مدیر روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فلوچارت ( رَوَندنما) های تبادل اساتید و دانشجویان با خارج از کشور تهیه و پروتکل تبادل دانشجوی مجازی تدوین و اجرایی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، سی و پنجمین نشست دورهای معاون بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونان بینالملل دانشکدهها با تشریح گزارشی از تازهترین همکاریهای بینالمللی دانشگاه برگزار شد و دکتر محمدحسین آیتی، معاون بینالملل دانشگاه، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بینالملل معاونت بینالملل، دکتر آرمان زرگران، مدیر توسعه امور بینالملل معاونت بینالملل و معاونان بینالملل دانشکدهها به صورت حضوری و آنلاین شرکت داشتند.
وی تصریح کرد: شرکت در برنامه اراسموس پلاس منجر به تبادل اساتید و دانشجویان با دانشگاههایی، چون آلمریا، سانتیاگو و د کمپوستلا و لئون اسپانیا و هلنیک یونان شده و در حیطه ظرفیتسازی نیز دو طرح مدیتک و اپاتل با موفقیت به پایان رسیده است.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از معاونان بینالملل دانشکدهها خواست در صورت تعامل گروههای آموزشی با دانشگاههای اروپایی و مشارکت این دانشگاهها در طرحهای اراسموس، نسبت به همکاری با آنها اعلام آمادگی کنند.
وی گفت: فلوچارتهای تبادل استادان و دانشجویان در سایت این مدیریت تهیه و پروتکل تبادل دانشجوی مجازی (Global Classroom) تدوین و با تعدادی از دانشگاههای خارجی نیز اجرایی شده است.
دکتر نکوفر با اشاره به حمایت معاونت بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از فرصتهای همکاری دانشکدهها با مراکز علمی سراسر جهان، گفت: ضمن آمادهسازی فلوچارت راهنمایی واحدها، شاهد شکلگیری همکاری مشترک دانشکده بهداشت با دانشگاه کوئینزلند استرالیا و گروه جراحی با دانشگاه فرارا ایتالیا هستیم و به تازگی با دانشگاههای فرارا ایتالیا، کوئینزلند استرالیا، ورزبورگ، لودویگ ماکسیمیلیان و لایپزیگ آلمان برای عقد قرارداد کوتاتل مذاکره شده است.
وی با تشریح طرح تحقیقاتی همکاری با دانشگاه کوئینزلند استرالیا به عنوان جدیدترین فعالیت این مدیریت گفت: در این طرح طی گام نخست همتایان پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه کوئینزلند و بالعکس که روی یک حوزه تحقیقاتی برتر (Hot Topic)، کار میکنند، شناسایی شدند.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: براساس کلمات کلیدی مقالات منتشر شده استادان، میتوانیم همتایان آنها در دانشگاه دیگر را معرفی کنیم و در گام بعدی نیز نسبت به شناسایی واحدهای دانشگاه که بیشترین همپوشانی را با همکاران دانشگاه کوئینزلند داشتهاند، اقدام شده و موضوعات برتر یا داغ هر رشته طی مکاتبه با دانشکدهها، اعلام خواهد شد.
وی ارتقاء رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح نظامهای رتبهبندی بینالملل را یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح تحقیقاتی دانست و گفت: این مدیریت آمادگی دارد در خصوص دیگر دانشگاههای هدف، خدمت مشابهی را ارائه دهد.
دکتر نکوفر با بیان فعالیتهای انجام شده در زمینه اعتباربخشی بینالمللی، اظهار داشت: به منظور اخذ گواهی CME یا آموزش مداوم پزشکی از سازمانهای بینالمللی ارائه دهنده در جهان برای وبینارها، مشاورههای لازم به صورت حضوری و غیرحضوری به دانشکدهها ارائه خواهد شد ضمن اینکه تاکنون مطالعه و تحقیق درباره سازمانهای مذکور انجام و محتوا و راهنماهای آموزشی نیز تهیه شده است.
وی به فعالیت چهار اتاق و ۲۱ میز همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: پیگیری همکاری با وزارت امور خارجه در زمینه ایجاد دپارتمان دیپلماسی علمی، تهیه و تدوین پروپوزال ماسک با همکاری دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و جایکا ژاپن و تهیه و تدوین پروپوزال همکاری با موسسه تبادلات آکادمیک آلمان DAAD در زمینه حمایت از استادان و دانشجویان افغانستانی از جمله برنامههای در حال اجرا توسط میزها و اتاقهای همکاری است.
مدیر روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آغاز فعالیت طرح Appraise to Raise از تیر ۱۳۹۹ با هدف تسهیل برگزاری جلسات علمی به صورت آنلاین و آموزشهای مبتنی بر یادگیری الکترونیکی و توسعه روابط آکادمیک بینالمللی، تصریح کرد: در این راستا زیرساختهای الکترونیکی لازم توسعه یافت، فلوچارت و دستورالعمل طرح، تدوین و وبسایت آن راهاندازی شد.
وی، وبینار، ژورنال کلاب آنلاین، کنگره، سمپوزیوم، دوره کوتاهمدت و دورههای TUMS Board Review، How I Treat و How I Discover را قالبهای تعریف شده برای Appraise to Raise دانست و از برگزاری ۱۵۱ برنامه با سخنرانی ۲۵۹ سخنران خارجی و مشارکت ۳۹ کشور خبر داد.
دکتر نکوفر با تأکید بر اهمیت جذب حداقل یک استاد مدعو بینالمللی توسط هر گروه آموزشی، افزود: تاکنون ۱۰۳ استاد از طریق این برنامه با دانشگاه همکاری داشتهاند و تعامل ۷۴ استاد بینالمللی همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به انجمن همکاری پنج دانشگاه برتر ایرانی، اجرایی کردن دورههای مشترک پیشنهادی دانشگاههای عضو، فعالسازی دبیرخانه انجمن و اعتباربخشی ماهیت حقوقی را از جمله برنامههای در دست اقدام دانست.