دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: تأثیر حاج قاسم، پس از شهادت بیشتر شده است، زیرا او متعلق به همه امت و انسانیت بود، از این رو شیعیان، اهل سنت، مسلمان و غیر مسلمانان، پیروان ادیان مختلف، برای او مراسم گرفته و یاد او را گرامی داشتند.
ب
آیت الله «رضا رمضانی» سخنران این محفل عارفانه بود که سالروز آسمانی شدن این دو عزیز را گرامی داشت.
وی با تأکید بر اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری «حاج قاسم سلیمانی ملیترین شخصیت و امتیترین شخصیت است» گفت: از روز شهادت ایشان فصل جدیدی در عرصه مقاومت در حوزه بین الملل باز شد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: امروز کاملاً حضور معنوی و فکری این پدیده خودش را نشان میدهد.
وی با اشاره به بازتاب جهانی شهادت سردار سلیمانی گفت: امت اسلام، بلکه تمام انسانیت در سوگ او گریست و اینک یاد او را گرامی میدارد. در برخی از کشورها - مثل هندوستان - در ایام شهادت ایشان بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار کردند.
رییس سابق اتحادیه اروپایی علماء و تئولوگهای شیعه تصریح کرد: در نیای بشری، هیچ شخصیت معاصری وجود نداشت که برای او چنین مجالسی گرفته باشند. شیعیان، اهل سنت، مسلمان و غیر مسلمانان، پیروان ادیان مختلف، برای او مراسم گرفته و یاد او را گرامی داشتند.
وی با تأکید بر اینکه "باید هم یاد آن شهید عزیز را گرامی بداریم" گفت: او قهرمان برای مقابله با آدمکشان بود. خودش تعبیری داشت و میفرمود: «من آدمکش نیستم؛ ولی با آدمکشان و خودکامگان مقابله میکنم».
آیت الله رمضانی با اشاره به قهرمانیهای حاج قاسم افزود: وی با آنهایی که خوی استکباری دارند و جامعه بشری را استعمار و استثمار کردند مقابله میکرد؛ و این، مقام و جایگاهی رفیع است.
وی به رأفت و روحیه لطیف سردار دلها هم اشاره کرد و گفت: با وجود مبارزات جانانه در برابر تکفیریها و تروریستها و اهالی خشونت، نسبت به فرزندان شهداء مهربانترین بود. او نسبت به ظالمان و کفار و معاندین، یک قدرت شکست ناپذیر و در برابر فرزندان اسلام رحیم و عطوف بود. در نهایت خداوند متعال مقام شهادت را نصیبش کرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در نامهای که به مالک اشتر نوشت در آخر نامه از خداوند خواست که شهادت را روزی خود و مالک کند، برای این که راه پیش رو، راه دشواری است و باید برای آن هزینه پرداخت شود که یکی از مهمترین هزینه ها، تقدیم جان و مال توسط انسان به معبود و معشوق است، معبود و معشوق شهید سلیمانی، حق بود و او در مسیر حق قرار داشت، به همین دلیل امروز میبینیم که تأثیر این شهید حتی بیشتر از زمان حیات او است.
آیت الله رمضانی افزود: دو فصل در زندگی سردار سلیمانی قابل مطالعه است، یک فصل زمان حیات او و دیگر زمان شهادت این شهید میباشد، تاثیر شهید سلیمانی اکنون پس از شهادتش اگر از زمان حیاتش بیشتر نباشد، کمتر نیست، این تاثیر به خصوص در عرصه مقاومت در جهان نه تنها بین مسلمانان بلکه بین تمام آزادی خواهان دنیا است و مجاهدان عرصه مقاومت از شهید سلیمانی الگو میگیرند، او فرمانده دلها بود. شهید سلیمانی خود را عبد حق میدانست و دیگران مطیع او شدند.
وی با اشاره به لزوم مطالعه شخصیت شهید سلیمانی اظهار کرد: این شهید شخصتی کاریزماتیک، معنوی، عاطفی، عقلانی و جهادی پیدا کرد و این نکته برجستهای است که باید درباره آن مطالعه کرد، پدیده نیکی که با یک یا دو جلسه قابل شناخت کامل نیست و باید مدتهای طولانی برای پدیده شناخت شهید سلیمانی، وقت گذاشت.
آیت الله رمضانی، اخلاق را از رشتههای عصر کنونی دانست و تصریح کرد: امروزه اصطلاحات مختلفی برای این رشته استفاده میشود که از جمله این اصطلاحات، فلسفه علم اخلاق، اخلاق دینی اسلامی و ... است و هر کدام از این اصطلاحات دارای تفسیر میباشد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: اخلاق مضاف در چند دهه اخیر زیاد مورد استفاده قرار گرفته است و این لفظ فراوان استعمال میشود. اخلاق کاربردی، حرفه ای، دانشجویی، طلبگی، کارگزاری و صنفهای مختلف را میتوان ذیل اخلاق حرفهای قرار داد، این اصطلاحات امروز در عرصههای مختلف صحنه بین الملل مورد استعمال قرار میگیرد. اخلاق حرفهای یا اخلاق کاربردی یکی از یرشاخهترین شاخههای رشته اخلاق به معنای کلی کلمه است.
وی ادامه داد: اخلاق به الزامات درونی میپردازد و ما را به آنچه که باید در درون خودمان به لحاظ رفتاری و اخلاقی و تربیتی ملتزم و پایبند باشیم، توجه میدهد. اخلاق حرفه ای، رفتاری است که در بیرون از ما متوقع و انتظار است، شما در یک محیط دانشگاهی از یک دانشجو یا استاد یا یک کارمند یا رئیس و معاون دانشگاه اموری انتظار دارید. کسی که رئیس جمهور است یا رئیس یک قوه است یا در هر جای دیگری مسؤولیت دارد، رفتارهای خاصی از او مورد انتظار است، البته منشا این رفتارها باید درونی باشد.
آیت الله رمضانی با اشاره به اهمیت تربیت انسان در عرصه اخلاق گفت: انسان باید به گونهای خود را تربیت کند که بتواند در عرصههای بیرونی به وظایفی که بر عهده او گذاشته شده است، به بهترین نحو ایفا کند و این مساله بسیار اهمیت دارد. از نظر اسلام آن چه مهم است این است که این امور منشا نفسانی داشته باشد، یعنی انسان، نفس خودش را تربیت کند.
وی خاطرنشان کرد: بهترین و مهمترین و لازمترین علم، آن علمی است که به تربیت انسان بپردازد. لازمترین علم، همان علمی است که انسان را آن گونه معرفی کند که صلاح قلب خودش را بداند و آنچه را که باعث فساد قلب میشود، از خود دور کند. باید از خودمان شروع کنیم و این از الزامات درونی است که انسان باید به درون خودش بپردازد. در روایات آمده است که انسان باید این گمشده خود را پیدا کند.