مدیر کل راه آهن زاگرس از احداث دیور پوششی در کیلومتر ۶۳۳ بلاک خط راه آهن مازو – بالارود در این اداره کل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، حسن زیودار هدف از اجرای این پروژه را پایداری ترانشه ریزشی ناپایدار و هدایت آبهای سطحی حاصل از بارش در موقیعیت ترانشه ریزشی عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه شامل؛ احداث دیوار پوششی ضامن به ارتفاع ۶، عرض ۱/۵ و طول ۲۵۰ متر است.
وی افزود: همچنین جهت جلوگیری از سقوط لایههای سنگی هوازده ۲ سازه باربر (شال دستک) به عرض ۵، عمق ۲ و ارتفاع ۱۵ متر تا زیر صخرههای ارتفاعی پیش بینی و اجرا شده است.
زیودار پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹۵ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: دیوار ضامن ساحلی از جمله سازههای نگهبانی است که در حفظ و تثبیت زیرسازی و خاکریزهای اطراف پلها نقش بسزایی ایفا میکنند که در این راستا گروه نظارت بر خط و سازههای فنی راه آهن زاگرس اقدام به احداث دیوارهای ضامن و حفاظتی مهمی در سطح مسیر ریلی این اداره کل نموده است.
مدیر کل راه آهن زاگرس بیان کرد: بر اثر حجم زیاد روانابهای سطحی و سیلاب سالهای گذشته، زیرسازی خط پس از اشباع ریزش کرده و باعث کاهش ایمنی و مقاومت باربری خط شده بود، بنابراین با اجرای پروژههای دیوار ضامن و مقاوم در برابر سیلاب، علاوه بر تقویت خاکریزها، جلوگیری از حرکت جانبی بالاست و افزایش طول عمر مصالح روسازی، ایمنی خط افزایش یافته و از تغییر پارامترهای هندسی راه آهن به ویژه تغییرات ایجاد شده در بربلندی (Dever) جلوگیری بعمل میآید.
این مقام مسئول احداث دیوار ساحلی در کیلومتر ۵۵۶ بلاک تنگ۷ - تنگ ۵، با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی، یوار حفاظتی و ساحلی محدوده ایستگاه تنگ ۵ با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دیوار حفاظتی، شوت و کانال سنگی در کیلومتر ۶۱۸ بلاک مازو – بالارود با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر پروژههای سیلابی انجام شده و در حال اجرا در سطح این اداره کل برشمرد.
بیشتر بخوانید: ترمیم و بازگشایی مسیر ریلی جنوب تا دو روز آینده
زیودار ادامه داد: احداث دیوار پوششی و کانال ارتفاعی در کیلومتر ۶۲۹ بلاک مازو–بالارود با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی، عملیات احداث دیوار ساحلی کیلومتر ۶۳۰ بلاک مازو–بالارود با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دیوار حفاظتی و کانال پاشنه شمال ایستگاه بالارود با ۴۵ درصد پیشروی از دیگر پروژهها محسوب میشوند.