مدیرکل پیشگیریهای امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مردم نه فقط شکایتی از دریافت پیامکهای پیشگیرانه ندارند بلکه استقبال هم می کنند.
وی گفت: ارسال این پیامک ها به صورت شانسی یا تصادفی نیست و یک کمیسیونی تشکیل دادیم که از قضات دادگستری در آنجا حضور دارند و موضوع های مختلف را بررسی میکنند و در چارچوبهای مشخص این پیام ها را ارسال می کنیم.
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره تاثیر این پیامک ها در کاهش پرونده های وارده به محاکم قضایی نیز گفت: چون عوامل مختلفی در کاهش پروندهها می تواند دخیل باشد، نمیتوانیم ادعا کنیم ، ارسال پیامک ها این تعداد پرونده ها را در ورودی محاکم قضایی کاهش داده است اما بازخوردی که ما از اپراتورها و از وزارت ارتباطات گرفتیم و هم همکاران ما به صورت نمونه ای با مردم مصاحبه کردند، بازخورد خیلی مثبت و خوبی را پس از ارسال این پیامک به دست آوردیم.
وی گفت : گاهی هم به ما ایراد می گیرند که برخی پیامک ها اشکال حقوقی دارد و البته ما به این اعتقاد نداریم چون بحث های حقوقی بحثهای صفر تا صدی نیست و بلکه نسبی است و ممکن است در بعضی مباحث اختلاف نظر وجود داشته باشد طبیعتا ما نمی توانیم به طور مطلق بگویم که این موضوع اشتباه بوده است و البته سعی می کنیم آن چیزی که نظر غالب و نظر اکثر همکاران است در حقیقت بدون تفسیر و بدون استنباط های مخالف اطلاعرسانی کنیم.
وی گفت: سعی می کنیم به این سمت حرکت کنیم ودر بین این پیامک ها ممکن است پیامکی وجود داشته باشد که بعضی ها استنباط دیگری داشته باشند به ویژه حقوقدانان و متخصصان امر نقدها و اشکالاتی به آن وارد کنند که اینها قابل بحث است و ما اعتقاد داریم همکاران ما در پیامکهای که ارسال می کنند، تلاش می شود ، منطبق بر قانون باشد و نظر اکثر همکاران باشد .
مسعودی فر افزود: گاهی هم ایراد می گیرند مطالبی که ارسال میشود خیلی تخصصی است و ما پیامک فرستاده بودیم تحت عنوان اسقاط کافه اختیارات که دیدم خیلی بازتاب داشته در فضای مجازی و رسانه ها و صدا و سیما؛ این هم اصطلاح فقهی و حقوقی بود یعنی ساقط کردن همه اختیارات فسخ معامله.
وی تصریح کرد: با وجود این به همکاران گفتیم این پیامکها را ساده سازی کنند و به شکلی به دست مردم برسد که به راحتی قابل استفاده و قابل فهم همه باشد و تفسیر و ترجمه و توضیح دیگری نخواهد بود.
مسعودی فر گفت: سعی و تلاش ما این است که به صورت ساده سازی شده و عام فهم بتوانیم آنها را ارسال کنیم و هر کجا اشکال ایرادی داشته باشد و اگر به ما منعکس کند حاضریم آن اشکال ایراد را رفع کنیم.
مدیرکل پیشگیری معاونت اجتماعی قوه قضاییه درباره ارسال پیامک از طریق رسانه ملی و رسانه های دیگر نیز گفت: در دوره جدید صدا و سیما تلاش شده است این ارتباط ما بیشتر شود و ریاست قوه در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما هم به این موضوع تأکید کرد که یکی از ابزارهای پیشگیری همین بحث اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی های حقوقی و عمومی مردم است تا بتوانیم از طریق صدا و سیما این را انجام بدهیم.
مسعودی فر افزود: قطعا این را استمرار میدهیم و بیشتر نیز میکنیم و هم اکنون نیز در شبکه های مختلف همکاران ما حضور دارند ، مشاوره حقوقی را ارائه و هم مباحث پیشگیری از جرم را مطرح می کنند به ویژه که در حوزه خانواده و در حوزه مشاوران حقوقی همکاران ما بیشتر فعال هستند.
وی گفت : یک سامانه را نیز در اختیار خود استانها قرار دادیم که حدود ۸ میلیون پیامک در موضوع های استانی فرستادند، یعنی موضوع هایی که مبتلابه خود استانها بوده و سامانه ای را نیز خود ستاد دارد که از آن برای اطلاع رسانی استفاده می شود.