دو پروژه «بهره برداری از فاز نهایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر و پل اتصال بزرگراه امام رضا (ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار» تا حد بسیاری ترافیک خودروهای سنگین را در شهر تهران کاهش میدهد.
معاون شهردار تهران در ادامه بیان کرد: این محور مواصلاتی، حجم تردد بسیاری را از دل خود به علت استقرار بهشت زهرا (س)، منطقه پالایشگاه تهران و جاده قدیم قم عبور میدهد. همچنین ترافیک بسیاری به علت حضور خودروهای سنگین در این محور ایجاد میشود که به همین جهت پروژه مذکور از ۱۰ سال گذشته طراحی و آغاز شده است. متأسفانه پروژه به دلایل مدیریتی و معارضان متوقف شده بود که مدیریت شهری جدید، باقی مانده ۱۰ درصد پیشرفت پروژه را ظرف مدت سه ماه اخیر به سرانجام رساند.
شعبانی درباره پروژه «پل اتصال بزرگراه امام رضا (ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار» هم توضیح داد: وسایل نقلیه عبوری که از محور امام رضا (ع) به تهران حرکت میکنند و قصد دارند به سمت بزرگراه آزادگان یا غرب و جنوب غرب تهران تغییر مسیر دهند، با این پروژه دیگر نیازی نیست که خودروها به سمت بزرگراه بسیج بروند و با این پل به بزرگراه شهید رستگار وصل میشوند و به سمت آزادگان غرب حرکت میکنند.
به گفته او؛ این پروژه نیز بار ترافیکی خودروهای سنگین را در شهر کاهش میدهد. برای این پروژه از ابتدا تا به امروز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده چرا که در دو فاز اجرا و انجام شده است.
اصلاح دسترسیهای بهشت زهرا (س)
شعبانی درباره جزئیاتی از تغییرات پروژه «تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر»، بیان کرد: سه جلسه با مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) برگزار شد تا دسترسیهای ورودی و خروجی بهشت زهرا (س) اصلاح شود. این مجموعه ورودی و خروجیهای متعدد و گاهی ناموزونی با دسترسیهای اطراف دارد و کندروهای بهشت زهرا (س) کامل نیست.
او در ادامه توضیح داد: کندروهایی که دسترسیهای داخل بهشت زهرا (س) را شکل میدهد باید ساخته شود، این موضوع بسیار برای معاونت اهمیت دارد و در طرح جامعی که برای بهشت زهرا (س) تدوین میشود، لحاظ خواهد شد. همچنین دسترسیهای داخل مجموعه باید تا حدودی اصلاح شود. یکی دیگر از مشکلات مجموعه بهشت زهرا (س)، پارکینگ است. پارک دوبل خودروها باعث میشود که ورودی و خروجیهای مجموعه مسدود شود که این مورد هم اصلاح خواهد شد.
شعبانی با اعلام اینکه بیش از ۹۰ تقاطع بزرگراهی در شهر تهران وجود دارد که تکمیل نشده است، افزود: این تقاطعهای تکمیل نشده مسیر شهروندان را بیش از ۷۳۷ کیلومتر افزایش داده است. این ۷۳۷ کیلومتر با ساخت و احداث کامل ۹۰ تقاطع تبدیل به ۶۰ کیلومتر خواهد شد. این اقدام منافعی نظیر صرفه جویی در زمان، بنزین، کاهش آلودگی هوا و صوتی و ... برای شهروندان به ارمغان میآورد.