کارگردان اجرای «قصه ظهر جمعه» گفت: تلاش کرده ایم تا در نمایش "قصه ظهر جمعه" تصویر سازی دقیق شخصیت، مکان، زمان و روابط میان خانوادهها در دهه ۶۰ دیده شود.
خانم راحله شمس آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نمایش نامه «قصه ظهر جمعه»، قصهی خانوادهای در دههی شصت را روایت میکند که گرفتار مسائل اقتصادی است که همین امر موجب بروز اختلافاتی بین آنان شده است.
داستان از شب عروسی آزاده کوچکترین دختر خانواده آغاز میشود که راضی به این ازدواج نیست و فرد دیگری را دوست دارد، اما هاشم برادر بزرگترش، او را مجبور به این ازدواج کرده است، زیرا با این وصلت میتواند بخشی از بدهیهای خود را تسویه کند و اختلافات بین دو پسر خانواده اوج میگیرد.
خانم شمس آبادی ادامه داد: نمایشنامه «قصه ظهر جمعه» به شیوهی رئالیستی نوشته شده و در سبک اجرای اثر نیز علاوه بر رعایت شیوهی رئالیستی آن، در طراحی صحنه و آکسسوار نگاهی مینیمالیستی داریم. به گونهای که اتفاقات نمایش در یک خانهی قدیمی و کوچک میگذرد، اما تنها با وجود چند عنصر مهم از خانه، مانند فرش، تخت پدر، تراس و دستشویی، سعی شده تا فضای خانه را به مخاطب القا کند.
وی افزود: برای آنکه گسست بین اعضای خانواده در دکور نیز مشخص باشد و طراحی صحنه دِین خود را به متن محتوای نمایش ادا کند، فرش به صورت تکه تکه شده نمایش داده میشود و حضور تور عروسی که نشانهای از بخت و خوشبختی است در پایان زیر دست و پای افراد خانواده قرار میگیرد.
او درباره مشکلاتی که هنرمندان با بیماری کرونا در این روزها دارند گفت: یکی از تأثیرهای مخرب بیماری کرونا در جهان، بوجود آمدن مشکلات اقتصادی بود، بطوریکه همه مردم به شدت با این مشکل درگیر شدند و هنوز هم هستند. هنگامی که در جامعهای اقتصاد دچار ضعف شود به طور قطع بنیان خانواده نیز دستخوش تغییراتی میشود و باعث بروز اختلافاتی نیز خواهد شد و به شخصه شاهد دوری انسانها از یکدیگر، حتی بین نزدیکترین افراد خانواده مانند خواهرها و برادرها بوده ام و هنگامی که نمایشنامهی «قصهی ظهر جمعه» را خواندم به این باور رسیدم که متن میتواند حق مطلب را ادا کند و شاید نهیبی به مخاطب باشد که هیچ چیز نمیتواند جای خانواده را بگیرد و مسائل مالی آنقدر ارزش ندارد که باعث شود انسانها روابط عاطفی بین خود را به نابودی بکشانند.
خانم شمس آبادی ادامه داد: مهمترین ویژگی این متن فضای رئالیستی و خانوادگی آن است. متن با مهارت، دقت و به زیبایی نگارش شده است و مخاطب را با تک تک افراد خانواده درگیر میکند، زیرا هر کدام از شخصیتها آنچنان برایمان آشنا هستند که گویا خانوادهی ما میباشند، از این رو مخاطب با شخصیتها ارتباط عاطفی برقرار میکند، علاوه بر آن مخاطب را به دوران خاطره انگیز دههی شصت میبرد، او را با خانوادهی از جنس خانوادهی خود مواجه میکند و این امر باعث احساس صمیمیت بین مخاطب و اثر میشود.
وی ادامه داد: در این اثر تلاش شده است تا این حس به تماشاگر انتقال داده شود که نسبت به پول طمع نداشته باشید و ممکن است به راحتی خانواده خود را قربانی کنید و تبعاتی داشته باشد که دیگر قابل جبران نیست.
کارگردان نمایش نامه «قصه ظهر جمعه» تصریح کرد: ما هم مانند تمام مردم سعی کردیم شیوه نامههای بهداشتی را در تمرینات و اجرا رعایت کنیم و برای بازیگران این امر کمی دشوار بود، زیرا مجبور بودند در تمام تمرینات ماسک بزنند و از آنجاییکه بخشی از حس بازیگر از طریق بازیهای میمیک او انتقال داده میشود، کمی برای بازیگران دشوار بود. علاوه بر این با وجود آنکه آمار تلفات کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است، اما همچنان شاهد مخاطبان زیادی هستیم که از ترس کرونا به سالنهای تئاتر نمیآیند، در حالی که مسؤولان سالن تمام شیوه نامههای بهداشتی را اعم از فاصله گذاری اجتماعی و اجباری کردن ماسک برای تماشاگر را رعایت میکنند و از این جهت ما هم مانند تمام گروههای اجرایی با چالش جذب مخاطب روبرو هستیم و امیدواریم هر چه زودتر با واکسینه شدن تمام مردم این مشکل حل شود.
خانم شمس آبادی گفت: دغدغههای مهم جامعهی امروز ما مانند مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری جوانان، ازدواج اجباری، چالش نوجوانها هنگام بلوغ، نگاه مردسالارانه به زنان و منفعل کردن آنان در تصمیمات مهم زندگی و روابط و بروز اختلاف بین خانوادهها به دلیل مسائل اقتصادی در این اثر مطرح میشود.
آقایان هادی عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مجتبی بتوندی، حمیدرضا عرفانیان و خانمها مریم علی نیا، رزمریم کاظمی، معصومه احمدزاده، مهسا محمدکاظم، و بهاره خالقی بازیگران این اثر هستند.
نمایش نامه «قصه ظهر جمعه» تا ۱۷ دی در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند از ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه اجرا میشود، همچنین علاقهمندان برای تهیه بلیت به سایت تیوال Www.Tiwall.com مراجعه کنند.