مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: ضریب امنیت قطارشهری مشهد بیش از ۹۰ درصد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز خراسان رضوی ،کیانوش کیامرز افزود : در قطارشهری مشهد دو اتفاق را رقم زده ایم، نخست سیستمهای تجهیزاتی ناوبری واگن از بهترین برندها و با
وی با اشاره به حادثه مترو تهران افزود: در همه جای دنیا احتمال بروز حادثه وجود دارد و در راستای کاهش احتمال بروز حادثه در قطارشهری مشهد، موضوع سیگنالینگ در خطوط یک و ۲ قطارشهری بسیار سخت گیرانه طراحی شده است.
کیامرز ادامه داد: ساختار سیگنالینگ این گونه است که در طول خط قطارشهری از سیستمهای نرم افزاری و سخت افزاری داخل قطار و ریل استفاده میشود که این سیستمها به هم مرتبط هستند و اطلاعات لحظه به لحظه به راهبر و اتاق فرمان مخابره میشود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: اتاق فرمان قطارشهری مشهد مانند برج مراقبت فرودگاه عمل میکند؛ در ساختار سیگنالینگ همه اقدامات اتوماتیک است؛ برای نمونه با بهره گیری از این ساختار، راهبر قطار نمیتواند سرعت قطار را تا حدی که برای آن تعیین شده است، افزایش دهد.
وی متذکر شد: اکنون خط یک و ۲ قطارشهری مشهد به ساختار سیگنالینگ مجهزند، اما مدل به کاررفته در خط ۲ قطارشهری مشهد بسیار پیشرفته و در کشور بی نظیر است و همچنین در قطارشهری مشهد به صورت روزانه همه ریلهای خطوط، شبکه برقی و ساختار سیگنالینگ بررسی میشود.
عمر مفید ساختار مترویی حدود ۳۰ سال است و پس از آن باید بازسازی و نوسازی اساسی انجام شود؛ اکنون از عمر فعالیت خط یک قطارشهری مشهد ۱۱ سال و خط ۲ نیز ۶ سال میگذرد.