خطیب جمعه تهران: ان شاءالله ملت اسلامی ما با عرض ارادت به حضرت فاطمه زهرا (س) در ایام سوگواری ایشان موجب نور و برکت در جامعه خواهند شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در بخش اول از خطبه دوم نماز جمعه تهران همچنین گفت: عشق به حضرت زهرا و ائمه علیهم السلام شناسه ملی جامعه ماست.
وی گفت: امت ما، همه اقوام و مذاهب، شیعه و سنی همه ارادتمند به اهل بیت هستند. حتی اقلیتهای مذهبی هم با ما در این زمینه مشترک هستند و به ائمه و معصومین و اهل بیت عرض ارادت دارند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به مسئله وحدت امت اسلامی که در پرتو انقلاب اسلامی در سطح بالایی قرار گرفته است، افزود: ان شاءالله این وحدت توسط همه به ویژه علمای شیعه و سنی صیانت شده و خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: یاد شهید آیت الله مفتح را گرامی میداریم که خون پاکش در صحن دانشگاه تهران بر زمین ریخت.
وی وحدت حوزه و دانشگاه را از امور اساسی و راهبردی برای تعالی کشور دانست و گفت: در این زمینه کارهای زیادی انجام شده و کارهای دیگر زیادی بر زمین مانده است.
امام جمعه موقت تهران از شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید خود خواست با ملاحظه به مأموریت تازهای که برای تحول در ساختارهای فرهنگی کشور برعهده گرفته اند، درباره وحدت واقعی و رفع موانع فکری و عملی تحقق این وحدت حساس و عینی بخشی این آرمان بزرگ را انجام دهند.
وی گفت: دو نهاد بزرگ حوزه و دانشگاه باید برای پیشبرد آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی دست در دست هم دهند تا به هدفهای بزرگ برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به نامگذاری امروز به عنوان روز حمل و نقل آن را یک نامگذاری انقلابی خواند و افزود: مجاهدت رانندگان در حمل و نقل بار در بنادر زیر بمبارانهای رژیم بعثی بهانه این نامگذاری است.
وی گفت: مسئله رانندگان و حمل و نقل نقش بسیار مهم و حیاتی در کشور دارد و نظام اسلامی در این حوزه در طی سالهای گذشته البته چه در زیرساختها و تجهیزات و عرصههای گوناگون بار، مسافر، جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی افتخارات فراوانی را آفریده است، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش حساس راه زیادی داریم. این مسیر باید با قوت طی شود.
امام جمعه موقت تهران همچنین از تمام رانندگان و دست اندرکاران این بخش به خاطر خدماتی که به مردم و کشور طی سالهای دوران دفاع مقدس، با جانفشانی و دادن شهید و جانباز انجام دادند و نیز در دوران فعلی در جهت توسعه کشور قدم برداشتند تقدیر و تشکر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به این که هشت و نیم درصد تولید ناخالص ملی کشور مستقیم مربوط به حوزه حمل و نقل است، افزود: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون نفر در تردد جادهای از طریق پایانهها را داریم و ۵۰۰ میلیون تُن کالا در کشور از همین طریق جابجا میشود.
وی گفت: همچنین در بخش باری ۵۳۰ هزار راننده و در بخش مسافری ۱۰۷ هزار نفر مشغول خدمت هستند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری همچنین بر توجه به قشر زحمت کش رانندگان و رفع مشکلات آنان تاکید کرد و گفت: این که کیفیت زندگی آنها مناسب باشد و به ارتقاء معنویات آنها و رشد مهارتی آنان و مسائل معیشتی آنان و بیمه توجه شود از ضروریت هاست که باید مسئولان آنها را مدنظر قرار دهند.
وی همچنین با اشاره به موضوع حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری بر ارتقای سطح این شبکه گسترده بر استانداردهای تعریف شده و اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۷۹ را گامی بلند در مسیر تحقق عدالت اجتماعی ذکر کرد.
امام جمعه موقت تهران از دولت و مجلس خواست این موضوعات را در دستورات کار خود قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری حمل و نقل عمومی در تهران و کلانشهرها را مسئله مهم برشمرد و خواستار کیفیت بخشی به آن شد.
خطبه نخست نماز جمعه
حضرت فاطمه (س)، جریان تحریف را ناکام گذاشت
امام جمعه موقت تهران، حضرت فاطمه زهرا (س) را بنیانگذار جهاد تبیین دانست که در مقطع بی نظیر و پیچ تاریخی انتقال جریان نبوت به امامت، جریان تحریف را ناکام گذاشتند.
حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه نخست نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی (ره) گفت: حضرت زهرا (س) لیله القدر اسلام و قرآن است و با آن که وجود نازنینش، همواره پشتوانه عظیمی برای اسلام، پیامبر (ص) و برای امیرالمومنین (ع) در همه صحنهها بود و همه موجودی اش را عاشقانه، صادقانه و خالصانه به میدان آورد، اما در ۷۵ روز بین رحلت پیامبر (ص) تا شهادت آن بزرگوار، دفاع مقدسی را سازمان داد که حقیقتا اعجاب آور و البته بسیار درس آموز و الهام بخش است.
وی گفت: حضرت فاطمه (س) را باید بنیانگذار جهاد تبیین بدانیم، شنیدید که هفته گذشته رهبرحکیم و عالی قدرمان به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار درباره حرکت تبیینی زینب کبری و جهاد تبیین آن حضرت، بیان عالیای داشتند.
آقای حاجی علی اکبری افزود: در حقیقت کار زینب (س) و بعد امتدادی که در خط امامت و دوستان حضرت داشته اند بنیانگذارش در جهاد تبیین، حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) است. ایشان در مقطعی بی نظیر و پیچی تاریخی قرار گرفتند که جریان نبوت به امامت منتقل میشد مقطعی که اراده شیطانی خطرناکی در وسط میدان فعال بود تا این انتقال به درستی انجام نشود و اگر هم انجام شد با تحریف و جابه جایی ارزشها، صورت گیرد.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: گر چه در هدف اول که جلوگیری از حاکمیت اسلام ناب در مقطعی بود، محقق شد و موفق شدند، اما هدف دوم آنان یعنی تلاش برای تحریف حقیقت، ناکام ماند.
وی افزود: گر چه این جا شمشیر علی بن ابیطالب (ع) برای مصلحت امت اسلامی در نیام بود، اما زبان فاطمه (س) و جهاد تبیین ایشان، جریان تحریف را ناکام گذاشت.
آقای حاجی علی اکبری گفت: حضرت فاطمه (س) به میدان آمدند و در کنار بیت امامت از شهادت فرزند تا سخن گفتن برای زنان مدینه، تا گریه انذار در کنار قبور بقیع و شهدای احد تا وصیت بیدار کننده آن حضرت، دفاع همه جانبهای از اسلام را با جانفشانی انجام دادند که اینها گامهای صادقانه حضرت زهرا (س) برای یک تبیین شایسته در مقابل جریان خطرناک تحریف بود.
وی با تبیین خطبه تاریخی حضرت فاطمه سلام الله علیها اظهار داشت: کارستان حضرت زهرا (س)، خطبه فدکیه آن حضرت است که حقا باید آن را حماسه بدانیم؛ ماجرای فدک و غصب فدک پیش آمده بود که هم خودش موضوعیت داشت و هم بهانهای برای طرح مسائل اصلی امت اسلامی و فاطمه (س) بود که با آن مقام معنویت، نورانیت، علم و معرفت و با آن جایگاه سیاسی، اجتماعی منحصر به فردشان برای خلق حماسه جاودانی به میدان آمدند.
آقای حاج علی اکبری افزود: روزهای اول خلافت، مسجد پر از جمعیت بود؛ مردم، مسئولان، خواص و عوام کنار هم جمع بودند که حضرت فاطمه (س) وارد میدان شدند؛ مدتی بود که مردم صدای پیامبر (ص) را نشنیده بودند همچنان فضای غم آلود ایام رحلت برقرار بود.
وی گفت: آن حضرت با هیبتی نستوه و شکوهی مثال زدنی همراه با جمعی از بانوان، حرکت کردند و وارد مسجد شدند؛ جریان حرکت آن حضرت عمدتا بر حجاب با جلال و شکوه آن حضرت تکیه دارد.
امام جمعه موقت تهران افزود: همچنان که مقداری از چادر مبارک حضرت هم روی زمین کشیده میشد و درحالی که راه رفتن ایشان به پیامبر عزیز شبیه بود وارد مسجد شدند، نشستند و پردهای زد شد آن گاه نالهای سر دادند که اهل مجلس را متحول کردند و جلسه به گریه آمد و همه شروع به گریه بلند کردند.
آقای حاج علی اکبری گفت: ایشان مقداری صبر کردند تا فضا آرام شد آن گاه حضرت شروع کردند به آن خطبه شگفت انگیز که حاصل این حضور، درخشش و تجلی فاطمی در آینه آن خطبه بی نظیر نسبتا طولانی است. محتوای خطبه فوق العاده، غنی و بر قله فصاحت و بلاغت است خطبهای عرفانی، حماسی، برهانی، قرآنی و وجدانی بود.
وی افزود: آن حضرت در خطبه شان، تحلیلی جامع ارائه کردند که جزو نخستین معارفی است که از اهل بیت عصمت و طهارت (س) در تاریخ گزارش شده که حاصلش، میراث جاودان فاطمی برای جامعه بشری به ویژه برای ارادتمندان و دوستاران آن حضرت و امت اسلامی برای همیشه است.
آقای حاج علی اکبری گفت: خطبه آن حضرت، هم سنگ خطبههای نهج البلاغه است و به نوعی، دیباچه نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) محسوب میشود به تعبیر برخی از استادان. این خطبه نورانی از صدر و از روزهای آغاز مدنظر و محل مراجعه بوده و گاهی مورد بحث و شرح و تفسیر هم قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: واقعیت این است که حقش ادا نشده و همچنان مانند خود حضرت مهجور است و حق است که خوانده، تفسیر، تدریس و حفظ شود. در این خطبه ارزنده، گزارش تبیینی از اصول دین، فلسفه احکام، مستند به آیات قرآنی، اسلام شناسی توحیدی، نبوتی و امامتی، همراه با جریان شناسی تاریخی و معطوف به آینده است. هم وضع بعثت در آن تحلیل میشود و هم مسیر پیش روی امت که جای کار زیادی دارد.
آقای حاج علی اکبری افزود: در این میان، صدیقه طاهره (س) به نقش مردم، اهمیت بسیار زیاد قائل شدند و مردم را مخاطب قرار دادند، عموم مردم را با تعبیر عبادالله خطاب قرار دادند و مسئولیتهای بزرگ امت را به آنان یادآوری کردند و هم خواص را مخاطب و عتاب قرار دادند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: این همان درس مردم سالاری دینی است که امامین انقلاب ما مبتنی بر همین موازین دقیق الهی و بر اساس جهان بینی اسلامی و درسهای فاطمی دنبال کردند. مساله این است که عموم مردم باید به رسالت بزرگ خودشان در برابر مسئولیت الهی وقوف داشته و حاضر در صحنه باشند تا انحرافهای بزرگ رخ ندهد. روح خطبه فاطمیه فدکیه، ولایت الهی با مصداق علوی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چند نکته کوتاه از خطبه نورانی حضرت زهرا (س) افزود: نکته اول تفکر قرآنی و دعوت به قرآن کریم است؛ خطبه زهرا (س) تجلی همتایی قرآن و عترت است و در بخشی از این خطبه، قرآن را دوباره به جامعه معرفی کردند با تعابیر بسیار عالی که نیاز به مراجعه و شرح و بسط فراوان دارد.
امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت زهرا (س) در این خطبه کلمات عالی در اوج فصاحت، تصویر بسیار جذابی را از قرآن کریم به جامعه ارائه کردند و در مجموع خطبه، نقل و اقتباس و تلمیح سرشاری از آیات قرآنی است.
آقای حاج علی اکبری تاکید کرد: روش اندیشه قرآنی، روش عَرضه حوادث به قرآن کریم، روش اجتهاد از آیات کریمه قرآنی در این خطبه نورانی موج میزند؛ پیام ویژه این سبک قرآنی حضرت زهرا (س)، برای امت اسلام و برای همیشه و برای امروز و فردای ما، مراجعه به قرآن و انس با کتاب خدا و بهره مندی از معارف قرآنی است که باید دستور کار همیشه فاطمیون و علویون باشد.
وی گفت: در متن این خطبه نورانی، اسلام شناسی فقیهانه و عمیق دستور کار حضرت (س) است از توحید تا نبوت تا ولایت تا احکام دین و آیین زندگی توحیدی تا فلسفه احکام و عقاید و اخلاق و آشنایی با اسرار درونی معارف الهی مشاهده میشود.
آقای حاج علی اکبری افزود: در نگاه منظومهای حضرت زهرا (س)، ۲۳ مورد از برجستهترین حقایق اسلامی و قرآنی را چه در عرصه اخلاق، چه در عرصه عقاید و چه در بخش احکام فهرست و در کنار هریک از این موارد، رازی از رازهای اصلی را معرفی کردند. این فقط فلسفه احکام نیست در بخش اخلاق و عقاید هم قرار گرفته است.
وی افزود: این خطبه معارف متنوعی را در بر میگیرد از ایمان که انسان را از شرک تطهیر میکند تا نماز که جامعه را از کبر و خودبزرگ بینی شستشو میدهد و تا زکات، روزه و حج که مجموعهای بسیار نورانی است.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: پیام این خطبه به جامعه اسلامی و فرزندان شان این است که با دین مواجهه عمیق و فقیهانه داشته باشند، در واقع همه ما را دعوت کردند به دین شناسی شایسته.
آقای حاجی علی اکبری افزود: نکته سوم این که یگانه راه نجات را پذیرش ولایت الهی دانستند که متجلی است در ولایت علی بن ابیطالب (ع). در خطبه فدکیه؛ اندیشه سیاسی حضرت زهرا (س) را میشود به خوبی مشاهده کرد.
وی گفت: از نگاه ایشان، طرح الهی برای سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی؛ ولایت علوی است که در غدیر به صورت رسمی معرفی و اعلام همگانی شد یعنی مبتنی بر جهان بینی توحیدی و راهی جز این وجود ندارد.
آقای حاجی علی اکبری افزود: در همین بخش، آن حضرت بابی را در علی شناسی باز کردند و جملاتی درباره امیرالمومنین توضیح دادند که واژگان فوق العادهای است.
وی افزود: هرگاه در حرکت پیامبر (ص) دشواری پیش میآمد و شرایط سخت میشد پدرم علی (ع) را به میدان سختیها میفرستاد و آتشها را خاموش میکرد و از عهده بر میآمد و تا آتش فتنهها را خاموش نمیکرد، بازنمی گشت.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: علی (ع) را میخواهید بشناسید با راهنمایی فاطمه بشناسید. ببینید ایشان علی (ع) را چگونه معرفی کرد وجود مقدسی که برای تحقق اهداف الهی و آرزوهای اسلامی، زحمتها کشید، رنجها برد و نزدیکترین فرد به پیامبر (ص) و آقای همه اولیای خدا بود. آماده خیرخواه، جدی، سختکوش.
آقای حاجی علی اکبری فدک را بهانه و نشانهای برای ولایت علوی در تمام تاریخ دانست و افزود: چهارم این که حضرت زهرا (س) خطر نفاق را برای جامعه اسلامی گوشزد کردند که هشدار و زنگ خطر همیشگی بود یعنی نگرانی که پیامبر (ص) برای پس از خودشان داشتند وقتی که اندیشهها، عقاید و ارزشهای کفرآلود در لفافهای از رفتارهای دینی، پیچیده و مستور میشود.
وی گفت: جریان نفاق را معرفی کردند، نان کفر در تنور نفاق پخته میشود البته نان نفاق در تنور غوغاسالاری و تحریف پخته میشود، منافق شناسی دستور کار همیشگی امت است و راز این که جمعهها باید به سوره "منافقون" توجه شود همین است.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: جریان نفاق با نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی، محاسبات مومنان و نظام محاسباتی آنان را به هم میریزد همچنان که این مطلب را رهبر عزیز و عالی قدرمان بارها فرمودند و امت خیلی باید در این جهت مراقب باشد.
آقای حاج علی اکبری افزود: آن حضرت، درباره انحراف و سکوت خواص که مبنای بسیاری از انحرافات بزرگ در تاریخ اسلام تلقی میشود؛ ریشههای انحراف را دنیاگرایی، خوش گذرانی، ترس و گریز از میدان انجام مسئولیتها دانستند.
وی اضافه کرد: آن حضرت فرمودند شما که سکوت کردید در برابر انحراف بزرگی که انجام میشود؛ وقتی علی (ع) وسط میدان بود شما مشغول خوش گذرانی بودید. خطابهای بسیار صریحی به خواص داشتند که در جلسه حضور داشتند و از این طریق یادآوری کردند که آن چه که میتواند نخبگان و خواص امت را در هر زمانی زمین گیر کند همین مساله دنیاگرایی و افتادن به دام خوش گذرانی هاست که باید این هوشیاری که آن حضرت ارائه کردند همیشه پیش روی امت ما باشد.