی که در بحث خصوصی سازی و مجوز حرفه ای است موضوع مالکیت و کنترل باشگاه ها است که در آن جا مقرر شده است که کسی که مالکیت و سهام غالب داشته باشد نمی تواند همزمان در 2 باشگاه که در یک سطح از رقابت هستند, باشد.
آقای خطیر افزود: اما باشگاه های استقلال و پرسپولیس بر روی کاغذ، مالکیت مشترک نداشتند و بحث دولتی بودن آن ها مطرح نبود ولی اینکه دوستان، این موضوع را به AFC گره می زنند، درست نیست.
این کارشناس حقوق ورزشی گفت: در عمل، رئیس مجمع این 2 باشگاه، وزارت ورزش است و AFC به این مسئله گیر نداده است اما دوستان، در کمیته بدوی فدراسیون فوتبال, این مسئله را مطرح و AFC را حساس کردند.
آقای خطیر افزود: این که AFC را چماق کردیم تا برخی از اهداف خود را پیش ببریم، موضوع دیگری است.
او اضافه کرد: این باشگاه ها باید از طریق درست، خصوصی سازی شوند و نباید آن ها را به مجوز حرفه ای ارتباط دهیم.