سرپرست سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: دغدغه اصلی برای کاهش الایندهها، کاهش تردد خودروهای سواری و سبک در شهر است.
به گفته این استاد دانشگاه؛ در طول ۱۰ سال گذشته آلودگی هوای شهر تهران بخاطر ذرات ریز معلق در هوا ۳۳ درصد و گازها ۲درصد بوده است؛ کاهش گازها نباید دغدغه فعلی و اصلی باشد.
حجت با بیان اینکه تغییر حدود مجاز بسیار نکته مهمی است، افزود: با استاندارد جدید روزهای آلاینده ۱۳ تا ۲۸ روز بیشتر نشان داده و استانداردها سخت گیرانهتر میشود. روند تغییرات آلودگی هوا طی تحقیقات برخلاف گفتههای عامیانه رو به کاهش است.
این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۶ به رغم بیش از دو برابر شدن تعداد خودروها و مصرف سوخت، آلودگی pm ۲.۵ برابر با ۸۳ درصد کاهش و سرب تقریباً حذف شده است. در مجموع روند به سمت کاهش است، اما اقدامات کافی نیست.
حجت با بیان اینکه اگر تهویه خوب کار نکند نمیتوان هوای پاک را تضمین کرد، گفت: یکم آذر شاخص هوای روی ۱۶۳ قرار داشت و یکم دی شاخص ۶۰ بود. این درحالیست که تعداد خودروها، نوع سوخت، دورکاری و … تغییری نکرده است؛ علت این امر تهویه و وارونگی دماست. وارونگی دما بلای طبیعی مثل زلزله است و با این اتفاق نمیتوان هوای پاک داشته باشیم.
او با بیان اینکه یک دستگاه خودرو از چند جا آلودگی هوا یا ۲.۵ pm منتشر میکند، افزود: یکی از این نقاط اگزوز است که سهم ناچیزی دارد. این فضاها شامل لنت، اگزوز، لاستیک و … است. عمده مشکل تولید ذرات از تردد است. اگر خودروها برقی شود تنها ۷ درصد آلودگی کاهش مییابد و ۹۳ درصد دیگر باقی میماند.
به گفته این استاد دانشگاه؛ دغدغه اصلی کاهش تردد خودروهای سواری و سبک در شهر است. بنزین دغدغه اصلی آلودگی هوا نیست. ۵۰ درصد آلودگی سایشی و ۵۰ درصد دیگر احتراقی است. ۸۳ درصد آلودگی خودروها برای جاده است و تنها ۱۷ درصد آلودگی از طریق اگروز تولید میشود.
حجت با طرح این پرسش که برای کاهش تردد چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: سالانه دولت ۷۰۰هزار میلیارد تومان برای بنزین یارانه میدهد و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت سنگین روی خودروها در سال است. با این یارانه سنگین به تدریج ناوگان و مسافران مترو و اتوبوس تحلیل رفته و بار اصلی حمل و نقل به دوش سواریها افتاده است. فقط ۱۰ درصد از یارانههای سواری به حمل و نقل پاک، مشکل آلودگی هوا را کاهش میدهد.