اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یک اقدام هوشمندانه طرح "اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران" را به تصویب رساندند.
مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح گفت: این طرح در صحن به تصویب رسید و قرار بر اعمال برخی اصلاحات بود. بحث عطف بماسبق شدن موضوع اجرایی نیست، اما باقی موارد اصلاح شده است.
سپس ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بحث مهم در این طرح از بین بردن احساس تبعیض است و حتی اگر قانون هم انتصاب یکی از اقوام ما را در شهرداری اجازه داده باشد، برای رعایت اخلاق باید از این کار پرهیز و حق را رعایت کنیم.
وی افزود: عطف بماسبق شدن این موضوع عین حق است. ما در سالگرد شهادت فردی هستیم که حاضر نشد برای نزدیکان خود قدمی بردارد. پیشنهاد بنده این است که یک تبصره اضافه کنیم تا شهرداری به اجرای آیین نامه استخدامی مصوب شورا و دستورالعمل مشاغل در مورد همه انتصابات بعد از ۱۵ مرداد ملزم شود.
عضو شورای شهر بیان کرد: طبق قانون انتصاب مدیری به مسئولیتی که شرح شغل ندارد، ممنوع است و این شرح شغل دارای مفاد مشخصی در قانون است.
امانی تاکید کرد: این آیین نامهای است که هیچ دورهای در شهرداری تصویب نشده چرا که شهرداری در گذشته دچار کمبود نیرو بوده است.
سپس اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون تاثیرگذاری بر قبل تصریح شده باشد.
در ادامه احمد صادقی عضوکمیسیون برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد بنده اصلاح عنوان طرح است و با تغییر کلمه شهرداری، آن را به مدیریت شهری تبدیل کنیم تا شورای شهر را نیز شامل شود.
وی افزود: پیشنهاد بنده افزایش مجازات مطرح شده در طرح است. شورای قبل خود را از بحث تعارض منافع مبرا کردند و از زمان تصویب این مصوبه تعدادی از بستگان شورای پنجم در مدیریت شهری استخدام شدند و اسامی آنها مشخص است.
صادقی بیان کرد: اگر در قانون چنین طرحی داریم، اما شهرداری آن را اجرا نمیکند، چرا در حال تصویب این طرح هستیم و باید همین قانون موجود را اجرا کنیم.
سپس محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تعاریف کلمه بستگان جامع نیست و ممنوعیت بکارگیری بستگان باید گستردهتر باشد.
در نهایت کلیات این لایحه با موافقت اعضای شورا رای آورد؛ همچنین پیشنهاد امانی مبنی بر اجرای آن از تاریخ ۵ مرداد رد شد و با تصویب این طرح پس از موافقت فرمانداری، به کار گیری بستگان مدیران شهری در بدنه شهری ممنوع خواهد شد.
همچنین ناصر امانی امروز در صحن علنی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: یاد و خاطره همه شهدای عزیز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ویژه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را گرامی میدارم. مردی که از دیده شدن فراری بود و هیچگاه در رسانهها حاضر نشد. ۴۰ سال مجاهدت شبانه روزی کرد و در آرزوی شهادت بود. ان شاالله ما با عمل به مکتب و اصول بنیادی که ایشان در وصیت نامهاش اشاره کرده پیرو راه و نگهدارنده یاد و نام او باشیم.
او در ادامه دو تذکر خود را قرائت اضافه کرد: دو تذکر دارم؛ ابتدا موضوع بی آر تی خوابی است که در هفته گذشته تیتر بسیاری از رسانههای مکتوب و مجازی داخل و خارج از کشور شد و رسانههای بیگانه و معاند با قرار دادن سه جمله کارتن خوابی، گور خوابی و بی آر تی خوابی موج تبلیغاتی منفی را علیه کشور و مدیریت شهری به راه انداختند؛ اما از طرف شهرداری واکنش شفاف و قانع کنندهای ندیدیم و همان طور که بارها انتقاد کردم در جدی نبودن رسانه در حوزه مدیریت شهری این بار هم شاهد یک توضیح اصولی در این رابطه نبودیم که آیا اصولا این موضوع صحت دارد؟! مگر شهرداری گرمخانه ندارد؟! چرا این افراد از سوی اورژانسهای اجتماعی به گرمخانه منتقل نمیشوند؟
امانی اضافه کرد: مبلغ ۱۲ تا ۲۵ هزار تومانی را که در رسانهها مطرح شده را چه کسی میگیرد و به چه کسی پرداخت میشود؟ دو مسیری که در گزارش رسانهها آمده بود یعنی تجریش_ راهآهن و تهران پارس_آزادی مسیرهای فرعی نیستند که شناخته نشده باشند؛ کافی است یک شب مدیران مربوطه این مسیر را نظارت و کنترل کنند تا موضوع روشن شود و اطلاعرسانی دقیق و شفافی صورت گیرد. از شهرستانهای دور به من پیام دادند که واقعا این موضوع صحت دارد؟ در تهران افرادی داریم که در اتوبوس میخوابند و در ایستگاهها آنها را پیاده میکنند و سه دقیقه در ایستگاهها میلرزند و دوباره سوار میشوند تا ایستگاه بعدی میخوابند و بعد پیاده میشوند و از آنها پول میگیرند؟! انتظار داشتیم خیلی سریع در این زمینه اطلاعرسانی شفاف و دقیقی صورت گیرد که مورد سوءاستفاده معاندان انقلاب و نظام قرار نگیرد.
عضو شورا گفت: تذکر دوم بنده درباره پلههای برقی در سطح شهر تهران است. گزارشهایی که از مناطق مختلف دریافت شده بیش از ۵۰ درصد پلههای برقی خاموش و غیر فعالند. من فقط از یک منطقه از سیستم خود منطقه عکس گرفتم و در منطقهای که ۱۶ پله برقی دارند سیستم داخلی منطقه میگویند ۸ مورد آن خاموش و غیر فعال است. وضعیت نظافت و سطح پله برقی اصلا مناسب و قابل قبول نیست. اختلافی که بین معاونت حمل و نقل و خدمات شهری درباره احداث و نگهداری این پله برقیها وجود دارد یکی از عوامل این وضعیت نابسامان است.
امانی ادامه داد: معاونت خدمات شهری میگوید مسئولیت آن به عهده حمل و نقل است و پول تعمیر به حوزه حمل و نقل میرود، حمل و نقل میگوید مسئولیتش به عهده سازمان زیباسازی در حوزه معاونت خدمات شهری است. اگر یادتان باشد در اولین جلسات شورای ششم معاون سابق خدمات شهری که در صحن گزارش داد، بحث پله برقیها مطرح شد و ایشان گفت گویا هنوز این اختلاف حل نشده و ظاهرا بعد از ۵ ماه این اختلاف همچنان به قوت خودش باقی است. به شهرداری تهران تذکر میدهم تا این موضوع را تعیین تکلیف و مسئول احداث و نگهداری این پله برقیها را با ابلاغ کتبی و تخصیص اعتبار به یکی از این دو معاونت مشخص و نسبت به راه اندازی پلههای برقی غیر فعال در یک زمانبندی مناسب اقدام کند.