حماسه ۹ دی، روایتی عالمانه از پیوند عاشورایی ملت غیور و انقلابی ایران با رهبر امت بود.
۹ دی روز حماسه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل؛ ملّت ایران در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمانهای امام خمینی (ره) و مقام معظّم رهبری حماسهای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند. نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، با بصیرت و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسهای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عدهای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود، اما در این روز حماسی یک بار دیگر امّت اسلامی با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.»
بدون شک اگر درایت و بصیرت رهبر معظّم انقلاب و همراهی و هوشیاری مردم نبود و آنان با ولایت فقیه همراه نمیشدند، آتش فتنه به این زودیها خاموش نمیشد و پیامد منفی بیشتری را برای کشورمان به دنبال داشت. درایت، تدبر، مدیریت و مهربانی معظّم له در آن مقطع حساس باعث شد جامعه بیشتر از آن اسیر فتنه جوییهای دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد. نهم دی ماه به عنوان حماسه عظیم حضور میلیونی مردم در دفاع از آرمانهای انقلاب و تجدید میثاق با، ولی فقیه، بعد از فتنه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده و ماندگار خواهد بود.
زمینههای مهم شکل گیری حماسه ۹ دی
شاید علت اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی در ظاهر انتخابات ۸۸ و اعلام تقلب در انتخابات توسط کسانی بود که پیروز انتخابات نبودند به واقع این صورت مسئله بود و واقعیت چیز دیگری بود. کسانی که در انتخابات شرکت نکرده بودند و یا اگر هم رأی دادند، مقصود دیگری داشتند، قصدشان انتخاب رئیس جمهور نبود. مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده اند که فضای سیاسی ایران در همة زمینهها برای بهره برداری و عملیاتی کردن الگوهایی، چون انقلاب رنگی آماده است.
بر این اساس، جمهوری اسلامی، چون نظامی است که یکی از لایهها و رویههای آن را به هر ترتیب، انتخابات شکل میدهد و «نظام انتخاباتی بالنّسبه فرصت خیزی دارد و از این رو، مستعد الگوهای مسالمت آمیز تغییر همچون انقلاب رنگی است» این جریان از آغاز پیروزی انقلاب با این انقلاب الهی همراه شده بود.
در فتنه سال ۸۸ تعدادی از خواص مردود، که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بودند، طغیان کردند؛ همه چیز و همه کس را متهم نمودند و حتی حاضر شدند با دشمنان قسم خورده نظام همسو و همراه شوند و به طور مستقیم از بیگانگان خط بگیرند و به نسخههای آن عمل کنند و تا حد براندازی نظام پیش روند و کشور را به اغتشاش بکشانند و به قتل و غارت دست بزند، یا از فتنه انگیزان و غارتگران حمایت کنند و با سخنان دو پهلو و غیر شفاف، فتنه گران را حق و خواسته هایشان را مشروع و قانونی جلوه دهند تا زمینه را برای فتنه گران مساعد سازند. اما رهبر معظّم انقلاب هوشیارانه و با صلابت و با اقتدار درست یک هفته بعد از برگزاری انتخابات در خطبههای نماز جمعه، آب پاکی را روی دست ناپاک امریکا و صهیونیستها و بدخواهان داخلی ریختند و در بیاناتی نقشه دشمن را نقش بر آب کردند.
همان طور که گفتیم روز ۹ دی با توجه به پیش زمینههایی که حوادث پس از انتخابات به وجود آورده بود شکل گرفت؛ از جمله این پیش زمینهها میتوان به عواملی همچون زیر سؤال بردن اصل دین، نظام مقدس اسلامی و هم چنین اصل ولایت فقیه اشاره کرد که باعث شد مردم ایران با خلق حماسه ماندگار خود، دشمنان قسم خورده نظام اسلامی را مأیوس کنند.
از دیگر زمینههای اصلی شکل گیری حماسه ۹ دی میتوان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم ایران شد. اوج حرکت این افراد در روز عاشورا گویای این بود که آنها معتقد به ارزشها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین (ع) و عاشورا نبودند و به همین دلیل روز عزای حسین (ع) را به جشن تبدیل کردند و به صفوف نماز عزاداران و افرادی که بر حسب ظاهر چهره حزب اللّهی داشتند، حمله کردند و شعارهایی دادند که نشانگر مبارزه اساسی با نظام اسلامی و اصل ولایت بود و همین مردم را به صحنه کشاند.
این هتک حرمت به عاشورا و عزاداران حسینی، ملّت ایران را نگران و چشمان آنان را گریان کرد و ۹ دی ماه واکنش به این حرکت و اعلام حمایت از ولایت و شخص مقام معظّم رهبری بود.
عوامل فتنه در جامعه اسلامی
در کتاب «گذار از فتنه» با توجه به بخشهایی از دعای امام سجاد (ع) به چهار عامل و زمینه اصلی فتنه اشاره میشود که عبارت است از:
۱. انحراف از هدایت اصلی
۲. سنگدلی
۳. نافرمانی پروردگار
۴. تزلزل و پیمان شکنی
مقام معظّم رهبری هم یکی از عوامل مهم ایجاد فتنه را دنیاطلبی میداند. ایشان با تمسک به کلام حضرت سجاد (ع) در تعیین زمینههای فتنه انگیزی به دنیاطلبی و خطرهای آن اشاره میکند و یکی از خطرهای بزرگ جامعه را در دنیاطلبی خواصی میداند که وظیفه هدایت و امنیت جامعه را به عهده دارند. به تعبیر ایشان فتنههای سیاسی و اجتماعی، در عرصه دل انسان ریشه دارد که تمامی ندارد. (بیانات رهبر معظّم انقلاب در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، ۲۱/۳/۱۳۸۷)
یکی دیگر از عوامل ایجاد زمینههای فتنه، نافرمانی و عصیان در مقابل رهبری اسلامی است. اگر جامعه اسلامی شکرگزار نعمت ولایت الهی باشد و ولایت مداری پیشه کنند، زمینههای فتنه و بحران اجتماعی از میان خواهد رفت.
روشهای رویارویی با فتنه
یکی از مهمترین روشهای رویارویی با فتنه، شناخت راه حقیقی توحید و داشتن راهبری امین و الهی است که با تمسّک به سیره و سنّت وی، بتوان مسیر پر آسیب زمانه فتنه را با امنیت گذراند.
دیگر، دشمن شناسی است اگر شناسایی دشمن بدرستی صورت گیرد، میتوان در رویارویی با فتنه، ویژگیهای مختلف دشمن اصلی، توطئهها و نقاط ضعف و قوت و مراکز و منابع و امکانات آن را به خوبی شناخت و از تمامی این اطلاعات به درستی استفاده کرد.
سوم، داشتن بصیرت فکری و عملی است که سبب تحقق فعلی در اعمال و رفتار انسان میگردد. «بصیرت در عرف سیاسی یعنی فرد، قدرت تشخیص مسائل پیچیدة سیاسی و اجتماعی و قدرت درک فهم درست آن را برای دستیابی به راه صحیح منطبق با عقل و شرع داشته باشد. صاحب بصیرت کسی است که بتواند هنگام فتنه و بحران، حق را از باطل تشخیص دهد و موضع مناسب اتخاذ کند و بتواند در فضای غبارآلود و در تاریکی ها، شاخصها را بشناسد و راه حل مناسب را پیدا کند و به کج راهه نرود.»
فتنهها عرصه مشکلی برای انسان به شمار میآید؛ پس نباید در برابر مشکلات و سختیهای اجتماعی و سیاسی برآمده از آن کمر خم کرد و در زمانه فتنه باید با تکیه بر وعدة الهی، صبر و استقامت ورزید. پایداری و استقامت در میانه فتنه، چیزی جز عمل به تکلیف و نهراسیدن از توفانها و تسلیم نشدن نیست. از این رو «اولین چیزی که حضرت موسی (ع) از خداوند درخواست میکند شرح صدر است. شرح صدر به معنای گشادگی سینه، کنایه از این است که انسان در برابر سختیها و مشکلات از حوصله و تحمل قوی برخوردار باشد تا بتواند بر عجله و شتاب زدگی غلبه کند و در برخورد با مسائل و مشکلات پیش رو، عاقلانه و مدبرانه عمل کند.»
راه دیگر مقابله با فتنه، شکستن وحدت فتنه گران است که شکست این وحدت میتواند یکی از راهکارهای مؤثر رویارویی با فتنه گران باشد.
راههای نفوذ فتنه گران
راههای نفوذ فتنه گران با شگردهای خاصی صورت میگیرد که در کتاب «موج فتنه» به این شیوهها اشاره شده است:
۱- استفاده از شیوههای مبارزه نرم
۲- استخدام چهرههای موجه و مقدس
۳- استفاده از شعارهای خوب و جذاب
۴- سخن گفتن از اصول متعالی انسانی
۵- نفی گذشته افتخار آمیز جامعه
۶ - تحریک احساسات
۷- شبهه افکنی
۸- تفرقه افکنی
۹- جلب حمایتهای خارجی
۱۰- ایجاد سازمانهای اجتماعی مردم نهاد
۱۱- ایجاد فاصله میان مردم و حکومت
۱۲- درآمیختن حق و باطل
بدیهی است شناختن شگردهای فتنه گران، میتواند ما را در دستیابی به اهداف فرو نشاندن فتنه انگیزان یاری دهد.
مبارزه با فتنه گری
راه مبارزه با فتنه گری چیست؟ بهترین راه مبارزه با فتنه، خشکاندن ریشههای فتنه است. «اگر اساس فرهنگ اجتماعی را باورها و ارزشها بدانیم در آن صورت فرهنگی میتواند در مقابل آفتها و آسیبها، مقاوم و نفوذ ناپذیر باشد که اولاً باورها و ارزشهای آن از پشتوانههای فکری و نظری قوی برخوردار باشد و ثانیاً آن باورها و ارزشها در جان و دل مردم نفوذ کرده باشد.»
برای نجات از فتنه دانستن راههای خروج از فتنه ضروری است. قرآن و اهل بیت علیهم السّلام راههای خروج از فتنه را آشکارا بیان نموده اند که به اختصار به آنها اشاره میشود:
۱. تقوای درونی: با توجه به این که تقوا در ایجاد توکل و اعتماد به نفس در انسان، تأثیر گذار است، میتواند عامل قوی بازدارندگی انسان در گرایش به راههای باطل و شبهه ناک باشد.
۲. باور محکم همراه با بصیرت: قرآن و سنّت یکی از راههای خروج از فتنه را ایمان قوی و اعتقاد عمیق و محکم همراه با بصیرت و آگاهی میداند. مقام معظّم رهبری نیز در توضیح زمینههای ایجاد فتنه به ضرورت تحلیل و بصیرت اشاره میکند و خطاب به جوانان دانشجو شرایط ائمه هدی (ع) را این گونه تحلیل میفرماید: «دانشجو باید احساس سیاسی داشته باشد؛ درک سیاسی داشته باشد؛ تحلیل سیاسی داشته باشد. بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکرراً گفته ام که چیزی که امام حسن مجتبی (ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. چیزی که فتنه خوارج را به وجود آورد و امیر المؤمنین (ع) را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود.»
۳. رجوع به قرآن:، زیرا قرآن کریم نامش بصیرت و آگاهی و نور و هدایت و تأمین کنندة سعادت دنیا و آخرت انسان است. امام علی (ع) در این باره سه ویژگی مهم قرآن را برای نجات انسان از غبار فتنه ارائه میکند. (نهج البلاغه، خطبة ۱۰۵)
۴. پیروی از امام و رهبری دینی: پیامبر اسلام فرمودند: إنّ مَثَلَ أهلِ بَیتی فی اُمّتی کمَثَلِ سَـفینَةِ نُوحٍ فی قَومِهِ؛ مَن رَکِبَها نَجا و مَن تَرَکَها غَرِقَ. (الاحتجاج: ۱/۳۶۱/۵۸) در وضعیت سخت و بحران فتنه که قرار میگیرید به اهل بیت مراجعه کنید؛ چون کشتی نجاتند. به شهادت تاریخ، یکی از عوامل مؤثر در پیروزیهای غرور آفرین مسلمانان از آغاز تاکنون، پیروی از ولایت بوده است. با وجود این موهبت، نصرت خداوند فرود میآید و با نبودش، ضربههای سهمگین و جبران ناپذیر، انتظار امّت را میکشد. رهبری، ولی الهی یکی از نعمتهایی است که خداوند بر امّت اسلامی ارزانی داشته است.
از این رو، باید با آسودگی فرمانبردار، ولی خود باشیم تا ایشان با این پشتوانه، امّت اسلامی و انقلاب اسلامی را به ساحل نجات برساند. در غیر این صورت به دلیل سرپیچی مردم از حاکمیت الهی، زمام امور به دست نابخردان و دنیاطلبان میافتد. امام علی (ع)، که پس از رحلت نبی خدا (ص) سختترین فتنههای تاریخ را تجربه کرد و از منحرفان و منافقان فتنه انگیز شکوهها داشت دربارة فتنة دنیاطلبان زمانة خود میفرماید: آگاه باشید که ترسناکترین فتنه ها، فتنه بنی امیه است که میترسم گرفتار آن گردید. (نهج البلاغه، خطبه ۹۳)
۵. بهره مندی از کمک الهی در بیرون رفت فتنه: طبق آموزههای دین مقدس اسلام در تمام مسائل و مشکلات زندگی بهره مندی از عنایتها و کمک الهی مهمترین شرط نجات است.
۶. ایستادگی و مقاومت: در برخورد با فتنه و فتنه گران، پس از شناختن حق و باطل و ریشه یابی آن و تصمیم بر حمایت از حق، صبر و ایستادگی مهمترین عامل پیروزی است.
دستاوردهای حضور در حماسه
۱. طرفداری مردم از نظام مقدس اسلامی و ولایت فقیه و رهبری یکی از دستاوردهای مهم حضور حماسی ملّت ایران در راهپیمایی روز ۹ دی ماه بود. آیت الله مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص میگوید: بالاترین پیام این حماسه این بود که مردم، طرفدار نظام و اسلام بوده و دشمنان هرگز تصور نکنند مردم از انقلاب، نظام و ولایت فقیه دلسرد شده اند، بلکه آمادگی کامل دارند تا آخرین نفس در مقابل دشمنان ایستاده و فداکاری کنند.
۲. از دیگر دستاوردهای مهم حماسه نهم دی ماه میتوان به پشتوانه سازی محکم و استوار این حضور حماسی مردم برای حضور مقتدرانه ایران اسلامی در عرصه بین الملل اشاره کرد. مردم بزرگوار ایران اسلامی در ۹ دی با حرکتی خودجوش و عاشورایی و برخاسته از تعهد دینی و مکتبی در جهت حمایت از رهبری و ولایت فقیه به میدان آمدند و خشم، نفرت و انزجار خودشان را از فتنه گران و کسانی که زمینه ساز توطئه دشمنان این سرزمین بودند، به نمایش گذاشتند و وفاداری از آرمانهای انقلاب و ولایت فقیه را اعلام کردند.
در واقع مردم در ۹ دی حماسه عاشورایی آفریدند و به افکار خود رنگ حماسی بخشیدند و توانستند به عنوان مردمی متعهد، سیلی محکمی به فتنه گران، آشوب طلبان و استکبار جهانی بزنند.
۳. حماسه ۹ دی در حقیقت یک بار دیگر اثبات کرد که ایرانیان ولایتمدار همواره بر پایه اندیشههای ناب امام (ره) و مقام معظّم رهبری آماده جانفشانی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند. از این رو یکی از ویژگیهای حماسه ۹ دی بود که بخشی از مردم که تا قبل از حادثه روز عاشورای حسینی، هنوز در تردید و ابهام بودند، بعد از جسارت و توهین منافقان و اغتشاشگران به اعتقادات دینی آنها از تردید و ابهام خارج شدند.
۴. ناکامی جریان فتنه و حفظ انقلاب اسلامی یکی از مهمترین دستاوردهای روز ۹ دی بود. مردم احساس وظیفه کردند و با حضور در حماسهای شور انگیز ضمن به نمایش گذاشتن وحدت و اتحاد خود به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی و ولایت فقیه تأکید کردند که در مقابل هنجار شکنی ها، حرمت شکنیها و ساختار شکنیها بایستند و موضع سرسختانه خود را نشان دهند.
این حماسه، بیداری بزرگ و نقطه پایانی برای فتنه پس از انتخابات بود که دشمنان بیرونی نظام را نا امید کرد و انسجامی هم در درون شکل گرفت. مهمترین ویژگی مردم دین دار و ولایتمدار ایران این است که در ماجرای فتنه، همچون مردم زمان علی (ع) در توطئه و فتنه خوارج و جنگ جمل گرفتار نشدند و بر امام زمان خود شمشیر نکشیدند، بلکه به حمایت از دین و ولایت برخاستند و ولایت ستیزان را سر جای خود نشاندند.
۹ دی در کلام رهبری:
۹ دی یک نمونهای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفهی دینی کردند و دنبال این وظیفه، عمل صالحِ خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند، بگویند مردم ایران اینند.
در قضیهی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بینظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد.
سخن پایانی:
بیگمان حماسه مردمی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ یکی از ایام الله و یکی از روزهای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است که باید همواره در حافظه تاریخی و سیاسی ملت ایران باقی بماند و چراغ راه آینده شود. روزی که مردم بصیر ایران برای چندمین بار خط قرمز غیرقابل چشم پوشی خود درباره پایداری بر ارزشهای دینی و ولایت را آشکار کرد.
فتنهای که حقد و کینههای خفته معاندین و دشمنان قسم خورده نظام اسلامی دوباره در آن سر باز کرد و با هدف به بن بست کشاندن نظام جمهوری اسلامی در همه ابعاد کلید خورد و مردم انقلابی و بصیر ایران، یک بار دیگر بلوغ فکری، سیاسی و انقلابی خود را به رخ دنیا کشیدند و با موضع گیری قاطعانهشان در حماسه ۹ دی، بار دیگر از این آزمون الهی سربلند بیرون آمدند.
اگر چه غرب و بهویژه امریکاییها پیش از سال ۸۸ بارها تحریمهای متفاوتی را علیه جامعه ایرانی وضع کرده بودند، با این حال نوع و ساختار حقوقی - اقتصادی تحریمها پس از حوادث انتخابات سال ۸۸ کاملاً متفاوتتر از گذشته است و تحریمها از بعد هستهای به تحریمهای اقتصادی، نظامی و سیاسی تغییر ماهیت دادند. مهمترین تحریمهای اعمالی علیه ایران قطعنامه ۱۹۲۹ است که ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ (ژوئن ۲۰۱۰) و در سالگرد غائله سال ۸۸ وضع شد.
امروز ۱۲ سال از فتنه سال ۸۸ و خلق حماسه نهم دیماه توسط مردم با بصیرت و انقلابی ایران اسلامی در برابر استکبار و فتنهگران داخلی میگذردآنچه باید به آن اذعان داشت این است که اقدامات فتنه گران علیه جمهوریت و اسلامیت نظام پس از حماسه مردمی ۹ دی به پایان نرسیده و در اقسام مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طی سالهای گذشته در حال اجرا بوده است تا در یک اقدام طراحی شده و با القای نا امیدی در آحاد مردم زمینه برای ایجاد دوگانه حاکمیت - مردم و در نهایت استحاله جمهوری اسلامی ایران را که با حماسه ۹ دی خنثی شد، مجدداً به سرانجام برسانند؛ لذا بر همه دلسوزان انقلاب اسلامی لازم است تا با شناسایی ابعاد و اشکال جدید فتنه، مانع از پیشبرد اهداف فتنهگران در کشور شوند.