رئیس مرکز پژوهشهای مجلس اظهار داشت: برای رسیدن به الگوی کارفرمای پیشرو به جای کارگزار پیرو در سه ماهه اخیر برنامههای تحولی عملیاتی مبتنی بر توان داخلی مرکز پژوهشها تدوین شده است.
وی افزود: در کنار این بحث موضوع کنسرسیوم مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در مرکز راه اندازی شده و اساسنامه آن تدوین شده، از رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دعوت شد تا در جلسهای در این باره حضور پیدا کرده و نظرات خود را مطرح کند، همچنین از رؤسای پژوهشکدههای قوه قضائیه و مرکز تحقیقات بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و موسسه آموزش، پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز دعوت شد تا در موضوعات اولویت دار و استراتژیک کشور با آنها همفکری شود تا با هم فکری و هم افزایی ظرفیتهای این مراکز بتوانیم تصمیم سازی درست و مشترکی برای رؤسای قوای سه گانه در این کنسرسیوم فراهم کنیم.
نگاهداری خاطرنشان کرد: نشستهای متعددی نیز با اندیشکدههای مطرح کشور برای توسعه تعاملهای علمی و راهبردی برگزار شد، همچنین در مرکز تلاش کردیم ابزارهای پژوهش در مسیر نوین سازی حرکت کند، ظرفیتها و ابزارهای نوین پژوهشی به کمک مراکز تحقیقاتی در اقصی نقاط دنیا آمده است و شبیه سازی، آزمایشگاه قانون، داده پردازی و نظرسنجی از این جنس فعالیتها است که ما در حال تقویت آنها هستیم و برای توسعه آن از ظرفیت سایر بخشهای کشور نیز استفاده خواهیم کرد.
وی در خصوص موضوع شبیه سازی قانون، گفت: در حال تلاش هستیم تا یک پلتفرم شبیه سازی قانون در حوزههای اصلی اداره کشور ایجاد کنیم تا برای همه طرحها و لوایحی که در مجلس مطرح میشود یک سیستم شبیه سازی راه اندازی کنیم تا قبل از تصویب نهایی طرحها این سیستم فعال شود. همچنین ارتقاء اثربخشی پژوهشهای مرکز نیز مورد توجه جدی ما در دوره مرکز پژوهشها قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته تمرکز همکاران بیشتر متوجه تهیه محتوای تخصصی و گزارشهای تحلیلی بوده، اما ما یک حلقه پس از آن را نیز مورد توجه قرار دادیم تا فعالیتهای گذشته ارتقاء کیفی پیدا کنند. ضمن آنکه در مساله یابی ابر چالشهای کشور، باید دقت بیشتری به کار گیریم و با یک تحلیل فرابخشی و با رویکرد استراتژیک به مسائل ورود کنیم، باید در تنظیم شبکه روابط علت و معلول و راه حلهای برون رفت نیز مشاوره تخصصی بهتری در قبال این ابر چالشها به مجلس و قوای سه گانه بدهیم و پس از این گزارشها موضوع راهبری را داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهشها خاطرنشان کرد: ما محدود به انتشار گزارش نیستیم و هر گزارشی در مرکز چاپ میشود در شورای راهبری دنبال میشود و نسبت به اقداماتی که در دولت در مجلس و در رسانهها باید دنبال شود سناریوهایی تدوین و بررسی میشود تا با تکمیل این زنجیره اثربخشی اقدامات مرکز پژوهشها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کمیسیون مداری و نماینده محوری بخش دیگری از اولویتهای مرکز پژوهشهای مجلس است، گفت: ما سعی میکنیم اولویت هایمان با اولویت کاری کمیسیونها انطباق حداکثری داشته باشد و در کنار این به نمایندگان نیز اهمیت ویژهای میدهیم و در این مسیر ۲۲۵ تقاضای موردی برای کار کارشناسی از سوی نمایندگان دریافت کردیم و در این سه ماه، نمایندگان از ما درخواستهایی برای این موضوعات داشته اند و با سرعت مناسبی پاسخگوی نیازهای نمایندگان هستیم و همچنان که رئیس مجلس بر همکاری مرکز پژوهشها با نمایندگان در حوزههای انتخابیه تاکید داشتند ما نیز این کار را دنبال کردیم.
وی افزود: در یک ماه گذشته ۲ گزارش یک نظرسنجی یکی در مورد مشکلات حوزههای انتخابیه نمایندگان و دیگری کارهایی در حوزه مطالعات میدانی در قالب مشکلات و مسائل حوزههای انتخابیه به تفکیک در هر استان انجام دادیم و در اختیار نمایندگان قرار دادیم و حتی برای افزایش سطح خدمت رسانی به نمایندگان، جلساتی با نمایندگان داشتیم و در ۳ ماه اخیر ۴۰ جلسه با نمایندگان برگزار شد و نظرات آنها در خصوص مرکز جمع آوری شد، همچنین گزارشهای مرکز به شکل پادکست و در قابل فایل صوتی برای تبلتهای نمایندگان تهیه شد.
وی تصریح کرد: نظام مندی نهادینه فرآیندهای پژوهشی و فرایندهای اجرایی مرکز پژوهشها یکی دیگر از اقدامات انجام شده در ۳ ماهه اخیر و در دوره جدید مرکز است، البته روالهای خوب و مرسومی در مرکز پژوهشها وجود دارد که نیاز دارد در قالب دستورالعملهای مدون، نظاممند شود و این موضوع مورد مطالبه مدیران مجموعه نیز بود و این دستورالعملها اعم از دستورالعملهای جذب نیرو، تهیه گزارش ها، انتشار گزارشها و نظایر آنها در حال تدوین است.
نگاهداری با تاکید بر اینکه مرکز پژوهشهای مجلس ظرفیت بالای نیروی انسانی و کارشناسی مجلس است، گفت: اولویت ما بهره مندی بیشتر از بدنه اصیل مرکز پژوهشها است این مرکز در سالهای گذشته نیروهای خوبی جذب کرده و اعتقاد دارم بزرگترین سرمایه مرکز، سرمایه انسانی خوبی است که در آن وجود دارد و در این زمینه ۳ رویکرد درون گرایی، برون زایی و و برون نگری را دنبال میکنیم و سعی میکنیم اگر در داخل نیروهای متخصصی وجود دارند حداکثر استفاده را از آنها بکنیم.
وی ادامه داد: برون زایی به این مفهوم که در چند ماه گذشته شاهد این بودیم که وزرا، مدیرکل ها، معاونان و بدنه دولت از نیروهای توانمند مرکز انتخاب شدند البته ما از این رویه استقبال نمیکنیم، ولی مانع هم نمیشویم و نیروهای مرکز ظرفیتهای کشور هستند و در کنار این موضوع برون نگری را نیز به این معنی که از فارغ التحصیلان نخبه که در راستای نیاز مرکز هستند و سوابقی دارند و ما در مرکز نظایر آنها را نداریم نیز استفاده کنیم و جذب کرده و از آنها استفاده کنیم.
رئیس مرکز پژوهشها خاطرنشان کرد: ما نیروهای ارزشی که دل در گرو انقلاب و ولایت دارند و دلسوز مردم و کشور هستند، مورد توجه قرار میدهیم و خاک کفش آنها را سرمه چشم میکنیم و حتما از تمام ظرفیتهای آنها استفاده میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی ۱۶۶ طرح و لایحه به مرکز پژوهشها ارسال شده و ۸۴۳ نشست تخصصی درون مرکزی و ۶۰۴ جلسه در کمیسیونها با حضور همکاران و کارشناسان مرکز پژوهشها تشکیل شده است و تمرکز ما روی کارنامه و اجرا بوده است تا برنامههای کمتر اجرا شده البته با وجود محدودیتهای مالی و عدم تخصیص کامل اعتبارات پیش بینی شده به مرکز از سوی سازمان برنامه و بودجه، با مشکلات اعتباری مختلفی مواجه هستیم به نحوی که تنها ۳۰ درصد اعتبارات پیش بینی شده به مرکز پژوهشها تخصیص یافته و در حالی که قول مساعدی برای اختصاص کامل دریافت کرده ایم هنوز در اجرا شاهد حل این مسئله نبوده ایم.