برگزیده بیست و دومین جایزه ترویج علم ایران با بیان اینکه شیوههای سنتی آموزش باید بازنگری شود، گفت: با شیوههای نوین آموزشی، معلم باید بچهها را امیدوار و صبور، اهل گفتگو و تعامل بار بیاورد.
وی گفت: بچهها در مدارس نباید با القائات یک طرفه معلم و بدون توجه به شرایط و حقایق اجتماعی بار بیایند باید به آنها امید و اطمینان داد باید آنها را اهل پرسشگری، گفتگو و تعامل بار آورد.
صالحی با بیان اینکه ارزش علم و عالم بر کسی پوشیده نیست افزود: علم، ابزار قدرتمندی برای هر ملتی است که اگر از آن برخوردار باشد چیره میشود و اگر برخوردار نباشد بر او چیره میشوند پس اهمیتش بر همه روشن است.
وزیر خارجه پیشین کشورمان گفت: اینکه ما چگونه علم نشر دهیم و ترویج کنیم نیاز به یک سری ابزارهاست و در مقدمه آنها نیاز به توجه ویژه مسئولان کشور است به علم و جایگاه آن؛ زمانی که ما برنامههای توسعه کشور را تدوین میکنیم اگر به سمت دانشگاهها و پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی برویم میتوانیم برنامههای توسعه را بهتر و علمیتر تدوین کنیم و هم دانشگاه را وارد عرصه توسعه کنیم وگرنه دانشگاهها برای خودشان مقاله مینویسند و مهجور میشوند.
صالحی ادامه داد: برای رونق به علم همه نهادهای حکومت باید دخیل باشند تا فضای تولید تولید و ترویج علم را فراهم کنند البته جمهوری اسلامی ایران در چهل و اندی سال اخیر قدمهای بلندی برداشته که یکی از آنها همین شرکتهای دانش بنیان است که در این چند سال اخیر چه رشدی سریعی داشته اند و چه تولیدات ارزش افزوده علمی داریم، اما نباید به این بسنده کرد.
وی گفت: علم باید در خدمت جامعه باشد جامعه هم باید حامی علم و عالمان باشد. چه فراوان ابن سیناهایی که در کشورمان وجود دارند، ولی به خاطر دسترسی نداشتن و نبود امکانات از آموزش باز مانده اند، گرچه در این زمینه هم اقدامات خوبی شده است، اما بیشتر باید از این استعدادها حمایت کرد.
آقای صالحی افزود: ما باید به این امور توجه بیشتری کنیم و جا دارد که از انجمن ترویج علم تشکر کنیم.