بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد، زیرا این کار باعث میشود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف سریعتر گرم شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل؛ همه قطعات و بدنه سرد میشوند؛ دمای روغنهای روانکاری پایین میآید؛ کاهش دمای روغنهای روانکاری غلظت یا ویسکوزیته در گیربکس را بالا میبرد و خامسوزی سوخت و ساییدهشدن قطعات موتور هم افزایش پیدا میکند.
همه اینها موجب میشوند که خودرو در زمان استارتزدن بهاندازه کافی، آمادگی حرکتکردن را نداشته باشد.
بهعنوان نخستین اقدام و راهکار برای گرم کردن خودرو در زمستان باید بعد از استارت، بهآرامی شروع به حرکت کنید. بعد از دقایقی از شروع حرکت، امکان بیشترکردن سرعت و گازدادن وجود دارد. این روش باعث میشود که دمای بخشهای مختلف موتور هماهنگ شود. گیربکس و سیستم انتقال نیرو هم کمکم گرم میشوند و همه بخشهای خودرو در هماهنگی با هم شروع به فعالیت میکنند. درجا کارکردن خودرو ایده خوبی نیست و سوخت خودرو را بیهوده تلف و هوا را هم آلوده میکند.
زمستانها دمای هوا پایین میآید و سکون ماشین در ساعات سرد، قدرت و عملکرد باتریاش را پایین میآورد. پس زمانی که میخواهید بعد از چندساعت خاموشی، خودرو را روشن کنید، با مشکل مواجه میشوید. برای اینکه وضعیت باتری را در روزها و شبهای سرد در شرایط مطلوبی نگه دارید، بهتر است که قبل از سردشدن هوا باتری را بررسی کنید. چطور؟ وضعیت شارژ و ولتاژ باتری را نزد مکانیکی کاربلد بررسی کنید و ببینید که اوضاعش مناسب است یا خیر. اگر نیاز به تعویض یا تعمیر بود، قبل از زردشدن برگهای پاییزی ترتیب کار را بدهید و خودرو را آماده ورود به پاییز و زمستان کنید. باتری ضعیف نمیگذارد که نرم و راحت در هوای سرد استارت بزنید و شما را به دردسر میاندازد.
هوا که سرد میشود، حتما سراغی از وضعیت ضدیخ خودرو بگیرید. اگر مایع ضدیخ در سیستم خنککننده موتور کم باشد یا اصلا نباشد، آب داخل بلوکه سیلندر یخ میزند. افزایش حجم آب و فشاری که به مجاری سیلندر وارد میکند، شکستگی دیواره این قطعه را با خود به همراه خواهد داشت. پس ضدیخ را بررسی کنید و نگذارید که خساراتی مانند هزینه تعویض واشر سرسیلندر روی دستتان بماند. محتویات رادیاتور را چک کنید و ببینید که ضدیخ دارید یا خیر.
یکی دیگر از نکاتی که در راستای گرم کردن خودرو و مراقبتهای زمستانی از آن باید در نظر بگیرید، بررسی وضعیت روغن موتور است. با تغییر هر فصل، تعویض روغن موتور هم فکر خوبی به نظر میرسد. چرا؟ چون روغنهای غلیظتر بیشتر مناسب استفاده در فصل تابستان هستند و روغنهای رقیقتر هم بهدرد فصلهای سردی مانند زمستان میخورند.
به همه این موارد نیمنگاهی داشته باشید و یادتان نرود که مراقبت از خودرو در زمستان به طولانیشدن عمر وسیلهتان کمک زیادی میکند.
لذا قبل از حرکت باید دمای روغن در کارتر بالای 20 درجه برسد وشل شود.
موتور یه دقیقه روشن و دو دقیقه خاموش کنید وتکرار کنید تا دمای موتور بالای 60 درجه برسه؛ سپس حرکت کنید.
این امر حد اقل 6 دقیقه طول میکشه وبه دمای محیط بستگی دارد.
ضمنا در زمستان ؛ آب در هوا غلیظه وداخل سیلندر کمپرس میشه وسریع تبخیر نمیشه وبه اینخاطر آب با بنزین میکس میشه واز اگزوز خارج میشه. احتراق ناقص وبنزین زیاد مصرف میشه.
موتور ماشینهای معمولی برای دمای 20 تا 30 درجه ساخته شدن.